Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« på: august 03, 2015, 14:27:43 pm » |
|
Jeg trøbler med starteren på min 1963-modell. Har fått masse abstrakte tips om hva som kan være i veien, men nå trenger jeg konkrete råd om neste steg innen feilsøking - Helt konkret.  Starteren slår ikke inn. Noen ganger gjør den det, og da starter bilen helt uproblematisk. Andre ganger drar ikke starteren rundt i det hele tatt, og da må jeg trillstarte da... Like artig hver gang. Jeg skiftet hele starteren, og skiftet samtidig kabelsko på de to ledningene som kommer inn sammen inn på innslaget (er det det det heter....?). Da funket den tilsynelatende bedre en stund, men nå har den begynt igjen. Mulig det var bare innbilning at den ble bedre.... Det klikker i starteren når jeg vrir rundt tenningsnøkkelen, selv når den ikke starter, så det foregår en form for strømutveksling. Så har noen et konkret tips: Hva sjekker jeg nå?
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #1 på: august 03, 2015, 14:40:45 pm » |
|
Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang. Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren. Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #2 på: august 03, 2015, 14:45:30 pm » |
|
Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang. Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren. Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..
Åkei, takk og takk! Høres logisk ut, egentlig. (...men jeg må ha praktisk hjelp også, innser jeg, men der er vel du litt langt unna...  ) "Original" som i byttet til tilsvarende, ja. Fremdeles 6 volt. 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: august 03, 2015, 20:27:10 pm » |
|
Sjekk jordingskabelen mellom girkassa og resten av bilen, ja. Denne sitter jo utsatt til for møkk og skitt. Dårlig kontakt her kan raskt gi sporadiske startproblemer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: august 04, 2015, 07:43:50 am » |
|
Har fikset flere slike symptomer med å sette på et ekstra startrele. Spesielt på 6V blir med tiden spenningsfallet større og større. Litt oksidering på mange kontaktpunkter og ledningsnettet generelt fører til spennings tap. Jeg lå på ryggen på parkeringsplassen ved Biltema og fikset det for en kompis på 20min. Vet ikke hvor du får 6V rele, men mulig du kan bruke et 12V.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #5 på: august 04, 2015, 10:14:30 am » |
|
Kan være dårlig kontakt i tenningslås (slitt)...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #6 på: august 04, 2015, 10:21:54 am » |
|
Som.de fleste over her skriver er dårlig kontakt et eller annet eller fler steder den vanligste feilen på 6V biler. Plussen går så lang vei før den kommer til innslagsreleet at litt årlig kontakt noen steder gir de symptomene du har. Plussen går vel fra batteri til starter, til laderele,til lysbryter, til sikringsboks, til tenningslås og så til innslagsreleet. Minusen går lettere vei, men like viktig med god kontakt. Kan også være så enkelt som polene/polskoene på batteriet som ikke er rengjorte. (Hjelper ikke at de er skrudd godt fast viss det er korrosjon i mellom) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolrenser-2000016597/
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: august 04, 2015, 22:29:05 pm » |
|
Hadde ett litt merkelig problem på ovalen i Tyskland i sommer... Skulle starte fra campingen i Limburg på morgenen for å kjøre til Bad Camberg, og når jeg skulle starte, forsvant lysa i dasjen. Merkelig. Tok fram multimeteret, og fant etterhvert ut at jeg hadde 4,5V spenningsfall mellom batteripol og batteriklemme... Jeg tok en liten hammer, og banket litt sideveis på batteripolen (den vrei seg nok litt, men satt godt fast i utgangspunktet). Siden har alt virket som det skal. Skal sies at jeg før jeg dro nedover, renset batteripolene med Oxide cleaner, mulig det har blitt ett belegg jeg ikke hadde fått bort på polene etter det.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #8 på: august 05, 2015, 14:12:07 pm » |
|
Jeg gikk over alle punkter med potensielle jordingsproblemer på mandag, uten at det egentlig var noe opplagt problem noe sted. Men bilen har startet etter det, så da er det bare å vente å se om det er et midlertidig bortfall av symptomer, eller om den faktisk ble kurert.  Krysser fingre!
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: august 20, 2015, 09:28:00 am » |
|
Jeg ville uansett montert på et ekstra startrelè. Kjekkere å gjøre det hjemme i garasjen når det passer enn når du står i regnet med dårlig tid.  Poenget er at med startrelè trenger du bare at lite grann strøm går fra tenningslås til starter, så henter starteren mye strøm selv fra batteriet. Uten dette, er du avhengig av at starteren skal trekke all strømmen gjennom alle ledninger og koblinger samt tenningslås. Men fint at du fikk start på den ;-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Bugarella
Seniormedlem
   
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja
|
 |
« Svar #10 på: september 12, 2015, 22:44:53 pm » |
|
Vel, jeg gjorde ikke det, for å si det sånn...  Den sluttet å starte - igjen. Men etter mye om og men, så prøvde jeg det minst trolige punktet (det klikket jo i starteren når jeg vridde om nøkkelen), nemlig tenningslåsen. Og etter å ha strammet kontakter og pusset koblinger og vasket med VD-40, så starter den - ALLTID. (Bank i bordet) Og, ja, jeg har fått mange tips om å montere ekstra startrelè, men som en garasjekompis av meg sier: "6-voltsboblene startet da på 60-tallet også!" Han mener vel at hvis man klarer å optimalisere det originale anlegget, så holder det lenge - og jeg er enig med ham. 
|
|
|
Loggført
|
 Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963). Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: september 15, 2015, 07:56:54 am » |
|
Jamen det er flott! 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|