Erik R
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« på: juni 08, 2017, 12:51:36 pm » |
|
Hei. 1600 AD motor. Har "trykk" i oljepåfyllingslokket, det pulserer inn/ut i takt med turtall. Motoren bruker ikke olje, men det er dråper under påfyllingstuten etter kjøring. Er også noe olje lenger nedover. Er dette normalt eller er det tegn på slitte sylindre/stempel?
Takk for svar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juni 08, 2017, 13:16:34 pm » |
|
Litt trykk er normalt, blåser det godt, er det tegn på slitne sylindere/gjennomslag. Beste måten er å ta en sylinderlekkasjetest, evt komptest.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2 på: juni 08, 2017, 21:11:02 pm » |
|
Sjekk at røret som går ned fra olje påfyllinga og under motoren ikke et tett. Det skal sitte en gummihette, med en spalte der. Kan ha tetta seg.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: juni 10, 2017, 14:34:03 pm » |
|
Farlig om man mangler hetta?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #4 på: juni 10, 2017, 15:03:45 pm » |
|
Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: juni 12, 2017, 09:42:46 am » |
|
Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.
Den er vel for å hjelpe til med åndingen og? Skaper trykkforskjell og suger ut trykket.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #7 på: juni 12, 2017, 22:26:51 pm » |
|
Er vel en beskyttelse mot støv og drit oppover i røret, men er vel ikke noe krise å kjøre uten. mangler sikkert på 80% av Boblene.
Den er vel for å hjelpe til med åndingen og? Skaper trykkforskjell og suger ut trykket. Det er meget sannsynlig.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erik R
Nybegynner

Innlegg: 12
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: juni 22, 2017, 22:01:15 pm » |
|
1.Har fått målt nå. 6,5 bar i de to bakre sylinderene og 5,5 i de to fremre. Dette er jo for lavt, men jeg lurer på hvorfor det er forskjell på fremre og bakre? Motoren må ut uansett så jeg tenker å sjekke flere ting før jeg bestiller deler.
2. Kan det være slitte ventilseter/ventiler? Den har vært kjørt med 98 blyfri siste 20 årene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|