vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« på: desember 02, 2016, 21:52:26 pm » |
|
Er det noen som har tips/link/info om trimming av boble motor med fast dynamofot ?
Hva kan gjøres, hva er det mulig å oppnå (uten turbo/kompressor)..... tenker litt på old scool stil :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #1 på: desember 02, 2016, 21:55:09 pm » |
|
Wolfburgwest har jo Okrasa-kit... 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Danny
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #2 på: desember 02, 2016, 22:10:12 pm » |
|
Til $1495 ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #3 på: desember 02, 2016, 22:13:48 pm » |
|
Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #4 på: desember 02, 2016, 22:35:28 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #5 på: desember 02, 2016, 23:52:26 pm » |
|
Takker for linker........... her var det mye godt arbeid :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #6 på: desember 03, 2016, 13:15:24 pm » |
|
Okrasa er en enkelt og gir ca 40 hk med Monza eksospotte. Har det på min bil.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #7 på: desember 03, 2016, 16:32:33 pm » |
|
Sikkert ikke umulig å dra ut 6070 hk bare du bruker (ti)tusen-vis av kroner. En mye enklere løsning er å hive inn en 1600-motor. Skjønner at bilen ikke blir "original" da, men det blir den ikke om du trimmer den du har heller.
Du skal koste på en 30hk-motor betydelig med summer før den går i nærheten av hva en original 1600 gjør.
Og da kan du ha "matching-numbers-concours-nydelig-original-motoren" din liggende urørt om du skal selge bilen til en "matching-numbers-original-fyr"
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #8 på: desember 03, 2016, 18:32:27 pm » |
|
Hadde jeg holdt på med Volkswagen for at det skulle være lett/enkelt/billig, så fins det jo UP Elektrisk :-), billig i innkjøp, billig i drift, lite vedlikehold og tar liten plass, alt en gammel Volkswagen ikke er !
Har jo mer sansen for utfordringen i å gjøre noe bedre, ikke nødvendigvis enklere/billigere, det er jo tross alt en hobby og da tar det jo litt tid og blir det vel litt utgifter også. Det er ikke mye som kan måle seg med litt kvalitetstid i garasjen eller sammen med likesinnede (foruten ungene).
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #9 på: desember 04, 2016, 12:50:27 pm » |
|
Nå er det vel litt forskjell på en E-up og en eldre boble med eventuelt en 1600 motor, men.. men.. Har man for mye penger så er det jo verdens minste problem å få brukt dem opp  En annen ting er vel holdbarhet. En 1600 har også en del lenger holdbarhet enn en 1200 med sine utfordinger med bla. lagere i motor. Men siden du har mer enn nok med både penger og tid, så kjør på! Hadde jo vært moro å se hvor mye hk det er mulig å presse ut av en gammel 1200-motor. 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: desember 04, 2016, 14:34:30 pm » |
|
Rekorden på Mojave flats er 164 mph med 25 hk alu motorblokk.... https://www.facebook.com/58bugOC/posts/10202255229338988
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #11 på: desember 04, 2016, 14:54:36 pm » |
|
Ikke noe problem å få mye hk ut av lite volum. Eneste som trengs er vanvittig mye penger og med på kjøpet får du elendig holdbarhet.  Her er en BMW-motor på 1,5 liter med 1400 hk .... Utrolige prestanda, men tror ikke du "kjører 30000 km på oljeakiftet"  Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2016, 15:50:31 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #12 på: desember 04, 2016, 15:51:52 pm » |
|
Regner med du kanskje har sett på Vintage Speed delen av Thesamba? http://www.thesamba.com/vw/forum/viewforum.php?f=44
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #13 på: desember 04, 2016, 19:18:56 pm » |
|
Tenkte mer på hva som kan gjøres uten å kjøpe "ny" motor......det har jo vært en del trimming på disse motorene, og ikke alt koster skjorta
Vet ikke om de som svarer i denne tråden fikk med seg denne delen av innlegget mitt :-) Jeg har vel ikke mer penger enn andre å legge i hobbyen min, men jeg har derimot ikke noe imot å legge litt tid og innsats i eventuelle prosjekter, så da den delen er klargjort, så kommer det kanskje noen litt mer nøkterne innlegg.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #14 på: desember 07, 2016, 21:58:27 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|