Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« på: september 27, 2014, 00:59:46 am » |
|
Hadde bilen inne på eu kontroll, der jeg fikk vite at det var slakk og ulyder i hjulager. Har sjekket hjulager og de er helt fin. MEN det er slakk et annet sted, noen som vet hva dette skyldes? Ligger til noen bilder Ankerplaten det er slakk i Vw Boble 1965 modell
|
|
« Siste redigering: september 27, 2014, 01:23:38 am av Boble 1200 »
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
    
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
 |
« Svar #1 på: september 27, 2014, 10:39:29 am » |
|
Hva står på kontrollseddelen?slakk eller ulyd i hjullager?Hvis det ikke er slakk har du jo "fiksa"den feilen,men du burde jo fikse den slakken som er der som sikkert er slakk i foringene til kingbolten.Det er kanskje smørenippel der du kan prøve å smøre opp. Er det ulyd i hjullager det står må du bytte det.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: september 27, 2014, 10:44:12 am » |
|
Det står som sakt slakk og ulyd i hjulager.
Men det er ikke der det kommer fra! Fordi det er ankerplaten det er slakk i
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
    
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
 |
« Svar #3 på: september 27, 2014, 10:48:04 am » |
|
Og det er ikke en rumlelyd når du snurrer på hjulet?
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #4 på: september 27, 2014, 14:35:15 pm » |
|
trykk i noko open-wire grease og sjekk for slakk etterpå. at dei skriver slakk i hjullager er sikkert fordi han som tok kontrollen ikkje eingong har hørdt om kingboltar:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #5 på: september 27, 2014, 14:36:14 pm » |
|
Kingbolter er kanskje ikke noe mange nye bilmekanikere er vant til, men disse har jo en lei tendens til å bli slitt over tid, og gir lignende symptomer til slakk i hjullager, om en bare bender i hjulet. Prøv å presse fett i dem og stram inn slakken på leddboltene dine så prøver du igjen med en etterkontroll.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: september 28, 2014, 01:21:07 am » |
|
ok. Takk for svar! Skal prøve å presse fett og stramme opp. Hvilke fett egentlig, vanlig greas?
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #7 på: september 28, 2014, 11:50:57 am » |
|
Jeg bruker vanlig universalfett LP2, heter det vel, men det fettet som Tistlo nevner over her er kanskje enda seigere ?!
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: september 28, 2014, 21:44:32 pm » |
|
shell gadus open wire grease har eg brukt. den er alvorlig seig og tar lett opp slitasjeslark i kingboltar. nødløysing..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #9 på: september 29, 2014, 21:45:41 pm » |
|
Der man strammer boltene, det vill ikke hjelpe på slakken. Slakken ligger lenger inne
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #10 på: september 29, 2014, 22:16:18 pm » |
|
Fett nipler på bildene er vel til link pin. Disse kan strammes også. Skal vel sitte en på midten som smører king bolten. Skal du bruke bilen er ikke slakk i king bolten noe å anbefale. Slakk i forstilling blir ikke borte bare verre. Skift kingbolter og link pin. Kan smøre bort slakk for å få igjennom eu  men slakken forsvinner ikke. Slakk belaster resten av forstillingen deriblant endeledd og hjullager. Ikke lek med bremser og styring på en gammeldags bil.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: september 30, 2014, 15:37:06 pm » |
|
Skal skifte dette, men vil helst ha den gjennom eukontroll først. Slik at den er låvlig å kjøre når jeg skal ned på vekstedet  Hvordan smører man disse tingene gjennom nippelen? Man må vell ha trykk da? Går det ann å bruke blå mobile gris?
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #12 på: september 30, 2014, 21:28:51 pm » |
|
Fettpresse trengs. Det trenger du å ha siden det på boble er punkter som skal smøres jevnlig.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: oktober 02, 2014, 02:15:14 am » |
|
Går det ann å bruke blå mobile gris?
veit ikkje kva dette er då farge og navn ikkje seier ein pøkk om kvaliteten på greasen. men alt anna enn alvorlig seig grease vil ikkje ta opp slarken dette lenge nok til at du får bilen inn på verkstaden for kontroll. uansett som nevnt her. slarken er eit hint om at da er på tide med ein overhaling av forstillingen:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Boble1200
Nybegynner

Innlegg: 29
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #15 på: oktober 02, 2014, 15:32:29 pm » |
|
Ja har en som går på luft så det går sikkert fint med den 😊
Noen som vet hvilke greas jeg trenger å kjøpe? Viskositet?
|
|
|
Loggført
|
VW Boble 1200cc T2 1995
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #16 på: oktober 03, 2014, 20:25:20 pm » |
|
shell gadus open wire grease har eg brukt. den er alvorlig seig og tar lett opp slitasjeslark i kingboltar. nødløysing..
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|