BERGER
|
 |
« Svar #120 på: mai 22, 2015, 16:28:48 pm » |
|
Takk for det! I dag blir det prøvekjøring og justering av forgassere  Større motor nå? 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #121 på: mai 23, 2015, 15:11:59 pm » |
|
Ja det sitter en 1915 i den. Fremover nå blir det justering og dysing, her er det et stykke igjen. Motoren blir sittende der til at den går skikkelig, så skal den ut igjen. Deretter kan det bli andre boller.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #122 på: mai 23, 2015, 21:09:08 pm » |
|
Morro!
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #123 på: mai 23, 2015, 21:26:59 pm » |
|
Lyst til å dele litt spec på motor? :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #124 på: mai 25, 2015, 14:38:53 pm » |
|
Motoren ble overhalt av Nyström Racing i 2012, og har gått lite siden den gang. blokka er et AS 41, som er linjeborret og tatt opp til 94mm med fullflow. Dyp oljesump og 69mm motvektsveiv, 8-stiftet og ballansert, orginalråder, lettet 200mm svinghjul , Kennedy stage 1 trykkplate, Daikin Superdisc lamell, chromoly svinghjulsbolt, Gradet reimhjul, Cima/Mahle 94mm sylinder Engle W120 kam, scat løftere, Magnum rettskårne kamdrev, Schadeck oljepumpe, billet lokk med utgang, 8mm pinnebolter, portede 041 toppar av Martin Carlsson, utväxlade vipparmar, Alu ventkåper. Pertronix epoxi coil Pertronix pluggledninger.
|
|
« Siste redigering: juni 08, 2015, 09:31:13 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #125 på: juni 02, 2015, 16:06:08 pm » |
|
Da sitter det en "kortere" tannstang i bilen, 2,25 runde fra side til side. Leppene på forskjermene er rullet for bedre frigang. Jeg måtte også til å flekklakke ennå litt mer, denne bilen MÅ lakkes til vinteren. Stø kurs mot helgen...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #126 på: juni 02, 2015, 18:03:40 pm » |
|
Da sitter det en "kortere" tannstang i bilen, 2,25 runde fra side til side. Leppene på forskjermene er rullet for bedre frigang. Jeg måtte også til å flekklakke ennå litt mer, denne bilen MÅ lakkes til vinteren. Stø kurs mot helgen...
Morro!! Har du prøvekjørt? Hvordan føles den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tor_Fredrik
Medlem
  
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen
|
 |
« Svar #127 på: juni 02, 2015, 20:59:24 pm » |
|
Liker det du har fått til med bilen!!
|
|
|
Loggført
|
73 1303 Germanlooker. 73 1303 Karmann cab. 76 Bay Doka 76 Bay kombi 73 Fastback
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #128 på: juni 02, 2015, 21:07:35 pm » |
|
Stø kurs mot helgen...
Da regner jeg med du tenker på HMR? Morsomt :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #129 på: juni 03, 2015, 11:09:05 am » |
|
Jeg har ikke prøvekjørt den ennå, men det nærmere enn noengang  Etter litt chassis justeringer i går skal det bli interessant å kjøre den. Det er litt begrenset hva det går å påvirke uten justerbar bakstilling, men diagonalvektene er nå nære 50% nå og det skal gi forutsigbare egenskaper i både høyre og venstresving. Får ta tiden til hjelp på denne fronten.   Avslørende total, med både anlegg og tjukkas i bilen. 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #130 på: juni 03, 2015, 16:16:08 pm » |
|
Om jeg tar det riktig så prøver du å få riktig vektfordeling. Hva er riktig og hvordan justerer du til å ha det du vil? Fin tom du kan dele litt baktanker rundt vektmåling... 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #131 på: juni 04, 2015, 07:48:32 am » |
|
Om jeg tar det riktig så prøver du å få riktig vektfordeling. Hva er riktig og hvordan justerer du til å ha det du vil? Fin tom du kan dele litt baktanker rundt vektmåling...  Så nær 50% som mulig er vel å foretrekke for å ha en så nøytral bil som mulig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #132 på: juni 04, 2015, 09:33:59 am » |
|
Alle ting som står på fire bein/dekk har en tendens til å stå mer på tre og litt mindre på det fjerde. Dette blir ennå mer opplagt når man plasserer en bil på fire vekter. Utover at den står mest på tre av hjulene så ser man også at det er diagonalene som får det meste av vekten. Venstre foran til høyre bak, eller høyre foran til venstre bak. Man kan relativt enkelt få lik vekt på begge forhjulene, men bak vil det da bli forskjell fra side til side. Men et slik oppsett vil gi uforutsigbare kjøreegenskaper, den kan for eksempel bli overstyrt i høyresving og understyrt i venstresving, eller motsatt. De som er mer inne i dette velger derfor å ha fokus på å få de to diagonalene til å bære like mye.
