heffalomp
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
 |
« på: juli 20, 2008, 22:35:30 pm » |
|
Er den stolte eier av en '61 113 deluxe boble, men for litt siden fikk jeg en kommentar på en parkeringsplass av en som selv hadde eid en 61 boble, og mente baklysene mine var gale. Lurte derfor på i denne og generell forstand om noen har noen gode linker til nettsider som lister de ulike orginale årsmodelene og gjerne med bilder så man kan sammenligne.  På forhånd takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #2 på: juli 21, 2008, 01:32:50 am » |
|
www.thesamba.comHar arkivert en god del nyttig informasjon.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jalle
Supermedlem
    
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog
Klubbløs #006
|
 |
« Svar #3 på: juli 21, 2008, 01:54:13 am » |
|
Har rette baklys til din bil, PM meg om du trenger.
|
|
|
Loggført
|
All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #4 på: juli 21, 2008, 14:12:32 pm » |
|
Var det i -62 eller -63 de kom med større baklys, med gul blink øverst i glasset?
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #5 på: juli 21, 2008, 14:18:38 pm » |
|
62 ja 
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: juli 21, 2008, 14:21:40 pm » |
|
62 ja  Dvs. August 61, for det var da 62 modellen kom ut for salg. Sjekk tredje tallet i chassisnummeret under baksetet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #7 på: juli 21, 2008, 17:52:38 pm » |
|
...og det tredje sifferet i ch.nr, eller var det fjerde som viser årsmodell kom vel ikke før 64/65 eller?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
heffalomp
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
 |
« Svar #8 på: juli 21, 2008, 23:10:50 pm » |
|
Vedlagt finner dere bilder av lyktene, samt chassisnr. Det tredje tallet er jo en 0, så det sa meg ikke så mye  Men det gjør det kanskje for noen litt mer kyndige? (Bilen er registrert første gang 8 juni 1961) Blinklys på hjulbuene foran er orginalt(?). Varj, antar at det er din bil som er avbildet? Et lite spørsmål om du gidder: Ser du har montert amerikanske støtfangere, med en ekstra stang fra øverste del og inn i chassiet. Er denne stangen helt nødvendig(?) Det smerter meg litt å måtte skjære i henne..
|
|
« Siste redigering: juli 21, 2008, 23:20:20 pm av heffalomp »
|
Loggført
|
|
|
|
heffalomp
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
 |
« Svar #9 på: juli 21, 2008, 23:35:02 pm » |
|
Tusen takk for fin link! Etter litt surfing her tror jeg at jeg har funnet frem til at bilen er blitt produsert en gang mellom april og mai 1961. Og har dermed blitt etterjustert med andre baklykter. Finnes det noen form for blinklys i de orginale? (rødfargede?) Antar at det ikke byr på noen problemer å skifte disse tilbake til de orginale? Med tanke på biltilsynet? (Lever i troen om at om at en veteranbil i orginal stand er fult lovlig, hva gjelder setebelter og alt slikt?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: juli 22, 2008, 08:38:37 am » |
|
...og det tredje sifferet i ch.nr, eller var det fjerde som viser årsmodell kom vel ikke før 64/65 eller?
Det har du nok rett i... noen som vet eksakt når de byttet?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Frodo
Seniormedlem
   
