vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« på: mai 10, 2015, 02:41:47 am » |
|
Tips til innfesting av T1 girkasse ved bruk av trimmet motor....ønsker ikke å feste girkasse stumt pga.støy, men vil gjerne oppgradere fra originale gummifester.
Det er mange ettermarkeds utgaver av fester til girkasser, samt diverse utgaver av "straps", med og uten gummi, regner med at kvaliteten er varierende og mange her på forumet har vel prøvd litt forskjellig.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: mai 10, 2015, 11:48:54 am » |
|
Det er vanskelig å komme med tips uten at du også skriver noe om bruk, effekt, dekk og kanskje noen ord om bilen. Er det feks en 1303 med sine myke gummifester så duger disse knapt nok til den originale effekten selv når dem er ny og fersk. Jeg har utrolig dårlig erfaring med de røde uretanfestene fra BugPack og Empi som erstatter de originale og mener at du skal holde deg langt borte fra dem. De gule Rhino festene som CB Performance selger fungerer bra og jeg har selv benyttet dem på en bil med ca 180hk og gatedekk. Skal du svinekjøre, burne, kjøre dragrace så vil jeg anbefale at du kjøper et bakre stag som holder motoren oppe i bakkant. Berg har blant annet et slik men du kan også enkelt lage det selv.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2 på: mai 10, 2015, 13:15:50 pm » |
|
Takker for svar, har selv tidligere prøvd røde urethane og skiftet dem etter kort tid på ett par biler. Originale er "litt myke", så jeg vil gjerne stramme opp litt.
Bilen er en 1969 T1 med original IRS, Puma foran, justerbare dempere, 225/50x50 og 285/40x15, 2332 motor 160hk, oppgradert gir/diff og moderat senkning. Skal kunne bruke bilen på gata, motorvei og en og annen "forsiktig" banekjøring, men ikke drag.
Vurderer å montere ekstra midtre feste til gir med gummifester og eventuell strap med gummi, kanskje overkill :-).
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: mai 10, 2015, 14:54:27 pm » |
|
Vurderer å montere ekstra midtre feste til gir med gummifester og eventuell strap med gummi, kanskje overkill :-).
Tja... Jeg stiller heller spørsmål rundt funksjonen av dem. Til ditt bruk er gule Rhino helt greit som en start. Så kan du ta det stegvis deretter. Hele motoren henger i to svake gafler som knapt er egnet for å holde en original motor. Du 4 ganger effekten og de produktene du nevner gjør ikke noe annet en å forankre motoren/girkassen i gaflene. Forståelig? Du må altså heller fokusere på noe som stiver opp gaflene.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #5 på: mai 10, 2015, 19:46:35 pm » |
|
Hadde tenk å stive opp mellom gafler og støtdempertårn :-) så det burde jo hjelpe litt.
Det festet jeg tenkte på fant jeg ikke i farten, men har en profil (plate) som boltes i girkasse og har ett tversgående firkantrør som igjen er skrudd i 2 gummiforinger som har en sveist brakett i hver side av gaffelen
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: mai 10, 2015, 19:52:21 pm » |
|
Jepp, du henger hele motoren i dette staget men uten å stramme den opp. Altså du forhindrer at motoren flytter på seg. Enkelt og velfungerende. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: mai 10, 2015, 20:03:33 pm » |
|
Jepp, du henger hele motoren i dette staget men uten å stramme den opp. Altså du forhindrer at motoren flytter på seg. Enkelt og velfungerende. Mvh BB [/ Ikke meningen å kuppe tråden her , men ville man fått Max utbytte ved å i tillegg bruke ett midtre feste ala Berg ? Eller vil ett slikt feste bak være evig nok for stripe/rivstart innimellom ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #8 på: mai 10, 2015, 20:17:56 pm » |
|
Har denne innfestning i oljepumpe eller blokk? ikke godt å forstå, siden det kun vises bilde av firkantrøret. Etter å ha lest beskrivelsen regner jeg med at det ligner litt på staget fra en sen IRS notch/TL..... hvis dette primært er for å holde bakkant av motor, så ville en vel også oppnå noe av den samme effekten med et midtre feste til girkassen også http://www.ebay.co.uk/itm/VW-T1-Beetle-Weld-in-Gearbox-Mid-Mount-Steel-Transmission-Bracket-Rear-1947-79-/151380128132 (avlaster feste til nesekon) ?
