Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« på: januar 21, 2016, 22:47:58 pm » |
|
Har en 1300 org. svingaksel som er bygd om til IRS hvor jeg mistenker at brakettene er sveist på skjevt med hensikt for å få negativ camber på hjula. Er det noen mulighet å få tvingt hjula i en mer nøytral posisjon uten å kappe av brakettene og sveise de på nytt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: januar 21, 2016, 22:49:20 pm » |
|
Bytter man ikke armer fra høyre til venstre da?
Iallefall på lave biler som skal ha rette hjul. Mulig jeg har lest feil..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: januar 21, 2016, 23:00:19 pm » |
|
Man kan justere litt på camber ved å løsne de boltene som holder bærearmen til fjærplaten og tvinge bærearmen ned i bakkant (tror det er ned, hvis ikke er det opp..) og så strammen boltene igjen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #3 på: januar 21, 2016, 23:58:15 pm » |
|
Man kan justere litt på camber ved å løsne de boltene som holder bærearmen til fjærplaten og tvinge bærearmen ned i bakkant (tror det er ned, hvis ikke er det opp..) og så strammen boltene igjen.
Ja, skal ihvertfall gi det et forsøk :-) Kan umulig bli verre, da den ytterste tredjedelen av bakdekket er i friluft....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: januar 22, 2016, 10:12:23 am » |
|
Det må vi nesten få et bilde av 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #5 på: januar 22, 2016, 14:03:18 pm » |
|
Ikke lett å si uten å ha sett det ,å som det blir nevnt et bilde sier mer en tusen ord. Men etter hva du beskriver høres det ut som det er ganske så for mye negativ camber , ser ikke helt at du vil klare å få lirket det til med noe justering opp eller ned. Om så er så finnes det sikkert mange fine løsninger for det men vil tro du må flytte /sveise om på festene. Data for innstilling på en orginal 71-73 Irs er spissing - 0.07 til 0.08 grader. Og camber - 2.0 til -0.40 grader
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #6 på: januar 22, 2016, 14:20:12 pm » |
|
Har ikke et bilde som viser det noe bedre for hånden, men dere ser tydelig hvor mye av dekket som ikke har vært nede i betongen når bilen ble kjørt inn i garasjen. BTW: Oljeflekken er gammal! 
 image.jpg (22.68 KB. 338x600 - vist 361 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #7 på: januar 22, 2016, 17:06:59 pm » |
|
En lett måte å få en indikasjon på hvor du er henne , er å bruke en gradevinkel på rett på felgen . Da for du noe å jobbe etter
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #8 på: januar 22, 2016, 22:47:53 pm » |
|
Ja, gradene er greie, men for å oppnå best mulig kjøreegenskaper vil jeg redusere den, uansett om den er innenfor spec.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #9 på: januar 23, 2016, 11:56:33 am » |
|
Om du mener camber vinkelen er innenfor hvor den skal være men føler at kjøre egenskapene ikke er optimale ville jeg tro at spissingen din ikke er rett. Her merker du veldig store forskjeller om en ikke er innenfor data på spissingen (- 0.07 til 0.08)Den blir lett veldig følsom/nervøs å kjøre ,om ikke denne stemmer. Bilen vil liksom søke hele tiden mens du kjører ,veldig ubehagelig. Om du mener du kommer til hvor du ønsker å være ved noe innstilling er en mulighet å prøve å få tak i platene fra Porsche 944 de er det mulig å stille på mere en de orginale til Vw. En firehjulskontrol er å anbefale å vil si deg hvordan ståa er. Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #10 på: januar 23, 2016, 16:37:57 pm » |
|
Du må bytte armer høyre og venstre. Demper innfestingen må sveises om. Det hjelper litt. Kersher og noen til lager spesielle bolter som også kan hjelpe til litt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #11 på: januar 23, 2016, 23:17:15 pm » |
|
Om du mener camber vinkelen er innenfor hvor den skal være men føler at kjøre egenskapene ikke er optimale ville jeg tro at spissingen din ikke er rett. Her merker du veldig store forskjeller om en ikke er innenfor data på spissingen (- 0.07 til 0.08)Den blir lett veldig følsom/nervøs å kjøre ,om ikke denne stemmer. Bilen vil liksom søke hele tiden mens du kjører ,veldig ubehagelig. Om du mener du kommer til hvor du ønsker å være ved noe innstilling er en mulighet å prøve å få tak i platene fra Porsche 944 de er det mulig å stille på mere en de orginale til Vw. En firehjulskontrol er å anbefale å vil si deg hvordan ståa er. Lykke til.
