Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: februar 22, 2016, 07:37:11 am » |
|
Høres jo kanskje rart ut, men burde jo ikke være strøm i disse..
Motor ute, og finner plutselig 12V på ledningen til ladelampen, og ledningen til oljetrykket?
Det har fungert før, og har ikke gjort noen endringer.
Tenning av = ikke strøm Tenning på = 12Volt.
Trodde disse lampene fikk 12V på selve pæren, og jord fra motor?
Noen idéer?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #1 på: februar 22, 2016, 08:47:22 am » |
|
Skal værer +12 V på oljetrykk når du skrur på tenning. Den har jord gjennom bryter og så i blokk. Usikker på ladelampa
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: februar 22, 2016, 08:51:43 am » |
|
Skal værer +12 V på oljetrykk når du skrur på tenning. Den har jord gjennom bryter og så i blokk. Usikker på ladelampa
Skal det være +12V på ledningen bak i motorrommet til oljetrykket? Hvor får den da jord fra?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #3 på: februar 22, 2016, 09:41:09 am » |
|
Oljelysbrytaren er NC, Normally Closed. Det betyr at den normalt, når motoren er av, så er kontakten slutta, og den går til jord. Når + strømmen går frå tenningslåsen, gjennom lyspæra, og til oljelysbrytaren, så lyser lampa, til brytaren opner. For å få brytaren til å opne, må du ha oljetrykk, og vips, lampa slokner  Om du har likestrømsdynamo, er det på same mate; + frå tenning, gjennom lyspæra og til feltet på dynamoen(lager en liten elektromagnet), og gjorda gjennom dette. Når du så roterer dynamoen, begynner den å lage strøm pga elektromagneten du har laga. Då går straumen andre vegen, og du får + ut av feltet, mot lyspæra. Når så lyspæra får + på begge sider, slokner den = lading I korte trekk......
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: februar 22, 2016, 09:44:24 am » |
|
Jeg har +12Volt på begge ledninger bak i motorromemt, og ingen lys i speedoen. Om det forklarer noe. Ser jeg må ta meg kaffekopp nummer 2 for å få med meg siste post 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #5 på: februar 22, 2016, 10:40:19 am » |
|
Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: februar 22, 2016, 10:50:31 am » |
|
Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.
Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #7 på: februar 22, 2016, 10:52:53 am » |
|
Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.
Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet? Riktig. Lyser med en gang du setter ledningen baki til jord.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: februar 22, 2016, 10:59:24 am » |
|
Siden ledningen ikke er jorda baki, så fungerer pæra som en del av ledningen, og strøm føres da gjennom pæra.
Og pæren lyser ikke da den ikke er jordet? Riktig. Lyser med en gang du setter ledningen baki til jord. Da tester jeg det etterpå
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #9 på: februar 23, 2016, 00:20:49 am » |
|
Om du har likestrømsdynamo, er det på same mate; + frå tenning, gjennom lyspæra og til feltet på dynamoen(lager en liten elektromagnet), og gjorda gjennom dette. Når du så roterer dynamoen, begynner den å lage strøm pga elektromagneten du har laga. Då går straumen andre vegen, og du får + ut av feltet, mot lyspæra. Når så lyspæra får + på begge sider, slokner den = lading I korte trekk...... takk. lærte noe nytt der.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #10 på: februar 23, 2016, 11:46:56 am » |
|
Strøm er lat og går alltid enkleste vei. Uten motstand vil glødetråden i en lyspære fungere som en ledning.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
|