Blubb-blubb
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres
|
 |
« på: februar 12, 2015, 23:44:59 pm » |
|
Hei. Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne. Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig) Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: februar 13, 2015, 10:48:19 am » |
|
Hei. Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne. Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig) Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3 på: februar 13, 2015, 18:06:09 pm » |
|
Har det settet selv. Fornøyd med unntak av justering av fremre dempere. Alt må frahverandre. Hvis de ikke er blitt oppgradert med justerhjul på toppen, men tror ikke Koni har det til 02\03
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Blubb-blubb
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres
|
 |
« Svar #4 på: februar 14, 2015, 02:05:13 am » |
|
Hei. Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne. Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig) Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også. Mvh BB Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene? Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: februar 14, 2015, 09:43:39 am » |
|
Hei. Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne. Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig) Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også. Mvh BB Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene? Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk" Vanlige fjører har mye større diameter. Når du heiser bilen opp og setter den på bukker så skrur du av det ene hjulet foran og tar en titt. Da ser du med en gang "problemområdene". Det ene er styrestaget som vil ta i bilen ved mye senk (livsfarlig) og det andre er diameteren. Ja, senkefjører i kombinasjon med originale, utslitte dempere er en dårlig kombinasjon. Billig, men dårlig. Det finnes såklart løse dempere å få kjøpt også. Hva blir prisdifferansen mellom senkefjører og nye dempere vs skikkelig coil overs? Og når du først holder på foran der; sjekk alle foringer, styrestag og kuler. At bilen er tight og fin betyr ALT for kjøregleden din. Klakking og slark er det verste som finnes! Og bare sånn at det er sagt, en clean 1303 med akkurat nok skjermer til å dekke 7 og 9" ATS i kombinasjon med senk er old school og kan se veldig fett ut! Stå på og husk at dette forumet gjerne vil se bilder av prosjektet ditt! Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Blubb-blubb
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres
|
 |
« Svar #6 på: februar 16, 2015, 03:06:26 am » |
|
Hei. Jeg har en orginal 1303s 73 mod. Skal ha 7x5 og 9x5 ATS på denne. Pga av lavbudskjett blir det bare å bytte fjærer (dempere hvis nødvendig) Spørsmålet er 50 eller 80 mm senk? Har ikke lyst på "skrævaboble" som halve hjulet forsvinner opp bak skjermene, men liker at det er liten,men god nok avstand mellom skjerm og dekk. Har ikke hentet bilen enda, så får liksom ikke sjekka hva som blir bra.Pga henting av deler 20 mil unna hadde det vært fint med noen gode råd,takk
Det er begrenset hvor mye du kan senke en 1303 foran og bak vil den ikke skreve like mye som en del andre bobler. Bytter du bare fjører så risikerer du å ødelegge kjøreegenskapene men det merker du selv ganske raskt. 7 og 9" ATS krever også bredere skjermer men det regner jeg med at du har kontroll på. Et indre hakk bak og 50mm senk foran vil gi bilen et stuk hvor den nok er høyere foran en bak. 80mm foran... kanskje. Budsjett eller ikke, jeg anbefaler et coil over kit med nye dempere. Tenk sikkerhet fremfor alt annet også. Mvh BB Ok, hvor ligger begrensningen for senk forran på 1303s'n? Finnes det bra dempere løst å få kjøpt,kunne det vel kombineres med de senkefjørene, det er vel det å kun bytte fjører og ikke dempere du mener ødelegger kjøreegenskapene? Høres ut som det blir coilower's på meg da, hører jo på "fagfolk" Vanlige fjører har mye større diameter. Når du heiser bilen opp og setter den på bukker så skrur du av det ene hjulet foran og tar en titt. Da ser du med en gang "problemområdene". Det ene er styrestaget som vil ta i bilen ved mye senk (livsfarlig) og det andre er diameteren. Ja, senkefjører i kombinasjon med originale, utslitte dempere er en dårlig kombinasjon. Billig, men dårlig. Det finnes såklart løse dempere å få kjøpt også. Hva blir prisdifferansen mellom senkefjører og nye dempere vs skikkelig coil overs? Og når du først holder på foran der; sjekk alle foringer, styrestag og kuler. At bilen er tight og fin betyr ALT for kjøregleden din. Klakking og slark er det verste som finnes! Og bare sånn at det er sagt, en clean 1303 med akkurat nok skjermer til å dekke 7 og 9" ATS i kombinasjon med senk er old school og kan se veldig fett ut! Stå på og husk at dette forumet gjerne vil se bilder av prosjektet ditt! Mvh BB Du har jo et poeng i at det sikkert ikke er stort å spare på løse fjører og dempere vs coilower's. Jeg har forøverig sett at det finnes noen stag som for meg ser ut som stabbstag i forbindelse med senking, men det er kanskje på biler uten MCP forstilling? Ellers takker jeg for alle gode råd  Bilder kommer etterhvert, må bare få bilen på gård'n først, kjøpt men ikke henta. Stått 8år på en låve, men ble kjørt dit på for egen maskin, så trur jeg skal få liv i den, +løsne bremser som står på høre forran.
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2015, 03:10:25 am av Blubb-blubb »
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #7 på: februar 16, 2015, 08:40:12 am » |
|
Er vel+6cm foran jeg har kan se om jeg får målt i kvelld
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Blubb-blubb
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres
|
 |
« Svar #8 på: februar 16, 2015, 21:45:14 pm » |
|
Er vel+6cm foran jeg har kan se om jeg får målt i kvelld
Hadde vært veldig til hjelp,takk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Blubb-blubb
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted: Leira i Valdres
|
 |
« Svar #10 på: februar 22, 2015, 19:11:15 pm » |
|
Rakk ikke å måle i kveld tar det i morgen  Takk for måling av skjermer. Tror jeg rett og slett må få på de felgene jeg henta i går, å måle litt nøye før jeg bestiller skjermer. Vil jo ha hjula helt ut i skjermkanten, samtidig må det jo funke i praksis og i forhold til godkjenning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #11 på: februar 27, 2015, 12:18:22 pm » |
|
How low can you go?  når gnistspruten står bak bilen, er det på tide å gi seg 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
|