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: mai 10, 2015, 20:54:15 pm » |
|
Pointet er å stive av bakkant av motor mot noe annet enn rammegaflene.
Jeg bruker midmount og Bugpack triangelstag og merker ikke noe særlig flexing (har stumme girkassefester)
Tipper man kommer langt med gule girkassefester, gummi midmount og berg stag bak.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #10 på: mai 10, 2015, 21:48:11 pm » |
|
Pointet er å stive av bakkant av motor mot noe annet enn rammegaflene.
Jeg bruker midmount og Bugpack triangelstag og merker ikke noe særlig flexing (har stumme girkassefester)
Tipper man kommer langt med gule girkassefester, gummi midmount og berg stag bak.
Det tror jeg du har rett i.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #11 på: mai 10, 2015, 23:53:44 pm » |
|
Takker igjen for svar..... da tror jeg at jeg har en plan.. må nok ut på ny handlerunde, fikk kikket på et stag slik som Berg sitt i dag, da var det lettere å skjønne hvilken funksjon staget hadde.
Da blir det Rhino fester foran og bak, midmount med gummi og triangelstag.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: mai 11, 2015, 07:29:21 am » |
|
Pointet er å stive av bakkant av motor mot noe annet enn rammegaflene.
Jeg bruker midmount og Bugpack triangelstag og merker ikke noe særlig flexing (har stumme girkassefester)
Tipper man kommer langt med gule girkassefester, gummi midmount og berg stag bak.
Det tror jeg du har rett i. Absolutt men overkill for det vwfreaks er ute etter. Hva gjør et midmount? Det skal forhindre at kassen løfter seg i framkant og dermed knekker nesekonet, enig? Hva gjør et stag a la Berg? At motoren, og dermed også girkassen, senker seg ved kraftig aks. Jeg ville mye heller hatt ett bakre stag en midmount. Jeg ville også sett på en løsning med ett bakre stag man kan skru på motoren og feste skikkelig i feks støtfangerfestene bak a la slik man ser på Porsche og på T2 buss. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #13 på: mai 11, 2015, 07:47:15 am » |
|
Har også vurdert bakre stag, men da denne bilen bygges som "stepside pickup" er det kanskje begrenset med mulighet for å feste ytre kant av bakre stag, originale innerskjermer/støtfangerfester bak er endret/erstattet. Beklager at det ikke kom frem i den opprinnelige teksten.... Hvis det skulle vise seg at sidestykker/hjelperamme til plan er tilstrekkelig sterk, så vil jeg vurdere å sette inn bakre stag.
Som tidligere, mange flotte innspill, slik at jeg kan begynne arbeidet med å forsterke innfestninger av gir/motor.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #14 på: mai 11, 2015, 08:03:27 am » |
|
Har også vurdert bakre stag, men da denne bilen bygges som "stepside pickup" er det kanskje begrenset med mulighet for å feste ytre kant av bakre stag, originale innerskjermer/støtfangerfester bak er endret/erstattet. Beklager at det ikke kom frem i den opprinnelige teksten.... Hvis det skulle vise seg at sidestykker/hjelperamme til plan er tilstrekkelig sterk, så vil jeg vurdere å sette inn bakre stag.
Som tidligere, mange flotte innspill, slik at jeg kan begynne arbeidet med å forsterke innfestninger av gir/motor.
