Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« på: desember 23, 2007, 21:31:51 pm » |
|
De nye fuchsa har hittil fin passform under skjermene og det er nå søken etter gode tips til å få konvertert til 5*130. Men det jeg lurer litt på underveis er om man kanfå godkjent i vognkort 205/65-15 på 5,5" og 175/65-15 på 4,5". Er det noen her med erfaring fra akkurat dette, så gjerne kom med innspill. Får ikke gjort så mye praksis akkurat nå siden november budsjettet har gått langt-langt forbi Kirkenes. Jeg vil helst få gjort dette på en skikkelig måte, så legger drillen på hylla. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #1 på: desember 24, 2007, 06:59:36 am » |
|
Det er vel bare å kjøpe skiver og tromler med boltsirkel 5X130
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: desember 24, 2007, 11:37:50 am » |
|
spørs hvilken årsmodell du skal konvertere FRA.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #3 på: desember 24, 2007, 12:42:59 pm » |
|
Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig.. Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: desember 24, 2007, 16:03:53 pm » |
|
spørs hvilken årsmodell du skal konvertere FRA.
58
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #5 på: desember 24, 2007, 16:12:14 pm » |
|
Du kan bruke dropspindler til skiver framme. Da får du "4bolt" framme da kan du bare kjøpe skive med porsche mønster. Disse bygger vel halv tomme ut og senker 2.5.
Bak kan du kjøpe skiver til 68- men da må du dreie ned 2.5mm på innsiden av tromlen og 12.5mm på yttersiden. Ikke 100% sikker på målene jeg sa er helt riktig men du må i allefall dreie ned hvis du bruker korte aksler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål A.F.
Supermedlem
    
Innlegg: 634
Bosted: Vestfossen
|
 |
« Svar #6 på: desember 24, 2007, 16:16:38 pm » |
|
Det enkleste er å følge rådene til Rocket-Racing. Få tak i bremseskjold fra boble 68 og nyere og kjøp tromler med ferdig borra 5x130 boltmønster, da har du det klart bak. Foran kan du bruke adaptere fra Hot Owl, de bygger 19 mm ut pr side, jeg har selv brukt sånne et par sesonger før jeg byttet til senkespindler fra CB for skivebremser med skiver borra for 5x130 boltmønster Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig.. Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.
|
|
|
Loggført
|
1958 T1 boble. 1960 T1 boble ragtop.
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #7 på: desember 24, 2007, 16:24:54 pm » |
|
Det enkleste er å følge rådene til Rocket-Racing. Få tak i bremseskjold fra boble 68 og nyere og kjøp tromler med ferdig borra 5x130 boltmønster, da har du det klart bak. Foran kan du bruke adaptere fra Hot Owl, de bygger 19 mm ut pr side, jeg har selv brukt sånne et par sesonger før jeg byttet til senkespindler fra CB for skivebremser med skiver borra for 5x130 boltmønster Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig.. Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.
Finnes det -67 tromler i 5x130? I såfall hvor selges disse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: desember 26, 2007, 01:13:59 am » |
|
Er slike adaptere virkelig å anbefale? Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver.. men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: desember 26, 2007, 01:38:01 am » |
|
Jeg ville ikke vært redd for å kjøre med Hot Owl adaptere. Det er skikkelig kvalitet og jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med dem. De har vært brukt på ganske vasse biler som har blitt hardt brukt uten problemer. Men skjønner at du er skeptisk.. Adaptere er ikke den optimale løsningen, men et enkelt alternativ. Senkespindler og skiver gir deg jo bedre komfort, bedre bremser og mulighet til å montere Porschehjul. Tre ønsker på en gang det...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #11 på: desember 26, 2007, 15:11:30 pm » |
|
Skal jo uansett koste på bilen noe, men om jeg skal gå for senkespindel oppsettet for skiver så vil jeg trenge skiver 5*130 hele rundt? nye slanger, eller går de gamle? senkespindler..
bilen har jo allerde 2 krets bremsesystem, vil dette holde for skivebrems?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #12 på: desember 27, 2007, 14:39:19 pm » |
|
Er slike adaptere virkelig å anbefale? Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver.. men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)
Trenger ikke annet en std 2 krets pumpe. Fungererte utmerket for meg, vel å merke med std kalippere. csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder også da blir hele prosessen lovelig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: desember 27, 2007, 14:53:33 pm » |
|
Er slike adaptere virkelig å anbefale? Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver.. men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)
Trenger ikke annet en std 2 krets pumpe. Fungererte utmerket for meg, vel å merke med std kalippere. csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder også da blir hele prosessen lovelig. På Kerscher settet jeg har med 2 stempla kalippere "må" du ha større hovedpumpe. Om det må til for å fungere tilfredsstillende vet jeg ikke, men TÜV papirene krever det.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: desember 27, 2007, 15:19:25 pm » |
|
csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder.
Dette stemmer ikke, det eneste CSP har klart å få TuF godkjent er senke spindler til Balljoint, dvs. forstillingen som kom i 66. Det finnes ingen tromler til den tidlig forstillingen med noe annet boltsirkel enn den originale 5x205, det er derfor Hot Owl adapterene finnes... eller skal vi si fantes?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|