mai 04, 2025, 13:00:01 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
ventilklaring og "hissig" kam...
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: ventilklaring og "hissig" kam... (Lest 1480 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
Innlegg: 917
Bosted: Skien
ventilklaring og "hissig" kam...
«
på:
september 21, 2014, 21:29:54 pm »
har en 1915ccm med engle130 kam. har orginalt vippestell og mener jeg har orginale støtstenger..
Har stilt ventilklaring til 0,15 som std. men hører ventiltikking godt for det...så kommer spørsmålet : når man har en annen kam som åpner /lukker ventilene annerledes enn std.,skal da ventilene justeres på et annet tidspunkt enn TDC..? eller er det en annen årsak til at ventilene høres mer nå enn tidligere..?
Loggført
1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
ghia69
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
Sv: ventilklaring og "hissig" kam...
«
Svar #1 på:
september 21, 2014, 22:43:22 pm »
Ventiler stilles på TDC.
Vil anta at en kvassere kam løfter løfterne kraftigere enn en mild kam, og derfor kommer lyden kraftigere frem.
Prøv med litt mindre klaring, har vært andre topics som har diskutert ventilklaring.
ghia69
Loggført
Min 1969 ghia cab:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,41341.0.html
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
Sv: ventilklaring og "hissig" kam...
«
Svar #2 på:
september 22, 2014, 08:43:43 am »
Org støtstenger og 130 kam tror jeg ikke funker (hvis du har tenkt å utnytte kammens kapasitet). Støtstengene er for myke og bøyer seg fordi rampene er mye krappere på kammen, og når når du lesser på med turtall og nødvendige stivere venilfjærer.
Du bør ha doble ventilfjærer til den kammen, i det minste stive, enkle fjærer. Org fjærer er alt for slappe
Du må shimse opp vippestellet ditt med skiver. Org sitter det fjærer på vippestellet. Disse tåler ikke sånne kammer.
Støtstengene kan du justere til "løs null"
Lykke til
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
Innlegg: 917
Bosted: Skien
Sv: ventilklaring og "hissig" kam...
«
Svar #3 på:
september 22, 2014, 09:36:35 am »
Takk for svar....
Har ikke bygd motoren selv, men har hatt den nå i 12 år uten store problemer... Er std vippearmer på den.
Loggført
1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...