Skal montere RetroSound radio i bobla mi. Bilen er en 6V bil fra 1958.
Har diskutert litt med noen bekjente og kommet opp med følgende løsnig for å få både konstant 12V og tenningsstyrt 12V til radioen slik at feks radiominne og lydinstillinger ikke forsvinner vær gang jeg slår av tenningen.
Tidligere har jeg kjørt med en Blaupunkt radio fra ca 1970, men denne har nå tatt kvelden. På denne radioen er det ikke noe problem med konstantstrøm da det ikke er noe "minne" å miste.. Denne har vært koblet slik at Mascot omformeren har vært koblet fra 6V som blir brutt av tenningslåsen. Nå tenkte jeg å koble Mascot boksen til konstant 6V. På denne måten kan jeg dele "ut" ledningen som gir 12V slik at en ledning går rett til ledningen på radioen som skal ha konstant 12V. Den andre kjører jeg gjenom et 6V rele. Da kobler jeg releet til 6V tenning, 6V konstant og jord. Når jeg da slår på tenningen vil rellet "slå på" slik at den andre 12V ledningen fra Mascot boksen kan gå via rellet og til 12V "tenning" på radioen.
Jeg er ganske sikker på at denne løsningen vil fungere bra... hvis jeg tar feil, rop ut

Men hvor mye strøm vil Mascot boks og radio "stjele" når bilen ikke kjøres på feks et par uker?? Blir dette et problem eller er dette "plankekjøring"?