april 28, 2024, 21:34:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål om senk.. igjen :)  (Lest 2571 ganger)
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« på: april 29, 2015, 20:42:08 pm »

Hallo!

Finnes sikkert mange 100 slike poster, og har søkt litt rundt men blir fortsatt ikke klokere.. så da spør jeg selv Glad
Har nylig innkjøpt en fin 73mod 1300S, som pr nå står litt vel høyt for min smak, så ønsker å få senket denne, da er det jo greit bak men foran må jeg jo bygge om litt..
Har sett på dette med Puma forstilling, ref denne tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php?topic=13936.0

Her ser det ut som at bare puma alene ikke har senket all verden på bildet av den blå bobla, jeg ønsker mer en dette..
Videre ser jeg på den svarte til Lobo som også bare har puma.. denne bilen er i akkurat den høyden jeg kunne tenke meg..
Men er det da sånn å forstå at jeg ikke vil få en så lav bil som Lobo bare med puma da min er av nyere årgang? (Linkpin/balljoint eller noe sånt? hva har jeg, og hva er forskjellen?)
Mulig jeg nesten må ha inn korta uansett da kjører med 5,5" felger foran? eller kanskje 4" også?

Jeg ser videre at da må jeg ha drop spindler for å få den lavere, men da trengs det også en helt del annet da jeg må ha inn korta puma.
Da jeg har 5,5" felger framme og bak nå (Med alt for store dekk..) Vil fortsette med 5,5" men muligens ha enda breiere bak om jeg fårtaki..
Da har jeg kommet fram til følgende på hot shop:

Forstilling 2" smal 66-   22-2819   
3 610 ,-

Fjærpakke smal 66-   22-2852   
3 138 ,-

Styrestag 66- smale par   22-2853   
913 ,-

Stab.Stag fram 66- smal   22-2854   
1 175 ,-

Spindler droppa 2,5" 66-   AC405051   
1 575 ,-

Støtdemper fram kort -65 gass 8012G   
1 115 ,-

Total   
11 525 ,-

Må jeg virkelig ut med 11,500 for å få bilen min i høyden som Lobo har i tråden jeg linka til ovenfor her?
Synes det kanskje er litt i overkant...  Tvilende
Videre er det vel også anbefalt å bytte til tette lagre da senk påvirker noe smøring?

På forhånd takk for all hjelp!
Har god erfaring med senka biler.. men da snakker vi om vanlige dempere med justering (Coilovers)
Dette torson systemet på bobla er helt ukjente greier for meg  Glad

« Siste redigering: april 29, 2015, 20:47:05 pm av Concker » Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2015, 22:44:23 pm »

Veldig forskjell på pumane på markedet. min er slik att den senker bilen en god del i øvre possisjon! så den kan bli "for lav" om jeg vil.

Om du kjenner noen eller er god til å sveise sjæl så kan du ennten "kappe og vri" eller sveise inn egne senkere i den possisjonen du selv vil Blunker

f eks: http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8970-senkningssats-1966
eller http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8971-senkningssats-66-puma-style
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #2 på: april 30, 2015, 00:02:59 am »

når du har balljoint forstilling, begrenser bærekulene hvor mye senk du kan få med bare "puma" før kulene ikke har mer å bevege seg på . men skal det være billig senka, må du nok gjøre en del selv, og være litt Reodor felgen, i stedet for å kjøpe alt online ;-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: april 30, 2015, 06:18:52 am »

når du har balljoint forstilling, begrenser bærekulene hvor mye senk du kan få med bare "puma" før kulene ikke har mer å bevege seg på . men skal det være billig senka, må du nok gjøre en del selv, og være litt Reodor felgen, i stedet for å kjøpe alt online ;-)


Akkurat, så da trenger jeg alt jeg har nevnt ovenfor da?  Har ikke sveise apparat,  ikke er jeg spesielt dreven med sveising heller. Så sa begrenser det seg litt med å være reodor.   Må vel kjøpe det ferdig for å få det godkjent uansett?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: april 30, 2015, 06:37:22 am »

Du vil nok slite med å få det godkjent og dessverre..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: april 30, 2015, 07:39:54 am »

Du vil nok slite med å få det godkjent og dessverre..

Hvorfor det?  Papirer på puma finnes jo, er jo flere som har dette i vognkortet? Høydemessig så er det jo 8cm regel som gjelder uansett.
« Siste redigering: april 30, 2015, 07:44:11 am av Concker » Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: april 30, 2015, 08:31:08 am »

Hvis du skal veldig lavt kommer du under 8cm....Det vil si, ikke godkjent. Glad Kjenner heller ikke til godkjente dropspindler. Får man godkjent forstilling som er smalnet?

De fleste som senker (mye) er nok mest opptatt av å få bilen gjennom eu, og håper i det lengste at verkstedet ikke henger seg opp i "bagateller". Blunker

Du får kjøpt balljointer som tåler mer senk, men geometrien blir helt "ute", så kjøreegenskapene lider uten dropspindler.

Billig = selvgjort. Så enkelt er det vel egentlig....Disse delene er ikke de rette å kjøpe på billigsalg fra ukjente produsenter. Glad
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: april 30, 2015, 08:54:55 am »

Joda,  men så lenge det står godkjent senk i vognkortet er det lettere i etterkant under kontroller etc uansett,  en ting er jo hva som står skrevet, hva man kjører med kan man jo justere litt i etterkant Blunker

Men spørs hvordan det blir med innkortet forstilling ja..
Går ann å høre litt rundt uansett..  Bare man får kose ned skrevet stiller man litt sterkere uansett Glad
« Siste redigering: april 30, 2015, 09:00:41 am av Concker » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: april 30, 2015, 08:57:42 am »

Jeg kjøpte Kerscher senkefjærer (1302) og måtte til og med kjøpe (etterbestille) papirer på dem. Da fikk jeg senke 60mm, og i papirene sto det jeg kunne slippe ned ett hakk bak på indre splines.
MEN: Det sto også at minimumshøyden på 110mm gjaldt uansett om alt var montert riktig.

Og ja, bilen min er godkjent senket og dette er innskrevet i vognkortet med beskrivelse av antall fjærvindinger og fjærtråd tykkelse.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Doka64
Supermedlem
*****
Innlegg: 566
Bosted: Lunde, Telemark



Vis profil
« Svar #9 på: april 30, 2015, 16:28:52 pm »

Kortet puma får du ikke tuv papirer på. Da får du det heller ikke godkjent.
Loggført

-72 Doka
-58 1200
-64 Doka
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #10 på: april 30, 2015, 18:02:09 pm »

Man skal være litt uheldig om kontrolløren ser at puma er smala hvis det kun er 2" feks.
Jeg viste min 2" smala med vanlig puma papirer, ble godkjent og skrevet i vognkort.
Nevnte selvfølgelig ikke at den var smala.
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 30, 2015, 18:13:58 pm »

se pm
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!