EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: august 12, 2008, 20:50:54 pm » |
|
Skal bytte bremsetrommel på venstre bakhjul på 1959-bobla mi, men klarte ikke å løsne den selv med Torque Meister. Klarte istedet å ødelegge en skralle og brekke et pipe-adapter....
Begynte så å tenke på at den kanskje er gjenget links siden det er venstre side av bilen, men jeg klarte ikke å rikke muttern der heller. Men jeg vet jo ikke om det skyldes at jeg strammet muttern ved første forsøk eller ikke. Ut fra Bentley-boka ser det ikke ut til at det er omvendte gjenger, men jeg er ikke sikker.
Så derfor, noen som vet om det er vanlige gjenger eller links-gjenger på en 59-boble?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: august 12, 2008, 21:14:38 pm » |
|
Vanlige gjenger på begge sider. Jeg har vært borti at denne har sittet så fast at den måtte deles i to med vinkelsliper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #2 på: august 12, 2008, 21:41:41 pm » |
|
Bruk opp en halv flaske rustløser. Adapter til mindre verktøy kan du glemme med mindre det er Hazet el. lign. Her er det 1 tom (til nød 3/4 tom)verktøy som gjelder. Har selv prøvd Biltema sin overgang til 1/2 tom (mener jeg det var) , den knakk.. 1 tom med et rør tredd´på og rustløser, så kommer den nok 
|
|
« Siste redigering: august 12, 2008, 21:43:21 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #3 på: august 12, 2008, 22:26:06 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:55:37 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #4 på: august 12, 2008, 22:27:55 pm » |
|
Takk for hjelpen! Trommelen var av for et par måneder siden, så den bør ikke være rusta fast. Men en forbipasserende som så meg styre i kveld sa at kombinasjonen varme og forskjellige metaller gjør at det kan sette seg, så han anbefalte likevel WD-40. Har dynka den godt.
Får stå over natta nå og imorgen får jeg skaffe meg et solid rør. Må vel på Byggmakker da kanskje.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #5 på: september 15, 2008, 22:50:42 pm » |
|
Har du fått av denne no? Ellers kan du godt prøve å punktvarme mutteren, og vente litt til den kjølnar litt igjen, då løsnar den nok. Kjent triks i tungbil kretsar..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #6 på: september 15, 2008, 23:00:06 pm » |
|
Takk for forslaget og ja, jeg fikk den til slutt løs da jeg fikk lånt et jern man setter på og slår på med hammer. Da måtte muttern gi opp 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
V-111
Medlem
  
Innlegg: 123
Bosted: Grong
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2008, 12:56:55 pm » |
|
Du kan som regel spraye så mye wd40/5-56 du vil, men effekten er minimal, men kan av og til være det som utgjør om du klarer å rikke eller ikke. Imidlertid er det stor sannsynlighet for at du ødelegger verktøy, ødelegger mutter, ødelegger gjenger. Vil du imidlertid være "proff" varmer du mutteren til den er god og rød, smelter litt stearin inn i gjengene, og smekker på det kraftigste verktøyet du har. Løsner det ikke da bør du se etter sveisepunkter...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Karmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #8 på: september 16, 2008, 13:08:48 pm » |
|
Litt skummelt å varme så voldsomt mtp herdinga på akselen. En ny mutter koster en 50-lapp så det er mange ganger like greit å bare splitte den gamle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #9 på: september 16, 2008, 21:55:48 pm » |
|
Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #10 på: september 16, 2008, 22:10:12 pm » |
|
Tromelen min satt også noe helt sykt! Spraya inn mye 556 og prøvde å rikke, uten hell.. Fikk taki en meter skralle med pipe, satt bilen i gir og hoppet på skralla, da gikk alt rundt, men plutselig kom den! (etter en del banning og hopping ) 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Eldiablo
Seniormedlem
   
Innlegg: 286
Bosted: Hamar
Torgrim tlf. 970 71 771
|
 |
« Svar #11 på: september 16, 2008, 23:39:23 pm » |
|
Jeg brukte en Morten Hansen uten forlenger og boltene løsna uten problemer 
|
|
|
Loggført
|
(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]
tWolf - Part of the AirWolfs crew
|
|
|
Karmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #12 på: september 17, 2008, 00:35:40 am » |
|
Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!
Jaha? Så varmebehandlinga akslene er utsatt for under produksjon er oppskrytte greier assa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #13 på: september 17, 2008, 17:04:52 pm » |
|
Ingen problem å varme det godt, då er mutteren brukande igjen etterpå og, og du har spart 50 kr. Må berre passe på å bruke nok fett greier eller kopar pasta på gjengene før montering. Einaste som er fare med varming, er at gummideler smeltar, eller viss du er for rask med å skru kan du rive gjengene, eller i verste fall bøye akslingen. Men då skal det sitte godt fast!
Jaha? Så varmebehandlinga akslene er utsatt for under produksjon er oppskrytte greier assa? Ja, men den SER jo lik ut da...  Vel,vel... selv om du ikke ser noe forskjell, så har en nok aldri såpass kontroll over oppvarming/nedkjøling at en kan match´e herdeovner til fabrikken, og da blir resultatet antagelser ... som alle vet er opphavet til alle fuck´up´s... 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
| UMBINC |
Seniormedlem
   
Innlegg: 285
Bosted: jessheim
|
 |
« Svar #14 på: september 17, 2008, 18:39:36 pm » |
|
Jøran har links Så det finns.. men lite trolig med flere her i landet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
heljo
Juniormedlem
 
Innlegg: 74
Bosted: lavik, sogn
|
 |
« Svar #15 på: september 17, 2008, 21:52:43 pm » |
|
Det eg meinar er at så lenge du varmar mutteren godt raud, er det ingen problem. Viss du skal ta herding ut av akslingen, må du nok varme direkte på akslingen, og litt raudfarge i den skadar heller ikkje. Men blir den kvit trur eg du har et problem. Eg ser større fare for å ødelegge ting ved å kun øke størrelsen på verktøyet, enn ved å varme det godt opp. Men folk får bestemme sjølv kva som er best og verst, eg likar best å varme, då veit eg at det losnar etterpå, og at gjengene fortsatt er der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|