Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: mai 27, 2015, 09:50:39 am » |
|
Har søkt på forum først, men fant ikke noe som var relevant nok, så starter en ny tråd: For å kjøre Supercharged med gatedekk og Street Legal, må min "cabriolet" ha minimum veltebøyle om jeg ikke kjører fortere enn 10sek. Denne må være bygd med blant annet 45x3mm rør og hovedbøyle i ett stykke. Den delen er grei, bilen min er godkjent med bøyle som er lik men som jeg må bytte fordi hovedbøylen ikke er i ett stykke.
Men: For min egen sikkerhet samt ha mulighet til å kjøre fortere på SCC, vill jeg gjerne hatt et bur for under 10 sekunder. Kan jeg montere fast et 10-12sek bur, og skru fast resten av delene for å kjøre under 10sek(Eller når jeg vil ha bilen sikrere)?
Her er en prinsippskisse på disse, hentet fra Pedersen Racing:
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: mai 27, 2015, 10:27:02 am » |
|
Utdrag fra NBF`s generelle bestemmelser: 4.9 Veltebøyle Alle cabrioleter med soft tak skal ha veltebøyle uansett ET. Dette gjelder ikke cabrioleter med originalt montert hardtop eller oppfellbart tak av metall, som har ET saktere enn 10.99 Taket skal være oppslått eller montert under konkurransen.
På biler med uendret originalkarosseri (fra og med torpedovegg og bakover) som kjører saktere enn 10.00 kan veltebøyle benyttes i stedet for veltebur. Ved føreren i normal kjørestilling skal hovedbøylen strekke seg minst 8 cm over, og innen 15 cm bak hjelmen. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR § 11.2.2.6. Bøylen skal være minst like bred som førerens skuldre og minst 25 mm fra førerdøren.
Alle biler med original hel ramme som er bygget etter 01.01.2005, må ha en veltebøyle boltet til rammen. Biler med selvbærende karosseri kan benytte to kvadratiske plater på over- og undersiden av gulvet. Min. størrelse på platene er 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm. Platene skal være festet med min. 4 stk. 10 mm bolter.
Alle rør skal være min. 44,5 mm x 3,0 mm sømløse stålrør. Alternativt se NSR §304.11.3
Hovedbøylen skal være laget i ett stykke og være utstyrt med et lett tilgjengelig 6 mm inspeksjonshull. Innfesting av bakre støtter skal være maksimalt 127 mm fra hovedbøylens hjørne. Radien på bøylen får ikke være mindre enn 3 x rørets diameter, og bøyene bør ikke være mer en 90°. Sveising av bøyle/bur skal utføres med TIG- eller MIG sveising. Se Sveiseinstruksjoner NSR §304.11.2.2.8 Se FIAs reglement §4.10, www.fia.com, for spesifikasjoner og tegninger. Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan frem til 01.01.2013 delta med hovedbøylen i mild steel 1.5/8” (41.3mm) x 0,118” (3m.m) godstykkelse.
4.10 Veltebur Obligatorisk i alle biler med ET 10.00 - 8.50, eller med toppfart over 217 km/t. Biler med raskere ET enn 8.50 må tilfredstille SFI spesifikasjon. Se FIAs reglement §4.11, www.fia.com, for spesifikasjoner og tegninger.Ved føreren i normal kjørestilling skal hovedbøylen strekke seg minst 8 cm over, og innen 15 cm bak hjelmen. Der føreren risikerer å støte mot rørene skal rørene være beskyttet med ikke brennbar polstring. Se NSR §304 11.2.2.6. Ved kun nasjonal deltagelse er også veltebur iht. NSR § 304.11 tillatt. Biler som har hatt vognlisens før 01.01.97 kan frem til 01.01.2013 delta med hovedbøylen i mild steel 1.1/2” (38mm) x 0,100” (2,5mm) godstykkelse. Etter 01.01.2014 må bilene kjøre saktere enn 10.00 sek.Dette har jeg lest, men finner ikke svar på det jeg spør om.. Må gjerne finlese på www.SFI.com.. Og jeg har ingen mål egentlig om å kjøre 9,999 eller lavere, men hadde følt meg tryggere med bedre bur.. For å si det på en annen måte: Kunne jeg opprettholdt en godkjenning på 10sek bur selv om jeg bygger på et raskere?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: mai 27, 2015, 10:39:56 am » |
|
På fia.com gav jeg opp uten å finne noe. Søkte og lette, men fant ikke noe spec på bøyle eller bur.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: mai 27, 2015, 10:46:44 am » |
|
FIA til 8.50 SFI fra 8.50 og nedover. Her finner du FIA reglene og umiddelbart vil du se at mye er fritt oversatt av NBF i Norge: http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-drag-racing-101 Det er veldig bra at du allerede nå setter deg inn i dette! Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: mai 28, 2015, 00:40:42 am » |
|
Takk Kalle  Sendte en godt dokumentert forespørsel til dragrace avdelinga i NBF, og fikk svar samme kveld. Veldig bra! De kunne fortelle at jeg kunne bygge et 10sek bur og montere dette skikkelig fast, og skru på resten om jeg skulle kjøre raskere. Det vil si at jeg også kan godkjenne bilen hos BT med 10sek bur, og sette inn ekstra delene på Scc, og/eller velge å skru av det ekstra buret før visning hos BT. Forutsetter godkjente skrukoblinger som jeg sendte bilder av.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: mai 28, 2015, 10:27:42 am » |
|
Når jeg finleser svaret ser jeg at de ikke har svart klart på om buret kan skrues og godkjennes for under 10sek. Har spurt spesifikt om dette nå.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: mai 28, 2015, 12:11:12 pm » |
|
Da har jeg fått svar, for bur til under 10sekunder er det kun lov med sveis.
