Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: februar 11, 2016, 15:21:43 pm » |
|
Har kjøpt liknende bøyeren som på bildet under. 12mm var det eneste jeg fant her i landet. Da røret er 12,7mm passer det ikke helt. Har prøvd å slipe ut av begge deler, så røret kommer lengre ned i sporet. Allikevel blir det litt flatere i bøyen. Når jeg nå leter etter 1/2" bøyer, altså for 0,7mm mer(!) finner jeg bare bøyere som er dyre, lang leveringstid, og/eller som er like de 12mm men heter 1/2". Vet ikke om det er faktisk forskjell på dem eller om de bare endrer salgsteksten. Noen råd? Har sett bruksanvisninger på youtube, tror jeg gjør det riktig, tror det det er feil verktøy. 
|
|
« Siste redigering: februar 16, 2016, 09:50:15 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #1 på: februar 11, 2016, 16:10:10 pm » |
|
Hva skal du bøye ?
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: februar 11, 2016, 16:28:42 pm » |
|
Står i tittelen. Aluminiums fuel rør
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #3 på: februar 11, 2016, 17:05:36 pm » |
|
Kanskje litt dårlig formulering av meg.... tenkte mer på hvordan det skal bøyes, siden han skriver at han tror han har feil verktøy.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Team Antonsen
Medlem
  
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord
Det umulige tar bare litt ekstra tid
|
 |
« Svar #4 på: februar 11, 2016, 18:33:01 pm » |
|
Kan selvfølgelig være noe galt med utstyret du bruker , men var borti noe lignende for en tid tilbake, jeg skulle bøye rør i rustfritt hvor de ble noe tendens til å bli flate i bøyen . Det viste seg i mitt tilfelle at jeg hadde valgt rør som var for tynne i godset eller med andre ord jeg måtte opp i utvendig diameter for å få rett innerdiameter som jeg ønsket å ha ,da ble de ikke flate for meg
|
|
|
Loggført
|
T1 1303 sleeper 1973 T1 1303 gearman look 1973 T1 1303 Targa/Porsche look 1973
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: februar 11, 2016, 23:35:07 pm » |
|
Du fyller røret med sand for at de ikke skal bli flate når du bøyer det.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: februar 12, 2016, 08:57:34 am » |
|
Er klar over dette med sand, og sette inn fjær. Men trodde at det var mulig å få til uten, siden sideveggene på verktøyet skal hindre at det blir flatt.. Tror jeg skal kjøpe en liten pose sandblåser sand på biltema eller kattesand og smi til et par vinkorker og prøve igjen. Aller aller først skal jeg kappe opp noen biter og trene på teknikken. Får heller bestille en ny kveil med rør. Jeg vil gjerne bøye 90graders bend med liten radius. Er klar over at med større radius, hadde det vært lettere. Godstykkelse har jeg ikke tenkt på før. Takk for innspill :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: februar 12, 2016, 09:36:26 am » |
|
Du må ha riktig verktøy for å få bra resultat. For trang og du klemmer radien. Du kan forsøke med sand og også varme røret med varmepistol før du bøyer dem. Du kan kanskje også pusse radien på verktøyet ditt 0,7mm?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: februar 12, 2016, 10:03:10 am » |
|
Hvis du ikke får det til sett det bort til noen som kan det da  Vektøy er det som skal til da.du har brukt feil Rørbøyer
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #10 på: februar 12, 2016, 13:02:58 pm » |
|
Er klar over dette med sand, og sette inn fjær. Men trodde at det var mulig å få til uten, siden sideveggene på verktøyet skal hindre at det blir flatt.. Tror jeg skal kjøpe en liten pose sandblåser sand på biltema eller kattesand og smi til et par vinkorker og prøve igjen. Aller aller først skal jeg kappe opp noen biter og trene på teknikken. Får heller bestille en ny kveil med rør. Jeg vil gjerne bøye 90graders bend med liten radius. Er klar over at med større radius, hadde det vært lettere. Godstykkelse har jeg ikke tenkt på før. Takk for innspill :-)
Liten radius gjør det vanskeligere å bøye. Er det trangt om plassen som gjør at du ønsker to 90* bend? Alternativet er jo å lage en stor U ikke I_I
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: februar 13, 2016, 01:49:25 am » |
|
Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut.. Får prøve litt mer. Takk 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #12 på: februar 13, 2016, 12:26:09 pm » |
|
Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut.. Får prøve litt mer. Takk  Dårligere flow i skarpe bend 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #13 på: februar 13, 2016, 13:02:03 pm » |
|
Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut.. Får prøve litt mer. Takk  Funksjon før form! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveins Autohaus
Juniormedlem
 
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Canpro AS
|
 |
« Svar #14 på: februar 13, 2016, 16:31:06 pm » |
|
Stikk innom Svafas, tipper de har verktøy for tommestørrelser. Og de har Swagelock verktøy. Samme prinsipp som avbildet verktøy, men har ruller i stedet for glideflater. Funket topp når jeg var der på kurs. Håper de er greie nok til å hjelpe deg.
|
|
|
Loggført
|
'64 Dobbelkabiner '73 1303S
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: februar 16, 2016, 09:50:05 am » |
|
Oppdaterer denne tråden, løste det med litt "salt i røret".. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: februar 16, 2016, 09:50:54 am » |
|
Klart enklere med større radius.. Trenger ikke så krappe bøyer heller. Syntes bare det så finere ut.. Får prøve litt mer. Takk  Funksjon før form!  Joda, fant heldigvis Ole Brum løsning.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|