jordraatt
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« på: desember 05, 2014, 22:21:19 pm » |
|
Hei!
Jeg er ny her inne, og er ganske fersk når det gjelder boble og bil generelt. Så jeg kommer sikkert til å spørre så det suser etter.
Nå har jeg bestilt nye bremsecalipere, og bremseklossene på disse var bredere enn de originale. Da får jeg det problemet at bremseklossene møter rust på skiva. I og med at det er rust der hvor klossene ikke jobber, noe som er veldig vanlig.
Anbefaler dere å kjøpe nye skiver, eller er det mulig å slipe, pusse, fjerne kjemisk eller lignende, og redde bremseskivene?? Prøver å holde et budsjett her.
Mvh Terje
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #1 på: desember 05, 2014, 23:26:04 pm » |
|
Spørs litt på hva du mener med rust. Er det en slitekant er ikke det noe problem, men hvis skivene er angrepet av gravrust bør du investere i nye skiver. Overflaterust er ikke noe problem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jordraatt
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: desember 05, 2014, 23:36:25 pm » |
|
Okey. Men dersom det er bare overflaterust. Hvordan anbefaler dere å fjerne det da? Vinkelsliper med pusseskive?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #3 på: desember 06, 2014, 00:08:40 am » |
|
Et lite bilde eller to kunne vel vært greit.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
jordraatt
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: desember 06, 2014, 00:26:29 am » |
|
skal prøve å fikse bilde etterhvert
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #5 på: desember 06, 2014, 00:43:33 am » |
|
Må ikke finne på å bruke noe annet en dreibenk til å bearbeide bremseskiver. Er det overflaterust monterer du bare alt sammen og begynner å kjøre. Det vil slite seg bort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jordraatt
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 06, 2014, 01:10:47 am » |
|
takk for tipset.. det virker som at skiven er bredere der hvor det er rust, i og med at det ikke har vært slitasje fra bremseklosser på dette området.. så det beste er vel kanskje å kjøpe nye??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #7 på: desember 06, 2014, 11:09:06 am » |
|
Klosser sliter skiver. Så overflaterust er ikke problemet men at skivene er tykkere der det ikke har vært friksjon. Nye klosser vil kun bremse på den tykkeste deles, ergo slites de skjeve. Belastningen er kun på en liten del av skiva og denne vil vri seg. Kast de gamle og kjøp nye. Vibrasjoner i bremsene vil spise forstilling og skiver og klosser må byttes etter en kort tid. Tvi Tvi.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
jordraatt
Nybegynner

Innlegg: 13
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: desember 06, 2014, 15:36:20 pm » |
|
da fikk jeg bekreftet det som jeg var redd for.. takk for svar folkens
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|