Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« på: mai 30, 2016, 22:27:09 pm » |
|
Hallo har en latebay med type 4 motor som lekker olje, er et noen som har noen tips hvor.
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mai 30, 2016, 22:29:20 pm » |
|
Rengjør.
Så ser du hvor det kommer fra.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
freakpower
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: mai 31, 2016, 07:55:11 am » |
|
Se gundig rundt støtstangrørene. Der sitter det O-ringer som må byttes isåfall.
|
|
|
Loggført
|
Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.
Følg oss på Instagram: #freakpowergarage
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #3 på: juni 01, 2016, 20:41:54 pm » |
|
Takk for tips Freakgower, æ sjekke det. Skal på tur så det er greit at d ikke lekker så mye.
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #4 på: juni 04, 2016, 22:55:19 pm » |
|
Min T-4 motor lakk også mye olje. Kom mye olje fra simmeringen bak ved reimhjulet, masse olje fra støtstangrørene og litt fra oljekjøleren.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Tuomo
Medlem
  
Innlegg: 160
Bosted: Oulu, Finland
|
 |
« Svar #5 på: juni 05, 2016, 07:14:20 am » |
|
Metalldelene i type 4 (spesielt aluminiumblokk) tåler høyere temperaturer enn type 1 motor. Når type 4 var i VW-Porsche 914, satte Porsche som motoroljens grenseverdi 156,7 Celsius (!). Med tiden tåler pakningene ikke sånne høyere temperaturer, uten begynner lekke olje. Har selv tatt type 4 motor to ganger ut for å tette lekasjer. Det er dessverre ikke noe gode snarveier for tetning av lekasjer. I type 4 man trenger ikke ta toppene løs for å bytte pakningene for støtstangerørene, i motsetning for type 1.
Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #6 på: juni 05, 2016, 09:54:30 am » |
|
Takk for gode tips, har bestilt tetninger til støstsngsrør og toppdekselpakninger. Prøver dette først og kjører i sommer, her er bayen klar for service.
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #7 på: juni 06, 2016, 22:08:06 pm » |
|
Har demontert mens jeg venter på deler, har tatt ut støtstangsrør, hær er nokk synderen. Se bilde.
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
freakpower
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 06, 2016, 22:34:08 pm » |
|
Pass på å bruke O-ringer som tåler nok varme.
Sjekk også at støtstangrørenes anleggsflater for O-ring er runde. Mål med skyvelær. Har vært borti noen som var blitt ovale. De var vanskelig å få tettet. Måtte byttes
HJ
|
|
|
Loggført
|
Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.
Følg oss på Instagram: #freakpowergarage
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #9 på: juni 07, 2016, 13:51:35 pm » |
|
På min 2liter fant jeg akkurat ut at det lekker rundt sylindrene mot blokka. Trodde også først det var støtrør. 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: juni 07, 2016, 18:48:03 pm » |
|
Man kan prøve redusere lekasjer med olje med høyere viskositet, f.eks. 20-W50, eller høyere.
Med tjukkere olje får man tidligere oljelekkasje på en gammel motor pga høyere oljetrykk på kald motor, men det lekker ut litt mindre enn med tynnere olje.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #11 på: juni 07, 2016, 21:06:40 pm » |
|
Det var nokk oringene på støtstangsrør, oringene var litt av hvert , di var veldig sprøe og knekte av når jeg skulle demontere dem. Nye er montert, ventiler er justert og venter på oljefilter og toppdeksel pakninger. Noen som vet hvor mye olje som går på motoren.
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
freakpower
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: juni 07, 2016, 22:07:47 pm » |
|
Tror det er 3,5 liter
|
|
|
Loggført
|
Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.
Følg oss på Instagram: #freakpowergarage
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #13 på: juni 08, 2016, 06:22:40 am » |
|
Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #14 på: juni 09, 2016, 22:09:21 pm » |
|
Tror det er 3,5 liter
Stemmer det.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
freakpower
Juniormedlem
 
Innlegg: 83
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: juni 10, 2016, 06:49:48 am » |
|
Til Porsche 914-4 selges det o-ringer av Viton. Disse tåler høyere temp. Skiftes enkelt med toppene på.
I en del paknings sett kommer ringene på topplokksiden i Viton, mens ringene på blokksiden er mer standard O-ringer.
|
|
|
Loggført
|
Vi har alltid Joe Gibbs Driven kvalitetsoljer for luftkjølt VW på lager.
Følg oss på Instagram: #freakpowergarage
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #16 på: juni 10, 2016, 21:44:28 pm » |
|
Det er et slikt sett jeg har kjøpt fra unneberg, grønne oppe og sorte nede.
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
|