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim
Life's too short to dance with ugly women.
|
 |
« Svar #11 på: juli 29, 2008, 14:50:32 pm » |
|
Det har du nok rett i... noen som vet eksakt når de byttet? [/quote]
1. August 1964, altså med 65-modellen kom de med 9-sifret ch.-nr.
|
|
|
Loggført
|
Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #13 på: juli 31, 2008, 11:03:55 am » |
|
Tusen takk for fin link! Etter litt surfing her tror jeg at jeg har funnet frem til at bilen er blitt produsert en gang mellom april og mai 1961. Og har dermed blitt etterjustert med andre baklykter. Finnes det noen form for blinklys i de orginale? (rødfargede?) Antar at det ikke byr på noen problemer å skifte disse tilbake til de orginale? Med tanke på biltilsynet? (Lever i troen om at om at en veteranbil i orginal stand er fult lovlig, hva gjelder setebelter og alt slikt?)De orginale baklyktene til 61 har blinklys ja. Hele lampa blinker rødt. Ikke problem å få godkjent med orginale baklys. Så lenge det er orginalt kan de vel ikke si så mye! Eldre modeller har jo ENDA mindre baklys  Blinklys på skjermene er originalt på en 61 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #14 på: juli 31, 2008, 16:13:17 pm » |
|
Er du sikker på det? Trodde det kun gjaldt US utgaver?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #15 på: juli 31, 2008, 22:03:47 pm » |
|
Er ganske sikker på det ja.. men når du er i tvil så blir jeg plutselig litt i tvil selv 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #16 på: juli 31, 2008, 23:40:13 pm » |
|
Biler produsert som 61 modell. Dvs august 60 og nyere har vel blink på skjermene foran. Og de har små snowflake baklys. Store kom i 62'. Men mange tidlige modeller ble "oppgradert" med større baklys på 60-70 tallet. Deribland min. Jeg har selv en 61' og leste litt i den oversikten til VW Veteran klubben og da stusset jeg på noe: 1962 4010995 - Aug '61: · Nye større baklys, med øverste del for oransje blinklys · Bensinmåler på dashbordet og sløyfing av reservetankordning · Ny utforming av bensintank ga bedre bagasjeplass foran· Fjærbelastet panser · Fester for sikkerhetsseler både foran og bak(!) · Regulerbare varmespjeld for bena foran og varmluftsåpninger for passasjerene i baksetet Jeg hadde også en 63' som jeg plukket noen deler fra. Bl.a bensintanken. Den var identisk med tanken som satt i min 61'. Så da har vel denne vært byttet. Noen som har bilde av orginal tank i en 61'?? Sorry for at jeg rapper tråden din med mine spørsmål 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #17 på: august 01, 2008, 00:25:01 am » |
|
Mange 59, og de fleste 60 og 61 modeller har blinklys på forskjermene... Men har de blink i baklyktene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heffalomp
Nybegynner

Innlegg: 36
Bosted: Oslo
1961 113 Deluxe
|
 |
« Svar #18 på: august 01, 2008, 00:37:58 am » |
|
Sorry for at jeg rapper tråden din med mine spørsmål  Bare hyggelig det  Men hva mener du med "oppgradert" til større baklys(?) At eierene gjorde dette selv? Mange 59, og de fleste 60 og 61 modeller har blinklys på forskjermene... Men har de blink i baklyktene?
" Nicolai (Lobo)", sier så lenger opp. At hele lykten blinker, slik jeg hadde håpet  Av hva jeg kan se på bildene Varj postet til å begynne med ser det ut som hele lykten er mindre inne ved festet mot skjermen også? Betyr jo at jeg må lakkere om området som blir eksponert rundt på skjermen også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #19 på: august 03, 2008, 13:25:56 pm » |
|
Det var ofte de satte større baklykter på, for at bilen skulle se mer moderne ut. Var det jeg mente. Om du har bil med store baklys og setter små på så må du lakke, om ikke bilen er urørt. Er fortsatt veldig interessert i å se bilder av en 100% orginal 61' tank 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
bug62
Medlem
  
Innlegg: 129
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: august 03, 2008, 18:27:38 pm » |
|
har du hull til tankmåler på tanken din da? for etter hva jeg husker så var vel 61 siste året med kran? fatters har samme dillemaet på sin 61.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #21 på: august 04, 2008, 01:51:02 am » |
|
har du hull til tankmåler på tanken din da? for etter hva jeg husker så var vel 61 siste året med kran? fatters har samme dillemaet på sin 61.
På tanken som sto i bilen var det ikke føler, men på den jeg plukket ut av 63' så var det føler. utover dette så ser de helt like ut. Men i oversikten linket til her så står det at 62' fikk ny tank for å bedre plassen foran. Men tanken som satt i min 61' var lik som den jeg plukket fra 63'. Derfor jeg lurte på om noen hadde bilde av en orginalbil.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Katrine
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted: Breim
|
 |
« Svar #22 på: august 25, 2008, 17:16:55 pm » |
|
Min samboer og jeg har skaffet oss en deLux Boble fra 1961, hva var orginal fangere på disse? Noen som vet? Bilen er holdt relativt orginal, så det kunne vært morro fått alt på plass.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #23 på: august 26, 2008, 09:59:31 am » |
|
To alternativer, enten  "vanlige" fangere med horn, eller såkalte USA-fangere (var vel standard på de som ble levert til USA, men kunne bestilles i andre marked også).   Hvis det er gjennomføringshull til støttestag i frontplaten og bakskjermene så har den hatt sistnevnte originalt. Eller så er det byttet/borret opp frontplate/skjermer. Ser det ligger bilder øverst i tråden her... hva som sto på deres bil da den kom til Norge i 61 kan du kanskje få vite ved å bestille et fødselssertifikat fra Volkswagen http://www.volkswagen-automuseum.de/urkunden.html
|
|
« Siste redigering: august 26, 2008, 10:03:31 am av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #24 på: august 26, 2008, 10:06:04 am » |
|
Ser ut som de på den tofargede er plassert litt høyt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovejohan
Supermedlem
    