Kjør til en trafikkstasjon og bruk vekten de har utenfor. I Tønsberg er den på hele døgnet. Still begge venstrehjulene på vekten; les av V (kg) Still begge forhjulene på vekten; les av F (kg) Still alle hjulene på vekten; les av M (kg) Still venstre forhjul på vekten; les av VF (kg)
Så setter man tallene inn i formelen VF=V*F/M Med mine tall blir det VF = 514,5*384/975,5 VF = 202,53 Justerer man nå med venstre forhjul på vekten til den viser 202,53 så blir begge diagonaler 50% av totalen. Jeg justerte meg frem til 202 kilo før jeg ga meg. Som displayet på vekten viser så er dette 50,69%. Godt nok for nå. Dette skal gi de mest forutsigbare kjøreegenskaper denne bilen kan levere. Bygger man bil fra scratch så kan man jo selvfølgelig flytte rundt på komponenter så man får mye mindre forskjeller enn det jeg har. Dette er slik jeg har forstått dette til nå. Etter en prøvetur i går kveld tror jeg definitivt at jeg er på rett vei, men som Blostrupmoen sa: Time will tell. Espen: Ja 50-50% vektfordeling kan være veldig bra, men det er mer komplisert enn som så. Generelt kan man si at må sko bilen etter vektfordelingen den har, og deretter for bruken. Min er nå skodd etter vektfordelingen, med litt tillegg foran for bremsing ;-)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #133 på: juni 04, 2015, 09:38:03 am » |
|
Takk Hot Owl! Og all den veiing skal sikkert utføres med fører på plass? 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #134 på: juni 04, 2015, 09:47:24 am » |
|
Ja, føreren skal helst sitte i, men man kan også bare veie ned setet og ved pedalene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #135 på: juni 04, 2015, 09:55:44 am » |
|
Espen: Ja 50-50% vektfordeling kan være veldig bra, men det er mer komplisert enn som så. Generelt kan man si at må sko bilen etter vektfordelingen den har, og deretter for bruken. Min er nå skodd etter vektfordelingen, med litt tillegg foran for bremsing ;-)
Gjort det enkelt jeg, kjøpt en bil som skal være laget riktig.  Sko er også som levert. Så største problemet til min bil er vel han bak rattet. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #136 på: juni 04, 2015, 10:00:03 am » |
|
Gjort det enkelt jeg, kjøpt en bil som skal være laget riktig.  Sko er også som levert. Så største problemet til min bil er vel han bak rattet.  Har du kjøpt deg Mazda MX5 Espen? 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #138 på: juni 08, 2015, 09:54:21 am » |
|
Ja da har jeg vært på Herbie igjen, men det ble litt amputert pga bursdagsfeiring på Søndag. Bilen fungerte godt og jeg plukket av nære 7 sekunder av rundetiden fra i fjor. Jeg har ikke blitt det spor bedre til å kjøre så tidene kan tilskrives chassis/dekk eller motor. Når det gjelder motoren så dabber den av i den krappeste svingen, men det kan kanskje løses med høyere flottør-stand. På den neste motoren blir det IDA, så da får jeg nok andre problemer  Til tross for -2,5° camber foran så var dekkene varmest ytterst foran, så neste forsøk blir med 3,5°. Jeg hadde også problem med att innerhjulet letter fra veien, og det kommer nok av et missforhold mellom stivheten på fjærene foran i forhold til bak, eller at stabstaget foran er alt for stivt. Det ble ikke nok tid til å teste demper innstillinger... og jeg rakk heller ikke å løfte ut basskassa.  Dagen sluttet litt for brått da motoren ikke ville mer, den var nok veldig varm, men etter litt feilsøking på søndag fant jeg ut at ignitor eller coil har tatt kvelden. 0 gnist. Det lakk også litt olje her og der så jeg plukker den nok opp og inspekterer. Men gøy var det lell! Skal bli moro å få kjørt litt skidpad testing på den utover sommeren så vi får optimalisert oppsettet. Neste deadline, slalomkjøring på SCC!!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #139 på: juni 08, 2015, 14:52:18 pm » |
|
Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja? Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger . med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre. Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #140 på: juni 09, 2015, 09:20:26 am » |
|
Vil det ikke være bedre å øke castervinkelen fremfor å øke cambervinkelen? Eller kanskje det ikke er like lett å ordne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #141 på: juni 09, 2015, 13:48:55 pm » |
|
Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja? Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger . med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre. Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.? Da jeg fikk sjekket over dagen etter så fant jeg ut at jeg hadde 0,5° positiv camber. Jeg har forstått at R888 må ha 2,5° til 3,5° for å trives, så da ble det å justere om. Men det er trangt om saligheten med 8" felg så jeg måtte på med 5 mm spacer for å ha klaring mellom dekk og fjær ved slik camber. Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig.
