april 29, 2024, 02:37:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhalling av drivledd (CV joint) på IRS aksler  (Lest 726 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: mars 25, 2014, 10:37:41 am »

Hadde en grisete kveld/natt i garasjen og tok noen bider. Kanksje til gode for noen...

Regner med at demontering av drivaksel er en grei sak så den hopper jeg over.

1. En stødig infestning er altid bra!



2. Slik ser det etter noen titalls år med bruk...



Renser man litt her først og finner ringen som skal tas av...



Pass på, den kan "springe av gårde" Glad Min havna ett eller annet sted i dette perfektet kaoset  Osteaktig



Så jeg måtte hente en ny en fra en annen aksel. Heldig at jeg hadde en i det hele tatt  Glad



3. Så løsna jeg selve mansjetten  med å banke litt med skrutrekker på kanten. Det kan sitte litt så vær forsiktig om du skal bruke mansjettene på nytt. Mine var imponerende fine så jeg bytter bare fett..







4. Nå skal drivledd av. Bank i fra undersiden og opp rolig og sakte så kommer hele "sandwich" av drivakselen.



Legg merke hvilken side skal peke opp/ut.



5. Så er det et skive under der igjen. Den har også sin retning. Kommer tilbake til det.



Så her er det du skulle hatt på bord.



6. Nå skal du rense alt dette. Først så godt som mulig selve mansjetten og akslingen.



Kunne vel dra mansjetten av akslingen men jeg renset uten å gjøre det. Skulle man lakke og behandle selve akslingen så ville det vært neste steg.

CV joint skal demonteres for inspeksjon og rensing. Vrir på innerste delen og tar ut kuler så løsner alt i seg...



Jeg brukte diesel for å rense. Fungerer bra.



7. Ting settes tilbake. Hos meg pekte skriften opp/ut og jeg satt det samme vei.



Legg merke hvordan innerste og ytterste ringene ligger mot hver andre før du setter inn kuler! Dette er viktig!





Så vrir man på innerste ring på samme måte som i demontering og kuler plasseres tilbake. Jo flerekuler på plass jo stivere blir det,men rolig dette går an Blunker



Nå kan du tre på skive tilbake. Her er det viktig at ytterkant peker opp. Skive er buet for å skape spenning/motstand  til CV'en ("sandwich" Glad )





9. Nytt fett

Brukte det billigste selvfølgelig  Gliser



Undersiden først.



Trer så CV'en over akslingen og banker sakte på plass.



10. Legger "månering" på toppen.



Pga første skive vi satt på akslingen (som skaper litt motstand nå ) så må denne ringen bankes ned slik at den havner inn på spor. 27mm pipehode  funker fint for dette Blunker



11. En runde med fett på oversiden.



Kan godt tyte mer fett inn i selve mansjetten. Fett skader ikke Glad

12. Jeg fant ut a det var lettest å tre inn alle bolter for å stille manjsetten over alle hull. Trer inn bolter og banker litt og litt bansjetten over CV'en.



Og vips så har du en overhalt cv joint. Må nok repetere det samme på andre side vel også Blunker



Og så inn i bilen...

Før montering inn i bilen så smørte jeg både ved girkasse og hjul overflate der akslinger boltes til.



God tur!

p.s. jeg kan ikke de riktige navn på deler så ikke heng meg for det  Flau  Gliser
« Siste redigering: mars 25, 2014, 11:09:59 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!