Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« på: september 25, 2016, 12:35:19 pm » |
|
Ser ut som det skal koples på en slange her? Skal den bare ned til "friskluft"? Har sett noen motorbilder der slangen går ned i plata ved eksosen/reimhjulet. Bilen rykker litt når jeg gir på litt gass,og det blir verre når den blir varm. Så tenkte jeg skulle få alt sånt i orden før jeg gikk videre.
 IMG_7044.jpg (28.89 KB. 338x600 - vist 196 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #1 på: september 25, 2016, 15:36:14 pm » |
|
Der skal det sitte en slange ja. Det er til forvarming av luft og skal bare stikke ned gjennom et hull i dekselet som sitter over eksosanlegget. Disse motorene liker å få varm luft når de går på tomgang og kaldere luft når de går på høyere turtall. Dette regulerer motoren selv ved hjelp av en "flapp" som sitter inni luftfilteret og et lodd som sitter utenpå. Husker ikke diameteren på slangen, men veit at det er samme diameter som lufteslangene som sitter montert foran på 1302. Bruker en sånn en på 63 modellen vår.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #2 på: september 25, 2016, 16:37:09 pm » |
|
Dobbelpost gitt.
|
|
« Siste redigering: september 25, 2016, 17:00:53 pm av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #3 på: september 25, 2016, 17:04:55 pm » |
|
Der skal det sitte en slange ja. Det er til forvarming av luft og skal bare stikke ned gjennom et hull i dekselet som sitter over eksosanlegget. Disse motorene liker å få varm luft når de går på tomgang og kaldere luft når de går på høyere turtall. Dette regulerer motoren selv ved hjelp av en "flapp" som sitter inni luftfilteret og et lodd som sitter utenpå. Husker ikke diameteren på slangen, men veit at det er samme diameter som lufteslangene som sitter montert foran på 1302. Bruker en sånn en på 63 modellen vår.
Det sitter en flapp med lodd ytterst på kanalen(over der jeg har streket rundt på bildet). Det må være denne du mener kansje? Mulig de sitter forskjellige plasser avgengig av motottype.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #4 på: september 25, 2016, 17:11:39 pm » |
|
Det er helt riktig. Det er bare å montere en slange så skal forvarmingen fungere.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #5 på: september 25, 2016, 17:15:52 pm » |
|
Ok. Vil det si at slangen skal inn på eksosen? Det er ingen hull til slangen sånn jeg har sett det er på noen andre. Men har også sett noen der slangen forsvinner bak vifta en plass. Har dette noe med at forgasseren kondenserer på utsiden og er kald tru? La akkurat inn et nytt innlegg om dette:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #6 på: september 25, 2016, 17:24:18 pm » |
|
Nei. På bilen din skal den bare rett ned gjennom hullet og uti fri luft. På 1966 modellen med 1300 motor blant annet var den festet på den venstre varmepotta bak viftehuset. Men dette er ikke tilfellet på bilen din. Det kan bli problemer når den mangler ja. Kjørte boble hele året før. Og da forvarmingsslangen løsnet fra luftfilteret ble det litt problemer. Men forgasseren blir alltid ganske kald utenpå.
|
|
« Siste redigering: september 25, 2016, 17:29:10 pm av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #7 på: september 25, 2016, 17:47:48 pm » |
|
 IMG_7054.jpg (44.14 KB. 338x600 - vist 215 ganger.) Ok:-) men finner ikke hull i plata noen plass her, så kan ikke helt skjønne hvor den er tenkt igjennom. Mangler det slange her å tru?
 IMG_7054.jpg (44.14 KB. 338x600 - vist 215 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #8 på: september 25, 2016, 18:02:10 pm » |
|
Kan godt hende det bare er jeg som uttrykker meg litt klønete. Her er et bilde lånt fra thesamba hvor vi kan se hele slangen: http://members.trainorders.com/android/VW08/40HPtin-fresh63.jpgDen tappen på innsuget trenger du ikke å bry deg om så lenge det er tett der. Noen vw motorer har en vakum slange koblet mellom innsuget og luftfilteret som skal hjelpe til med å få ordentlig sug gjennom luftfilteret (tror dette begynte å dukke opp rundt 1972). Mest for å hjelpe til med å forbrenne oljedampen fra åndinga.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #9 på: september 25, 2016, 18:19:16 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: september 25, 2016, 18:23:38 pm av Fanntomas »
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #10 på: september 25, 2016, 18:22:35 pm » |
|
Akkurat,neida du forkkarer bra:-) Men har ikke det hullet i plata som vist på bildet.
 IMG_7056.jpg (40.21 KB. 338x600 - vist 191 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: september 25, 2016, 18:59:30 pm » |
|
Da må du enten få tak i et slikt kjøleblekk, eller lage hull.
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #12 på: september 25, 2016, 19:45:06 pm » |
|
Ja,er jo bare å bore opp,så det burde gå greit👍
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|