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2015, 10:23:03 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #142 på: juni 09, 2015, 13:55:57 pm » |
|
Vil det ikke være bedre å øke castervinkelen fremfor å øke cambervinkelen? Eller kanskje det ikke er like lett å ordne?
Med standard greiene er det ikke så veldig lett å ordne, annet enn med justeringsplater på toppen av tårnene. Jeg har lyst til å koble løs stabstaget fra bærearmene og montere andre "pendelarmer" slik at man får den optimale vinkelen i forhold til fjærbeinet, men senkede standardgreier blir det veldig slak vinkel, som øker ved fjæring. Hvis staget i tillegg er justerbart på lengden vil det også bidra til Caster vinkelen.
|
|
« Siste redigering: juni 10, 2015, 10:23:32 am av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #143 på: juni 09, 2015, 23:13:33 pm » |
|
Banekjøring er hard påkjenning for bilen ja.  Da justerte du mere camber enn du hadde på zita Ja? Blir ett kompromiss på sving egenskaper vs innbremsinger . med veldig mye camber kan det låse opp lettere på innbremsinger. Anlegs flate på dekk blir jo mindre. Hvordan så ytterkanten av dekkene foran.? Da jeg fikk sjekket over dagen etter så fant jeg ut at jeg hadde 0,5° positiv camber. Jeg har forstått at R888 må ha 2,5° til 3,5° for å trives, så da ble det å justere om. Men det er trangt om saligheten med 8" felg så jeg måtte på med 5 mm spacer for å ha klaring mellom dekk og felg ved slik camber. Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig. Klaring mellom dekk og felg? Er ikke det skummelt da?😄
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #144 på: juni 09, 2015, 23:16:06 pm » |
|
Ytterkanten ble ikke slitt om du tenker på det, men det venstre forhjulet fikk et såkalt Toyo grop mot senter. Jeg gikk ned på dekktrykket med 5 psi intervaller fra 35 til 20 psi (varm), er ikke helt sikker på at det hjalp så veldig.
sånn knekk ned i sliatsje dekk overflata? så det på mine R888 på bussen å ja .
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #145 på: juni 09, 2015, 23:44:30 pm » |
|
Er det noe spesielt fenomen med Toyo dekka? Jeg fikk også det på mine R888 hjul etter HMR, men jeg fikk det på begge framhjula.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #146 på: juni 10, 2015, 10:53:36 am » |
|
Dette er standard på R888 dekkene, på Toyo sier man skal ha 32 til 38 psi... hadde vært lurt å sjekke opp dette FØR helgen Her er hva de sier om å bruke disse dekkene: Operating Temperature: 160°F to 220°F Eller 71° til 104°Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi) Camber: -1° to -3° Caster: As much positive as possible http://www.toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888Dette er temperaturene jeg målte etter hver runde: ytterst: 46 mitten: 39 innerst: 36 Dette er jo alt for lavt, hva gjør man for å få mer temperatur?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #147 på: juni 10, 2015, 11:15:16 am » |
|
Dette er temperaturene jeg målte etter hver runde: ytterst: 46 mitten: 39 innerst: 36
Dette er jo alt for lavt, hva gjør man for å få mer temperatur?
Kjøre MYE hardere  Jeg målte mine 595 R-SR dekk til 65 grader ytterst etter å ha svinekjørt ned til Dalen/Telemark. 3gr camber. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #148 på: juni 10, 2015, 13:20:45 pm » |
|
Jeg tror det kan bli vanskelig å kjøre hardere... men raskere går nok. Takk for kult bilde Holmsen! 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #149 på: juni 10, 2015, 13:38:40 pm » |
|
Tar noen runder å få opp temp i dekka. Men nå biter r888 bra fra startstart
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|