Er det noen som har fått godkjent et slikt bur i gateregistrert bil?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: mai 28, 2015, 12:17:08 pm » |
|
Da har jeg fått svar, for bur til under 10sekunder er det kun lov med sveis.
Er det noen som har fått godkjent et slikt bur i gateregistrert bil?
Jeg har godkjent fullbur i min bil. Kravet var polstring av alle støtsoner og samtidig måtte bilen godkjennes som to-seter. Buret mitt har "kun" 10.00 godkjenning siden jeg mangler to stag som går fra hovedbøylen og nedover/bakover til kanalen midt i bilen som er merket med "D" på bildet fra FIA. Mitt bur er sveist og det er kun dørstreverne jeg kan fjerne. NB: det er IKKE krav til 45x3mm bur. Kun bøyle. Med andre ord, burene som Pedersen selger er overdimensjonert. Mvh BB
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: mai 28, 2015, 13:03:02 pm » |
|
Da har jeg fått svar, for bur til under 10sekunder er det kun lov med sveis.
Er det noen som har fått godkjent et slikt bur i gateregistrert bil?
Jeg har godkjent fullbur i min bil. Kravet var polstring av alle støtsoner og samtidig måtte bilen godkjennes som to-seter. Buret mitt har "kun" 10.00 godkjenning siden jeg mangler to stag som går fra hovedbøylen og nedover/bakover til kanalen midt i bilen som er merket med "D" på bildet fra FIA. Mitt bur er sveist og det er kun dørstreverne jeg kan fjerne. NB: det er IKKE krav til 45x3mm bur. Kun bøyle. Med andre ord, burene som Pedersen selger er overdimensjonert. Mvh BB Du har helt rett Kalle, men man sitter tryggere og slipper krangelen på teknisk dersom man begynner å kjøre virkelig fort... Men du kan i teorien ha tynnere rør foran hovedbøylen. Bakoverstreverene må være sveist. Usikker i farten om fremover også må være det når man skal under 10.00, men det er vel ingen grunn til å ikke gjøre det...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: mai 28, 2015, 13:14:32 pm » |
|
slipper krangelen på teknisk dersom man begynner å kjøre virkelig fort...
Det er ingenting å krangle om. Teknisk skal kunne dette. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: mai 28, 2015, 13:31:49 pm » |
|
slipper krangelen på teknisk dersom man begynner å kjøre virkelig fort...
Det er ingenting å krangle om. Teknisk skal kunne dette. Mvh BB Haha, det er jeg helt enig i men du vet hvordan det er nok uklare setninger kan tolkes...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: mai 28, 2015, 13:45:02 pm » |
|
Kenneth Throndsen i NBF sier at i under 10sek buret er det kun sveis som teller. Har sendt søknad til Statens Vegvesen om å få godkjent fullt sveiset bur.
