juni 16, 2024, 20:05:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2 liter transporter motor  (Lest 1980 ganger)
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« på: januar 21, 2009, 20:59:46 pm »

Jeg har en boble på hånden som det er satt inn en 2 liter transporter motor (luftkjølt)

Er dette en motor som er noe tess?......Er det samme mulighet til å trimme denne som en 1600 motor??

Hvor mange hk er det orginalt i denne?

Evnt forslag til trimming?

Tar i mot alle råd og meninger med stor takk.
« Siste redigering: januar 22, 2009, 06:59:49 am av Frode » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: januar 21, 2009, 21:22:45 pm »

Dette er en motor som er kjempegreier å trimme. Det koster kanskje litt mer for deler til en slik motor, men om du fjerner alt som er made in china og av veldig dårlig kvalitet til T1 så havner du nok på samme prisene der også skal du se. Type 4-motoren som den heter er mye sterkere bygd enn Type 1-motoren, og har jo oljefilter som standard, så den har vanligvis mindre slitasje enn en T1. En slik motor har som regel mye lengre holdbarhet før den må overhales, enn en T1, og du kan tryggere hente ut mange hester av en T4.

Originalt har vell 2 literen rundt 70 hester, men dette er med en kam valgt for å holde utslippskrav og for å flytte en hel buss, så det ligger veldig mye potensiale i en slik motor. Jeg holder selv på og trimme en slik motor som skal inn i min boble, og den regner jeg med at havner på rundt 120 hester, og dette på rundt 5500 rpm.

Skal du trimme motoren så vil jeg i omtrent alle tilfeller anbefale bytte til en annen kam, da det meste du gjør med motoren vil bli begrenset av den dvaske kammen som står i originalt. Etter dette snakker vi selvsagt større forgassere (gjerne to 40mm) og et effektanlegg. Vil du gjøre riktig mye ut av det får du toppene dine portet, eller så skaffer du deg topper fra en 1700/1800 (usikker på hvilken av disse det er), da disse har større ventiler.

Lykke til med motoren din, jeg vil anbefale deg å beholde den når du først har den!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #2 på: januar 21, 2009, 21:49:08 pm »

jeg har jo ikke kjøpt den ennå da er litt i tenke boksen...........hva ville prisen vært hvis man skulle kjøpt en brukt sånn motor i grei stand da?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: januar 21, 2009, 23:06:55 pm »

Akkurat pris har jeg ikke så god kontroll på, utenom at jeg gav 4000 for den motoren jeg bruker som utgangspunkt. Denne var komplett med gassere og alt av kjøleblekk, men jeg visste ikke mer om tilstanden enn at den "gikk greit ifølge forrige eier". Noe å tenke på med disse motorene er jo at de har gått i store og tunge kjøretøy, så de slites jo en del i forhold til om den hadde stått i en boble. Men høy km. stand er jo alltid noe å være på vakt mot.

Men jeg så også en som var omgjort slik at den passet i boble, og noe trimmet, den gikk vell for 13 000 her på forumet tror jeg...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #4 på: januar 22, 2009, 19:26:05 pm »

Er det ikke en tråd her med trimming/overhaling av en type 4 motor.?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 22, 2009, 23:13:14 pm »

Jeg har i alle fall en prosjekttråd på gang her:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8303.0.html

Jeg kan ikke huske å ha sett noen andre tråder om bygging av Type 4-motor
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #6 på: januar 29, 2009, 22:10:31 pm »

Eg har en Orginal luftkjølt T4 2.liter i bobla mi:) du får dei orginalt anten med 70Hk eller 100Hk

I følge en tabell eg har her så er det kun Motortype (kode) GB 2000ccm som har 100HK alle dei andre har 70HK eg har motortype (kode) CJ

Eg har forstått det slik at du ikkje får plass til den orginale kjølinga til denne motoren i ei orginal boble grunnet den blir for lang, sjå Link: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10908.msg111400/topicseen.html#msg111400

der er bilde av bobla mi med 2Liter T4 Gliser
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!