mai 04, 2025, 22:54:10 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Lading
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Lading (Lest 1504 ganger)
66-1300
Nybegynner
Innlegg: 3
Bosted:
Lading
«
på:
august 12, 2016, 02:06:14 am »
Jeg har min første boble, en 1300 fra 66, så jeg er nybegynner og må spørre litt "teit". Her er saken: Det virker som om den ikke lader batteriet mens jeg kjører, den oransje lampa (ladelampa, ikke sant?) lyser så sant jeg ikke gir gass, men slukker så fort foten nærmer seg pedalen. Det var fryktelig dårlige plugger, så starteren måtte gå litt før den tente, disse er byttet og nå starter den som en kule. Men, altså, jeg tømte batteriet her om dagen da det ble mye starting og stopping, ladet i en time, kjørte så to mil. Da var det ikke nok strøm til å starte igjen. Batteriet er fra i år. Er dette noe folket kjenner til og kan hjelpe med tips?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
Sv: Lading
«
Svar #1 på:
august 12, 2016, 08:21:37 am »
Gjør rent kontaktflater til strøm, fjern irring på alle kontakter, spesielt jord. Er jordingskabel fra girkasse til chassi og fra chassi til batteri i orden? Ta de gjerne av og puss litt på flatene. Syrefri vazelin er og fint, også på batteripolene.
Lampa lyser etter hvor stor spenningsforskjell det er mellom batteri og dynamo. Dynamo gir jord til lampa når den står stille, og pluss når den lader. Når ladelampa får pluss fra begge sider, slukner den. (Enkelt fortalt)
Loggført
SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Lading
«
Svar #2 på:
august 12, 2016, 08:41:19 am »
Og mål gjerne volten på batteripolene når motor sviver og ladelampen er slukket. Skal helst være over 7 volt (regner med dette er en 6volt bil?)
En vanlig feil på 6V biler er at det blir litt dårlig kontakt på forskjellige steder, så er ikke sikkert det er dynamoen det er noe galt med, men kanskje dårlig kontakt på starteren eller tenningslås. Da får ikke starteren den volten den skal ha, og vil ikke slå inn.
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...