Jeg drasser gjerne på noen kilo ekstra om det gir ekstra sikkerhet. Samme dim, men mindre gods i de fremover og på tvers. Lurte på om jeg ikke skulle lure meg til å stikke fram et par rør til støtdempertårna (Har stag mellom) og bak til girkassen og.. ;-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #13 på: mai 28, 2015, 14:06:24 pm » |
|
Lurte på om jeg ikke skulle lure meg til å stikke fram et par rør til støtdempertårna (Har stag mellom) og bak til girkassen og.. ;-)
Så klart du skal binde girkasse/rammegafflene til buret! Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: mai 28, 2015, 14:09:08 pm » |
|
Lurte på om jeg ikke skulle lure meg til å stikke fram et par rør til støtdempertårna (Har stag mellom) og bak til girkassen og.. ;-)
Så klart du skal binde girkasse/rammegafflene til buret! Mvh BB X2
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #15 på: mai 28, 2015, 18:01:28 pm » |
|
Lurte på om jeg ikke skulle lure meg til å stikke fram et par rør til støtdempertårna (Har stag mellom) og bak til girkassen og.. ;-)
Så klart du skal binde girkasse/rammegafflene til buret! Mvh BB X2 X3. Du kommer bare til å angre om du ikke gjør det. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: mai 29, 2015, 08:38:54 am » |
|
Jamen det er bra, da har vi en plan på det og. Så en fin patent i DKL Garage`n i går kveld. Lager plata for buret(under bilen) litt kraftigere og sveiser på et feste på denne med rør til gaffel.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: mai 29, 2015, 15:27:10 pm » |
|
Ser denne buggyen på finn i dag: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59407258&searchclickthrough=trueDen ble EU godkjent i 2014 med det buret. Da bør det vel gå å få godkjent mitt bur og?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: mai 29, 2015, 15:54:53 pm » |
|
EU godkjent er ikke synonymt med at ombygningen er godkjent i vognkort. Men, som du vet så finnes det enkelte biler i Norge som er godkjent med hel bur.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: juli 30, 2015, 08:55:39 am » |
|
Klarer ikke å finne beskrivelse av krav til vinkel på de bakstreverne fra hovedbøylen. Mener å ha lest noe om innfesting av seler i en tverrligger på disse og.
Noen som vet?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: juli 30, 2015, 09:16:51 am » |
|
Tverrstagets høyde kommer an på setehøyde etc etc. Er vel max 45gr men det bør selvfølgelig sjekkes.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: juli 30, 2015, 12:23:21 pm » |
|
Klarer ikke å finne beskrivelse av krav til vinkel på de bakstreverne fra hovedbøylen. Mener å ha lest noe om innfesting av seler i en tverrligger på disse og.
Noen som vet?
Man må ikke feste seler i tverrliggende rør, MEN det heter: Beltet skal være sikkert montert i ramme, tverrbjelke eller annen passende forsterket plass med min. 8 mm stålbolt og på en slik måte at alle innfestninger ligger i rett vinkel på trekkretningen Dette med vinkel på selefester står beskrevet i reglene for rallycross og hastighetsløp så jeg er usikker på om det er "krav" i dragracing, men det bør jo følges uansett. http://bilsport.no/uploads/2008/02/---304_Gen-Tekn._Sikkerhetsbest._for_rally_og_h-l--p_Nett_2015.pdfSkulderstroppene skal føres bakover og skal monteres på en slik måte at vinkelen på skulderstroppene ikke overstiger 45 grader i forhold til horisontalplanet målt fra ryggstøttens øverste kant (hull i setet for sele) og nedover. Det anbefales dog at vinkelen ikke overstiger 10 grader.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: juli 30, 2015, 12:32:18 pm » |
|
Ja, takk for link: Skulderstroppene kan også monteres i sikkerhetsburet, på et forsterkningsstag der selen er ført rundt som en løkke, på baksetebeltenes øverste festepunkter eller skulderstroppene kan være festet i eller ført over et tverrgående forsterkning som er sveiset til velteburets bakoverstrevere. Ved bruk av en tverrgående forsterkning for feste av skulderstroppene gjelder følgende: - Den tverrgående forsterkning skal være et rør med utvendig diameter 38 mm og godstykkelse 2,5 mm eller diameter 40 mm og godstykkelse 2 mm. - Røret skal være kaldtrukket sømløst ulegert stålrør med en minimum strekkstyrke på 350 N/mm2 (Samme som velteburet). - Høyden på røret må tilpasses slik at skulderstroppene skal monteres på en slik måte at vinkelen på skulderstroppene ikke overstiger 45º i forhold til horisontalplanet målt fra ryggstøttens øverste kant (hull i setet for sele) og nedover. Det anbefales dog at vinkelen ikke overstiger 10º. - Skulderstroppene kan enten være ført rundt røret eller skrudd fast. I sistnevnte tilfelle skal en gjenget hylse sveises fast for hvert monteringspunkt (se tegning 253-17C og 253-53 for dimensjoner). Disse hylsene skal sveises fast i røret og skulderstroppene festes med skruer med M12 8.8 eller 7/16 UNF standard.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|