VW Service Einastranda
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: eina
Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)
|
 |
« på: oktober 09, 2015, 20:53:21 pm » |
|
Noen som veit om denne IRS kassa er ei kasse med vettug utveksling for og få ned turtallet på 4 gir, og kan si noe om det er ei holdbar kasse? Og er det mye jobb og bygge om til IRS i en splittbuss?
 image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 183 ganger.)
 image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 183 ganger.)
 image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 183 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1962 splittbuss 9 seter 1969 Cab
|
|
|
Eastside
Medlem
  
Innlegg: 177
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #1 på: oktober 09, 2015, 21:25:11 pm » |
|
Jeg er ikke så bra på girkasser, men den AM-kassa er vel ikke av de siste irs kassene som er best å bruke for det som kalles freeway-flyer. Ratio 4.375 eller hva jeg kan se.
Ombygging til IRS på buss kan gjøres på to forskjellige måter:
Bolt-on metonden bruker boble irs trailingarms og boble bakplater og bremser, mens selve trommelen må maskineres for å passe (55-63 bus tromler) Har du nyere enn 64 buss, kan du ikke bruke tromlene, da må du få tak i eldre busstromler eller type 3 64-65 mod. Får sikkert kjøpt custom bremser som også er bolt-on, men koster dollars.. IRS kit selges, men det indre feste som er bolt on.
Så har du den andre metonden, da finner du en early bay med wide 5 som du vil ha deler fra, skrur ut trailingarms, hub og bakbremsene. Deretter må du kjøpe nye chassilegs, de som du fester de to store boltene i bakre girkassefeste i som er tilpasset buss (fra f.eks creative engineering eller type2 detectives) skjærer ut de gamle og sveiser inn nye. Da vil indre trailingarm ha feste i denne chassileggen.
I tillegg må du ha nytt fremre girkassefeste, tyoe 2 nosecone på irs kassa, nye tilpassa håndbrekkwire osv osv..
Jeg driver med siste metoden på min buss, så du får gjerne svinge innom å kikke om du er i Oslotraktene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #2 på: oktober 09, 2015, 22:54:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
VW Service Einastranda
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: eina
Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)
|
 |
« Svar #3 på: oktober 10, 2015, 00:27:08 am » |
|
Det er vel 4.375 på denne vel? Hva mener du er best utveksling da? Ja hadde vært interessant og kommet innom en tur og tatt en titt. Ikke lange veien til oslo 
|
|
|
Loggført
|
1962 splittbuss 9 seter 1969 Cab
|
|
|
VW Service Einastranda
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: eina
Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)
|
 |
« Svar #4 på: oktober 10, 2015, 00:31:59 am » |
|
Men dette settet du nevner Svein, her gjør du vel om hele innfestninga til banstillinga her? Bort med fjærplatene og alt? Er ikke det jeg tenkte pga har skaffet med luftfjæring også som skal på etterhvert og belgene bak er festet i fjærplatene da..
|
|
|
Loggført
|
1962 splittbuss 9 seter 1969 Cab
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #5 på: oktober 10, 2015, 09:33:57 am » |
|
Men dette settet du nevner Svein, her gjør du vel om hele innfestninga til banstillinga her? Bort med fjærplatene og alt? Er ikke det jeg tenkte pga har skaffet med luftfjæring også som skal på etterhvert og belgene bak er festet i fjærplatene da..
Hei. Ikke sikker, men du kan jo høre med Pål😉 Svein.
|
|
« Siste redigering: oktober 11, 2015, 11:11:07 am av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Eastside
Medlem
  
Innlegg: 177
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: oktober 10, 2015, 18:37:44 pm » |
|
Det er vel 4.375 på denne vel? Hva mener du er best utveksling da? Ja hadde vært interessant og kommet innom en tur og tatt en titt. Ikke lange veien til oslo  Kan som sagt lite om girkasser, men får irs-kasser med 3.857, og de er etter hva jeg forstår enda bedre giret for kraftigere motorer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: oktober 10, 2015, 20:53:43 pm » |
|
Settet Pål skal selge er det som gir minst inngrep i bilens struktur/verdi. Det er bolt on og gir deg buss bremser på kuppet. Boble IRS er litt spinklere greier. Alle disse setene bruker fjærplater
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
VW Service Einastranda
Medlem
  
Innlegg: 153
Bosted: eina
Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)
|
 |
« Svar #8 på: oktober 11, 2015, 23:12:08 pm » |
|
Var inne og såg på nettsida om disse. Men var lite bilder der som man såg hvordan det såg ut. Noen som veit om noe bedre bilde av dette?
|
|
|
Loggført
|
1962 splittbuss 9 seter 1969 Cab
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2015, 07:56:58 am » |
|
Hvis det er en 1600 eller 1641 motor du har, er det slett ikke dum kasse den du viser til.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: oktober 12, 2015, 09:13:10 am » |
|
Jeg var hos Kimm utenfor Sydney i 99 og alt da sto de å sveiset opp disse kittene. Det er egentlig early bay deler som blir sveiset om slik at de passer i dimensjoner til en splitt buss. Lurer på om det ikke var lengden på irsarmen som ble endret mest. De er godkjennbare i Australia, men det betyr vel ingenting her på berget:-/
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|