bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« på: juni 22, 2015, 12:13:08 pm » |
|
Hei,får starte med at jeg er sånn passe irrgrønn (..) når det gjelder elektrogreier,men er ganske sikker på at det er noe galt i bilen (T1, 68, 1300). Med multimeter stilt inn på kontinuitet så piper det når jeg måler (alt frakoblet): Dynamo (likestrøm): Ser at strømpe rundt kobbertråden til D+ er skadet, men kan ikke se om den går innpå noe sted. DF terminalen er løs (må holde igjen nederste mutter når jeg løsner ledningen) D+ til jord D+ til DF DF til jord Spenningsregulator (Bosch, den med tilkoblinger på sidene): D+ til DF D+ til lokket på regulator Forgasser: El.Choke til jord Coil (Bosch, Rød): Pluss til minus Bilen starter og går,lyser og tuter, ett nys eller to i oppoverbakke med gassen i bånn,stopper ved tomgang når den er varm. Håper det er halvgreit forklart, mer "piiiping" og innleggsredigering senere i dag
|
|
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #1 på: juni 22, 2015, 16:25:34 pm » |
|
At multimeteret piper på de stedene du har målt høres for meg helt normalt ut. De fleste stedene her er det motstand, men så lite at multimeteret oppfatter det som "lite nok" til at det piper. Skal du sjekke ladingen er det lurere å stille inn på volt og måle på batteriet før og etter start av motoren. Vil tro at problemet med litt nys og stopp heller er fordeler og/eller forgasser og ikke elektrisk rundt dynamo. Har du sjekket stiftåpning?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
FooZ
Supermedlem
    
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
 |
« Svar #2 på: juni 22, 2015, 19:20:44 pm » |
|
Kan neppe hjelpe så mye her da jeg selv er ganske grønn, men ville bare minne om at det er flere luftkjølte som brenner opp hver sesong, ofte grunnet slurv med elektronikk og/eller bensinslanger. Så her finnes det ikke dumme spørsmål, og det er en hel flokk med greie karer/berter på forumet som kan sine greier, og som sikkert kan hjelpe deg  Lykke til videre 
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on 
|
|
|
bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: juni 22, 2015, 20:49:55 pm » |
|
Ok,sjekket stiftåpningen, rom for forbedring  Har ekstern formotstand til coilen, når jeg måler før denne, har jeg rundt 12v, etter denne feks. + på coil får jeg 5v med tenning på, og etter start får jeg 9v. Dynamo måler D+ 14v og DF 9v Coil : Tenning på + 5v - 0.26v Start + 9v - 7v Nummer på Coil : 0 221 119 030 Motstand : 0 227 900 001 Kjøpe ny motstand og se hva som skjer, eller ny coil uten ekstern motstand?
|
|
« Siste redigering: juni 22, 2015, 20:57:44 pm av bj0rn »
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: juni 22, 2015, 20:54:33 pm » |
|
...det er flere luftkjølte som brenner opp hver sesong, ofte grunnet slurv med elektronikk og/eller bensinslanger.
Uff ja, dr*it meg ut for noen år siden når jeg prøvde annet speedometer, masse røyk men heldigvis ingen flammer 
|
|
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #5 på: juni 22, 2015, 22:01:18 pm » |
|
14V på D+ er greit. DF vil variere med turtall på motor, så den er trolig normal, siden D+ er bra. Og med 12V før motstand til coilen kommer det nok strøm til den også. Coil kan være problemet, men tviler litt siden den kun stopper på tomgang. Hvor stor stiftåpning hadde du?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: juni 22, 2015, 23:32:19 pm » |
|
Prøvde ikke med flere blad, men noe mindre enn .016 , nok til at jeg justerte  Står 12v i bunn av coil, og på choke, så vil vel tro de fungerer best med 12v? Går fint på tomgang når den er kald, men etter en lang kjøretur stopper den. Får vel forske videre på dette i morgen, kanskje det er feil motstand, eller coilen har tatt kvelden, uansett kjekt å ha ekstra  Mange takk for svar!
|
|
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #7 på: juni 23, 2015, 23:01:59 pm » |
|
Jeg hadde nok køpt en coil som ikke behøver formotstand. Slik jeg har oppfattet de, er det helst for å forbikoble motstanden under start slik at coil får litt mer spenning når starteren snurrer. Det er nok mest aktuelt i kaldt vær, og jo færre ting man har som kan gå i stykker.... 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 28, 2015, 18:05:26 pm » |
|
...og jo færre ting man har som kan gå i stykker....  Helt klart! Blir til å kjøpe inn ny Coil og alle de andre 'greiene'  baki der før det bli langtur i slutten av juli, imens bytter jeg hjullager bak+++ , takker for svar. God sommer 
|
|
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juni 28, 2015, 20:25:24 pm » |
|
Er forvarminga til forgasseren i orden, og ventilene har riktig klaring?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bj0rn
Juniormedlem
 
Innlegg: 64
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: juni 29, 2015, 19:13:54 pm » |
|
Tja forvarminga, det er nytt innsug på bilen, ingen ising, synes den blir litt vel varm på venstre side, så varm at rundt 10cm av røret opp fra eksos har mistet grunning (som jeg regner med at det var heh) og laget med varmebestandig lakk! Skal det være såååå mye varmere på den siden? Ventiler har riktig klaring så vidt jeg kan kjenne. Burde kanskje startet tråden som 'Litt ymse...' 
|
|
|
Loggført
|
23.54 : 71km/t : SCC 2015
|
|
|
|