Spissing er innenfor spec. men saken er at når jeg presser den skikkelig i svinger så blir det meget liten kontaktflate på indre bakhjul, det er derfor jeg er ute etter å redusere den en smuele. I tillegg så kjører jeg med dekk som har meget stiv dekkside så den reele kontaktflaten er slik du ser på bildet jeg la ut over og da blir det redusert grep under aks og brems. Kommer med tid og stunder til å bytte ut til uniball bakstilling, men det blir ikke denne sesongen, derfor lufte jeg på mulighetene for å enkelt redusere camber bak. Har fått tre tips her nå, og regner med at en eller alle tilsammen gir ønsket effekt.  Du må bytte armer høyre og venstre. Demper innfestingen må sveises om. Det hjelper litt. Kersher og noen til lager spesielle bolter som også kan hjelpe til litt.
Da ender det nok med at jeg bytter om armene, skal få bestilt disse boltene (når jeg finner de..  ) og prøve tipset til Berger før jeg bruker tid på de. Da kan jeg nesten like gjerne rette opp brakettene også når jeg først er igang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
G.D
Medlem
  
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
 |
« Svar #12 på: januar 24, 2016, 00:26:09 am » |
|
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #13 på: januar 24, 2016, 00:37:08 am » |
|
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.
Aha! Se der, det er slik jeg liker å høre. Har du et bilde av hvordan oppsettet fungerer for hånden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #14 på: januar 24, 2016, 21:59:22 pm » |
|
her er opplegget til Kersher. Du må bruke stabstaget deres bak og kjøpe en eksenterskrue. Da kan du justere camber 1 grad. Men det sammen med de andre trixa burde bli mer en bra nok vil jeg tro http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/index.php?gruppe1=Fahrwerksteile&gruppe2=StabilisatorenTrykk på montasje pdf på engelsk på hekkstabilisator . Der kan du lese hvordan det funker. og eksenterskrua finner du litt lenger ned på siden Sturzexzenter HA ......
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: januar 24, 2016, 22:49:44 pm » |
|
Det er viktigst at du har hele dekket nedi i svingen. 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #16 på: januar 24, 2016, 23:00:09 pm » |
|
Det er viktigst at du har hele dekket nedi i svingen.  Ytterdekket har nesten full kontaktflate i hard sving - verre med innerhjulet.. ;-) Takk for link NullTo!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #17 på: januar 25, 2016, 09:25:06 am » |
|
Jo lavere bilen er jo mer negativ blir camberen. Et tips jeg selv har gjort er som Berger sier å vri bærearmene i forhold til fjærplatene. Jeg har frest ut et spor i fjærplatene i stedet for den fremste skruen som gjør at det kan benyttes eksentrisk bolt fra 944. Får en del justering der.
Aha! Se der, det er slik jeg liker å høre. Har du et bilde av hvordan oppsettet fungerer for hånden? Om du trenger hjelp til justering for å få det eksakt, altså med måleutstyr for hjulkontroll, kan du jo spørre Dewil her på forumet. Han hjalp meg når vi justerte inn Rabalder, var da vi fant ut hvor mye man faktisk kan gjøre med camber på IRS. Vi så også på måleapparatet hvor lite camber endrer seg når bilen fjærer, fint med IRS
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #18 på: januar 25, 2016, 22:04:59 pm » |
|
Må jo finnes noe shims man kan sette mellom fjærplate og hubfor å justere?  Ellers er jo det kurant å lage....Jeg har brukt skiver.  He he  Edit: Er jo ikke separat hub på boble....Da var jo dette en kanonide.... 
|
|
« Siste redigering: januar 26, 2016, 12:01:12 pm av StarBugs Geir »
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
G.D
Medlem
  
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
 |
« Svar #19 på: januar 26, 2016, 07:59:49 am » |
|
Får ikke noen gode bilder av dette, men ved å vri på eksenterskruen vil bærearmen løftes/senkes alt etter om man vil ha mer eller mindre camber. Dette kan også påvirke sporingen noe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #20 på: februar 26, 2016, 14:22:02 pm » |
|
Kan dette være en grei løsning? IRS Camber Adjusta-boltMy eccentric bolts will make the pivot centreline adjustable 7mm up/down or front/rear. Adjusting the pivot up will compensate when lowering to keep the camber in control. Simply change from original bolt to my IRS Adjusta-bolt setup gives you 7mm in all directions from standard = 0.7deg in camber change. http://www.marcomansiperformance.com/products.html
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #21 på: februar 28, 2016, 01:23:41 am » |
|
Fett.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|