Aha!! Det forklarer en hel del. For dere andre som lurer på det samme så kan dere finne en rekke fine løsninger på vårt engelske forum her: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,11914.0.html-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #15 på: mai 11, 2015, 23:20:47 pm » |
|
Jer har mitt mount alla Berg sitt 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #16 på: mai 12, 2015, 00:02:27 am » |
|
Jeg er inne i samme prosess og har bl.a igjen å få på et stag helt bakerst. Festing mot kaross er greit, men hvor fester folk det på motor, men samtidig gjør montering/demontering enkelt? Gjerne post en bilde også! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #17 på: mai 12, 2015, 21:54:17 pm » |
|
har festet det bakre 2" firkantrøret i motoren ved å sveise på en brakett som skrues fast i de tre hullene under og ved siden av oljepumpa. er tre ferdig gjenga høl der. M8 i bånn og M10 på sidene. ser ut til å være bedre en å støtte mot xosrøra. skal se om jeg får tatt et bilde. Har også kjøpt fremre girkassefeste av Magne og det var strøken passform. Triangelstag fra Kersher og forsterka bakre girkasse/motorfeste fra Empi. Swayaway eller Bugpack uretanfester som ble montert i 1997 er på sin andre trimmotor nå og er like fine. Sjekket i vinter
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: mai 13, 2015, 07:44:19 am » |
|
Jeg bruker og midtre feste for å hindre girkassen i å tilte opp i fremkant, Heavy duty feste bak på gaffel men original tysk gummi motorfester. Kjøpte og sånn "strap-bøyle" men fikk det ikke til å passe. På den nye motoren tenkte jeg i tillegg å sveise et vinkeljern på tverrs av hele brannveggen, sveise på to lange 12mm muttre og bruke 12mm gjengestang ned på de to øverste girkassefestene.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #19 på: mai 13, 2015, 08:03:08 am » |
|
Jeg bruker og midtre feste for å hindre girkassen i å tilte opp i fremkant, Heavy duty feste bak på gaffel men original tysk gummi motorfester. Kjøpte og sånn "strap-bøyle" men fikk det ikke til å passe. På den nye motoren tenkte jeg i tillegg å sveise et vinkeljern på tverrs av hele brannveggen, sveise på to lange 12mm muttre og bruke 12mm gjengestang ned på de to øverste girkassefestene.
Heng opp motor i bakkant om du først skal plukke frem sveisen. 2 grove strekkfisker ned fra en brakett på støtfangerfestene. Så en bit firkantstål, f.eks 1"x1" mellom strekkfiskene med en anretning som festes i blokka. Jo lenger bak man får stivet av motor/gir jo bedre, da utslaget på f.eks at motor løfter seg er størst helt bakerst.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: mai 13, 2015, 08:04:37 am » |
|
Enda bedre enn strekkfisker er så klart at det er stumt. Reply#20 er the way to go. Stumt såklart: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,11914.0.html
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: mai 13, 2015, 13:59:39 pm » |
|
Jeg bruker og midtre feste for å hindre girkassen i å tilte opp i fremkant, Heavy duty feste bak på gaffel men original tysk gummi motorfester. Kjøpte og sånn "strap-bøyle" men fikk det ikke til å passe. På den nye motoren tenkte jeg i tillegg å sveise et vinkeljern på tverrs av hele brannveggen, sveise på to lange 12mm muttre og bruke 12mm gjengestang ned på de to øverste girkassefestene.
