Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« på: august 15, 2014, 13:57:46 pm » |
|
Hei! Har en -74 1300s som har begynt å slå seg litt vrang. Har eid bilen fem år nå, men etter vinteren begynte den å slite litt. Bilen var på en eukontroll og da ble tenningen stilt på gehrør. Og det er etter dette det har blitt værre. Motoren har blitt surere og surere siden mai, og nå har jeg problemer med å gå start på den. Den starter tilslutt, men trenger ofte flere forsøk. Når motoren er kald, så hoster den veldig på lavt turtall, akkurat ved det pådraget som som trengs for å oppretholde fartsgrensen. Når jeg akselerer og kommer på høyere turtal,l eller motoren har blitt varm, så blir problemet mye mindre merkbart. Motoren har gått klokkerent i 4 år frem til dette. Er det noen som har et råd om hva det kan være, eller noen som kunne hjelpe meg å ta en kikk på den? På forhånd takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Veteran VW Klubben
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted:
Verdens eldste VW klubb - stiftet 1966
|
 |
« Svar #1 på: august 16, 2014, 11:07:56 am » |
|
En mulighet: Dårlige tennplugger. Bruk f.eks. Denso W16FPU (med "Powertip") for bedre forbrenning. Når justerte du ventilene sist, er alle servicepunkter iorden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« Svar #2 på: august 20, 2014, 13:14:58 pm » |
|
Takk for hjelpen! Fått byttet 3 av tennpluggene, og motoren startet bedre allerede! Litt rusk enda. Fikk ikke byttet den fjerde, virket som om jeg ikke klarte å få pipenøkkelen skikkelig på. Vet ikke helt hva det kan være, tenkte først at gjengene var ødelagt, men etter litt fikling virket det som om det ikke var plass til pipenøkkelen. Er dette noe vanlig, eller har jeg et lite problem her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #3 på: august 20, 2014, 13:56:43 pm » |
|
Skal ikke være et problem det, men klart det er trangt da. Jeg bruker tennpluggpipe og universalledd (en vanlig forlenger blir for lang) og halvtoms skralle. Passer da på alle. Ventiljustering er også veldig viktig for å få fin gange. Oppskrift her: http://vw2you.com/blogg/motor/justere-ventiler-pa-din-vw-motorVideo her (engelsk) : Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« Svar #4 på: september 24, 2014, 13:34:47 pm » |
|
Fant problemet, var ikke noe annet at det ikke var noe åpning på stiften! Så fikset det ganske fort  Meeeen, ting skal vel ikke alltid være enkelt. Kjørte meg en god tur etterpå, stoppet bilen, og ville deretter starte den igjen, men da koblet ikke startmotoren inn. Prøvd å starte den med startkabler uten noe resultat. Klarte å skyve den igang, men klarer fremdeles ikke å starte den vanlig! Har dere noen råd? Er ikke lyd fra startmotoren i det hele tatt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: september 24, 2014, 14:26:44 pm » |
|
Prøvd å slå på starteren med en hammer? Det fynka for meg en periode. Har du sjekket at alle kablene på starteren er der de skal? Ta også å sjekk sikringene dine. Jeg kjørte i ett år uten fungerende startmotor, da det viste seg bare å være en sikring.
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« Svar #6 på: september 25, 2014, 10:59:21 am » |
|
Takk! Da skal jeg finne frem hammeren og prøve! Allerede gått over ledningene, men skal skjekke igjen! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Servicevogna
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: september 28, 2014, 12:16:55 pm » |
|
Hei,har du fått starter til å gå? Hvis ikke, sjekk/vri litt på sikringen helt til høyre samtidig som du holder nøkkelen i startposisjon i tenningslåsen. Dette funka for meg ihvertfall. Dårlig kontakt på sikringspunktene 😉
|
|
|
Loggført
|
Servicevogna Tlf.41439858
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #8 på: september 28, 2014, 21:40:27 pm » |
|
Sjekk jordingsledningen under fra girkasse til bunnplata. Var borti det på ei vw boble for ikke så lenge siden, den var full av skit.. Så når jeg fikk pussa den rein og kontaktflatene reine så fyra bobla med en gang. For starter trenger god jord  Mvh Erik Andersen...
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Sander
Seniormedlem
   
Innlegg: 284
Bosted: stavenger
Das Auto...
|
 |
« Svar #9 på: september 30, 2014, 09:35:08 am » |
|
Ikke fått skjekket det enda! Ute og reise, men takker så mye for råd!  Alltid lite gøy når bilen ikke starter!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|