Hvis du får blårøyk ved hver eneste oppstart fra kald motor, er dette et tegn på slitasje, som det nok er på tide å gjøre noe med. Blårøyk akkurat ved oppstart hvis motoren har stått en stund, er ikke nødvendigvis unormalt, men en naturlig konsekvens av at sylindrene ligger horisontalt.
Usikker på hvilke CO-krav som gjelder for en 76-modell, men de er vel neppe like strenge som for en moderne bil. Regner med at det er de rette kravene du justerer etter?
Sjekk at akselerasjonsdysa sitter og fungerer som den skal - har opplevd at trøbbel med denne gir alskens rar røyk fra kald motor. Deretter er det å justere ventiler, tenning og forgasser rett. Har du ingen oppskrift på forgasserjustering liggende, funker det fint å google navnet på forgasseren. Da finner du alltids detaljerte instruksjoner.
Edit: Etter litt googling ser det ut til at kravet er maks 4 eller 4,5 prosent CO. Det klarer min 68-modell helt fint å komme under når den er riktig justert, så burde ikke være noe issue for din motor.
Takk for godt og utfyllende svar!
Det er på ingen måte hver gang jeg starter.
Jeg er usikker på hvor høy prosenten på Co´en er, men jeg mener at min 76modell kommer under et eller annet krav.