Heng opp motor i bakkant om du først skal plukke frem sveisen. 2 grove strekkfisker ned fra en brakett på støtfangerfestene. Så en bit firkantstål, f.eks 1"x1" mellom strekkfiskene med en anretning som festes i blokka. Jo lenger bak man får stivet av motor/gir jo bedre, da utslaget på f.eks at motor løfter seg er størst helt bakerst. Så det var en som hadde brukt firkantrøret til åndeboks.. Hva med å lage røret av 50x50mm og la luftinga gå i det? Bør jo bli en 1,5 til 2 liter? Så kan jeg legge dreneringsrør(retur) rett i dypsumpen? Betinger da at røret ligger høyere enn oljenivået i blokka til enhver tid..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #22 på: mai 13, 2015, 14:57:44 pm » |
|
Den ånde løsningen er jo genial !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #23 på: mai 24, 2015, 18:00:57 pm » |
|
Burde man bruke feks 40mmx40mm eller 50mmx50mm firkantrør ? Jeg tenkte å "kopiere" berg sin men samtididg se på en løsning for innfestning i blokk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #24 på: mai 24, 2015, 18:02:14 pm » |
|
har festet det bakre 2" firkantrøret i motoren ved å sveise på en brakett som skrues fast i de tre hullene under og ved siden av oljepumpa. er tre ferdig gjenga høl der. M8 i bånn og M10 på sidene. ser ut til å være bedre en å støtte mot xosrøra. skal se om jeg får tatt et bilde. Har også kjøpt fremre girkassefeste av Magne og det var strøken passform. Triangelstag fra Kersher og forsterka bakre girkasse/motorfeste fra Empi. Swayaway eller Bugpack uretanfester som ble montert i 1997 er på sin andre trimmotor nå og er like fine. Sjekket i vinter
Hadde du kunne lagt ut et bilde av løsningen din så hadde det vært kjempefint. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #25 på: mai 24, 2015, 22:15:06 pm » |
|
på bilcross boblene hadde vi vlinkeeljern under kassa som var skrudd fast i kassa og sveiset fast i ramma under og flattjern fra motor og opp i tordedovegg. aldri noe tull med det. men støynivået ble deretter.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #26 på: juli 13, 2015, 03:01:55 am » |
|
Har nå fått midtre girkassefeste.... men nå ser bakre originalfeste helt tåpelig ut. Har kikket på de forsterkede festene som leveres (med original type fester i bunn) og stropp over girkassen. Synes finish på de som selges er dårlig, er det noen som vet om fabrikat/selger som har noen av god kvalitet/passform, eller må en bare sette i gang å lage nytt forsterket selv 
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Jærenekspress
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #27 på: juli 13, 2015, 10:18:05 am » |
|
har festet det bakre 2" firkantrøret i motoren ved å sveise på en brakett som skrues fast i de tre hullene under og ved siden av oljepumpa. er tre ferdig gjenga høl der. M8 i bånn og M10 på sidene. ser ut til å være bedre en å støtte mot xosrøra. skal se om jeg får tatt et bilde. Har også kjøpt fremre girkassefeste av Magne og det var strøken passform. Triangelstag fra Kersher og forsterka bakre girkasse/motorfeste fra Empi. Swayaway eller Bugpack uretanfester som ble montert i 1997 er på sin andre trimmotor nå og er like fine. Sjekket i vinter
Hadde du kunne lagt ut et bilde av løsningen din så hadde det vært kjempefint.  Kanskje denne løsning ? Dette fungere perfekt, jeg støtte motor fra under med en Urethanlager fra girkasse ( CSP dele nr 301 265 172, midtre 2 bolt) dette har jeg festet på støtte. 10mm gjengestang, venstre og høyre. Jeg har ingen Triangelstag, bare girkasse feste, midtre og bak. I tillegg festet søleplate på motorstøtte og midtre girkassen feste Da bevege seg ingenting ! 
|
|
« Siste redigering: juli 13, 2015, 12:15:51 pm av Jærenekspress »
|
Loggført
|
12.13 @ 177 kmh, SCC 2015
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #28 på: juli 13, 2015, 10:38:30 am » |
|
Takker for gode bilder, har du eller andre bilde av det bakre girkassefestet dere bruker...... eller kjører dere med det originale med oppgraderte urethanfester, jeg skal bruke Rhino fra CB Performance. Er dette den eneste typen som kan brukes sammen med "original" type innfesting ?? http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/13433-motorfeste-bakre-forsterket
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Jærenekspress
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #29 på: juli 13, 2015, 10:48:41 am » |
|
Ja, Rhino lager og girkassen feste fra CSP (301 255 111G)
|
|
|
Loggført
|
12.13 @ 177 kmh, SCC 2015
|
|
|
|