Innlegg: 557
Bosted: breim
|
 |
« Svar #25 på: august 26, 2008, 10:43:26 am » |
|
kjekt å vite når man skal prøve å få bilen helt original. Er jo ikke alle som prøver på det.
|
|
|
Loggført
|
1961 T-1 boble (Edna) 1969 T-1 boble (Turid) (oppussing pågår) 2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk 
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #26 på: september 26, 2008, 01:19:17 am » |
|
en genuin 1961modell:) forresten, ser jeg en 30 hk med mauell choke og fast dynamofot her?  ? og bensinrør loddrett opp og i en bue til venstre før rakt inn i forgasserern?  ?? akkurat det står det i I-109 og mener det skal stå 34 hk med løs dynoamofot og autochoke... hvor har du chokehendelen inni dashen da?? nysgjerrig:)
|
|
« Siste redigering: september 26, 2008, 01:29:57 am av vw1961 »
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #27 på: september 26, 2008, 01:25:47 am » |
|
Sorry for at jeg rapper tråden din med mine spørsmål  Bare hyggelig det  Men hva mener du med "oppgradert" til større baklys(?) At eierene gjorde dette selv? Mange 59, og de fleste 60 og 61 modeller har blinklys på forskjermene... Men har de blink i baklyktene?
" Nicolai (Lobo)", sier så lenger opp. At hele lykten blinker, slik jeg hadde håpet  Av hva jeg kan se på bildene Varj postet til å begynne med ser det ut som hele lykten er mindre inne ved festet mot skjermen også? Betyr jo at jeg må lakkere om området som blir eksponert rundt på skjermen også  vedr blink på baklys fra-61, når det er vanlig baklys lyser det svakt. når det bremses, blir dette lyset sterkere. 21/5 watts pære. når man blinker til venstre, blinker det rødt da bremselyset blinker... for å si det sånn... men hvis det bremses og blinkes, lyser bremselyset i begge baklysa. litt merkelig signalgiving, men den som gidder henge seg opp i det, og ikke den flotte bilen foran, jaja. de om det.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #28 på: desember 09, 2008, 16:22:35 pm » |
|
Det er en spesiell blinklysbryter til biler med blinklys og de gamle røde lampene(60-61). Forhåpentligvis er ikke denne byttet ut når de satte på større baklys med separate blinklys.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #29 på: desember 09, 2008, 17:00:35 pm » |
|
... men hvis det bremses og blinkes, lyser bremselyset i begge baklysa. litt merkelig signalgiving, men den som gidder henge seg opp i det, og ikke den flotte bilen foran, jaja. de om det.
dette stemmer ikke. Det er som det er nevt en spesiell blinklysbryter på disse bilene, slik at hvis du bremser og blinker samtidig, f.eks til venstre, lyser høyre 21w-pære, mens den venstre blinker. DU må ha en blink-arm med 5 ledninger, det var mange som byttet denne også når de "moderniserte" bilen. Det kan også løses med en bøtte med releer, men det krever en del endringer (siden du bl.a ikke vil at de frmre blinklysa skal lyse når du bremser...) Så poenget er, skaff deg både lampene og blinkersarmen, da er det "bolt-on" Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|