Såklart, bra at du spør:
Maks vinkel på skulderstroppene er 10gr. Hvis skulderne er høyere en beltehullet i setet så vil skulderstroppene dra deg ned i setet og knekke kragebeinet ditt. Har du feks en boble med seter som har lav rygg så vil jeg ikke anbefale 4pkt seler med mindre du har en tidlig bil uten belter. Det er tross alt bedre å knekke kragebeinet en å miste livet.
En annen viktig ting er monteringen av magebeltet men der ser jeg at vi er flinkere en mange andre. De skal monteres bak setet og så lavt at beltet presser på hoftebeinet ved en kollisjon. Er det over hoftebeinet ditt så skader du magen ved en kræsj.
-BB-
Takker for utfyllende info

Hullene i setet går jamt med kragebenet, så det burde vel gå bra?
Det er mulig at jeg kommer til å monter halvbur i bilen senere og da blir også beltefestene flyttet.
Det er ikke belter i bilen fra før, så det er en av grunnene for monteringen.
ALLE bilbelter som brukes på gata skal være E-merket, så man har i praksis ikke lov å bruke de.
Jeg bruker de heller enn å ikke bruke de.
Er du heldig og møter feil politimann eller kontrollør så kan man få beskjed om å fjerne de, i verste fall bot.
Men så står det vel heller ikke noe i kjøretøyforskiften om at belter fra biler før 1970 skal være E-merket...
Nå sitter de der uansett, skulle noen klage tar det under 1 min. å fjerne begge beltene så det er ikke noe big deal