hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« på: mai 17, 2014, 21:55:03 pm » |
|
Har fått litt rufsete tomgang etter vinterens oppgradering. Har ny eksos, grenrør, portet topper og skiftet dyse forgasser (main). Opplever nå tomgang som ganske ujevn, tross alt er justert. Fordelerlokk, rotor, kabler, plugger og stift er fra i fjor og er ikke mye kjørt. Er litt ujevn tomgang vanlig på lett trimmet motor? Er elektronisk tenning veien å gå?
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: mai 18, 2014, 00:10:06 am » |
|
Forgasserising?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2 på: mai 18, 2014, 19:30:48 pm » |
|
Har du byttet kamaksel?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #3 på: mai 18, 2014, 21:19:30 pm » |
|
Har ikke byttet kamaksel, og forgasser og innsug er som før...
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: mai 18, 2014, 22:15:14 pm » |
|
Tennplugger kan dø ved lagring, eller levere svak gnist. Ta av en plugghette om gangen, og sjekk om en av sylindrene drar ulikt de andre. Kan hende tomgangsdysa også må byttes, siden motoren vil ha litt mer suppe. Regner med du har justert blandingsskruen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #5 på: mai 18, 2014, 23:14:44 pm » |
|
Takker for alle innspill. Drar til med nye plugger i morgen og kommer med tilbakemelding :-)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #6 på: mai 19, 2014, 21:20:41 pm » |
|
Nye plugger; næh.  Justerte tenning til litt mer fortenning; tjaaaa...næh, egentlig ikke.  Skrudde blandingsskruen en halv turn ut; HALLELUJA!  Ble litt overrasket egentlig, men blandingen var altså for mager. Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall). Tok en prøvetur og smilte hele veien! Nå snakker vi! 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: mai 22, 2014, 13:49:51 pm » |
|
 Skal ikke så meget til, men man kan let rode sig bort i justeringer og fejlsøgning..
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: mai 22, 2014, 13:55:24 pm » |
|
Har nå ca 37 grader fortenning (blombert vacum og høyt turtall). 37 grader er høyt! Hva er grunntenningen din på tomgang/lavt turtall? Det er jo vanlig at dem trekker opp 20-22 grader ved ca 3000 omdr så det vil jo isåfall si at du har en grunntenning på rundt 15 grader. Og du plages heller ikke av tenningsbank? Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #9 på: mai 22, 2014, 14:03:14 pm » |
|
37 grader?!!  bruker du racefuel?
|
|
« Siste redigering: mai 22, 2014, 14:09:08 pm av tds »
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #10 på: mai 22, 2014, 18:40:00 pm » |
|
30-32 grader er vel det normale.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #11 på: mai 22, 2014, 19:29:08 pm » |
|
Vet at dette er utrolig høyt. Mulig fordeleren tuller litt med meg?
Jeg har SVDA og 34 pict 3. Standard innstilling er 7,5 grader btdc på tomgang og 32 grader ved pådrag. Da skal vakum være blokkert.
Jeg gjør som følger; blokkerer vakum med tape på fordelerens vakumklokke og plugger ledningen til forgasser. Bruker tenningslampe på syl 1s pluggledning og drar til med mye gass. Går da på 32 grader. Drar jeg til med full gass blir det litt mer (ca 37) Tomgang ligger da litt over 7,5. Rundt 10-12.
Leser om problemer knyttet til for mye fortenning. Banking og høy temperatur. Hører ikke banking, har målt oljetemp etter de to siste turene (ganske lange) og den er helt fin. Motoren oppleves som frisk, er særdeles lettstartet og drar i vei med en gang jeg rører gasse. Kan selvfølgelig stille tilbake til 32 og se, men sist jeg gjorde dette virker motoren nølende. . .
Tyder dette egentlig på at fordeleren (som jo skal justere fortenning via vakum og sentrifugalkraft) kanskje ikke vrir seg så langt den burde når jeg kjører? Hmmm. Nå fikk jeg (og dere) litt å tenkte på....
bruker 98 oktan...
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|