Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #180 på: august 29, 2024, 09:17:14 am » |
|
Ja si det, et sted mellom 100 og 120 er vel realistisk vil jeg tro? men det kommer jo helt an på vekten på bilen. Jeg hadde planer om å kjøre bilen på vekten ved Biltilsynet når vi var hjemme fra SCC, men det er jo heldigvis ikke for sent enda  Noe annet interessant med tiden er at bilen kjørte 14,8 akkurat som den blir brukt til "vanlig". Alt av seter osv. og med vifteremmen strammet til spec. Når jeg kjørte 18,6 med 1200 motoren var det med super slakk vifterem, uten al ekstra unødvendig vekt fjernet OG slicks. MH dekkene ikke bare griper og setter igang mykere, men de er en del lettere enn de vanlige gatedekk. Jeg gikk en tur i garasjen i går og begynte å sette sammen de Logmech støtstangsrør jeg kjøpte i fjor på SCC. Og for en kvalitet han har produsert! Jeg ser at mine støtstenger har tatt i de originale rør jeg har kjørt med, så da var planen å teste disse. De er en del større mot toppen men bruker fortsatt original pakningene, så jeg har trua 
 IMG_20240828_201421.jpg (50.13 KB. 450x600 - vist 1156 ganger.)
|
|
« Siste redigering: august 29, 2024, 09:22:53 am av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #181 på: august 29, 2024, 09:58:14 am » |
|
Kan det være forklaringen på lydene vi hører?`
Jeg har forøvrig tilsvarende lyd i 1600'n som står i Ghian nå, og den har rustfrie "std" rør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #182 på: august 29, 2024, 16:15:39 pm » |
|
Jeg har i hvertfall tenkt å prøve om det her løser utfordringen med lyden Og så ser jeg jo at de gamle rørene har hatt et litt hardt liv etter et par demonteringer av motoren og at de ble brukt på de to foregående "junk yard" bygge jeg satt sammen.
|
|
« Siste redigering: august 29, 2024, 16:18:52 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 570
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #183 på: august 31, 2024, 16:56:35 pm » |
|
Bilen var egentlig lagt ut til salgs, men den annonse ble slettet etter rask overtalelse fra Jon Hroar over en øl og en hel del latter Gliser
No av det beste jeg har lest i år!
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #184 på: september 01, 2024, 10:50:25 am » |
|
 No av det beste jeg har lest i år!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #185 på: september 03, 2024, 22:33:03 pm » |
|
Da er det bare å komme seg ut i garasjen igjen 
 20240903_215755.jpg (74.16 KB. 800x540 - vist 1196 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #186 på: september 04, 2024, 10:32:12 am » |
|
 Helt fantastisk!!!!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #187 på: september 30, 2024, 15:55:26 pm » |
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #189 på: oktober 02, 2024, 16:24:49 pm » |
|
Lite oppdatering her fra men motor ble samlet og montert i bilen. Jeg testet de 1,25 vipper jeg handlet for et par år siden fra en type i Danmark, og her mistenker det er noe feil med utvekslingen. å da ble det tilbake til standard vipper igjen. Toppene er montert med dobbelte fjærer og chromoly retainere, så jeg lurer litt på om den standard vippearmsakslingen er sterk nok til å tåle bruken jeg har tiltenkt motoren? Og for å få støtstengene til å holde har jeg målt, kappet og montert chromoly stål støtstenger. Alt dette har faktisk gjort det veldig gøy å dra motoren helt til toppen av turtallet uten å være livredd for at det skal implodere på nytt. Så nå hører man også litt bedre at motoren går utover eksoslyden  Har du dobbeltsjekket vippearmenes geometri med måleur? Ganske fort gjort om du vet løft på kam. Dog lettest utenfor bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #190 på: oktober 07, 2024, 09:45:02 am » |
|
Jeps, jeg gjorde det innen jeg satt motoren i bilen før SCC i år. Men jeg lurer på om jeg rett og slett har regnet / tenkt feil.. Bilen går i hvertfall som den skal nå, men jeg må fokusere litt på stabilisering av gir og motor mot neste sesong. Jeg merker at bilen er veldig glad i hjulhopp også ved bare lett riv start, og noen ganger bare ved vanlig igangsetting ved rødt lys og masse traffikk  Så planen her er å lage et "Berg traction bar" som i tillegg ser veldig riktig ut i mine øyne, og så har jeg handlet meg et intermediate feste til foran. Om begge disse er smør på flesk er nok mulig, og problemstillingen her kan i visse kretse skape like mye oppstyr som hvilken olje man skal bruke på motor  men jeg liker konstruktive innspill og ikke minst erfaringer -> så skyt løs om dere har noe på hjertet. Ellers blir bilen brukt så mye jeg har lyst, og den klær høstfargene akkurat like fint som sommer.
 IMG_20241004_170857.jpg (86.88 KB. 450x600 - vist 1088 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #191 på: oktober 24, 2024, 16:27:52 pm » |
|
I går kveld etter å ha hentet yngste arvtager fra musikken tok vi en lettere omvei og nesten hjemme var det fritt for traffikk og biler så jeg tømte andre gir og starten av tredje. Og da var det plutselig en tikkende lyd som var ganske markant og fulgte turtallet. Et par minutter hjemme fra og motor gikk som den skulle ble jeg enig med meg selv om at jeg kjører hjem, og som Theodor sa: du må kjøre pent og rolig  Hejmme ved garasjen lokaliserte jeg lyden til venstrer side av motoren (motsatt side av siste når ventilen bøyde seg pent for stemplet) og garasjeporten ble lukket og låst. Etter alle andre hadde gått og lagt seg endte jeg i garasjen og fandt raskt feilen. https://www.youtube.com/embed/PfsjBEhbUo4Litt roting i en gammel post kasse og alt er på stell igjen, montert og deksel på plass med ny kork pakning. Bilen startet pent og fint her til morgen og fungerer som den skal igjen  Så da er jeg på jakt etter et sett skrudde vippearmsaksler til å bytte ut de originale som står i nå, og en eller to " ball style swivel feet" justerskrue(r). Noen som har liggende?
|
|
« Siste redigering: oktober 26, 2024, 07:57:49 am av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #192 på: oktober 24, 2024, 16:50:32 pm » |
|
I går kveld etter å ha hentet yngste arvtager fra musikken tok vi en lettere omvei og nesten hjemme var det fritt for traffikk og biler så jeg tømte andre gir og starten av tredje. Og da var det plutselig en tikkende lyd som var ganske markant og fulgte turtallet. Et par minutter hjemme fra og motor gikk som den skulle ble jeg enig med meg selv om at jeg kjører hjem, og som Theodor sa: du må kjøre pent og rolig  Hejmme ved garasjen lokaliserte jeg lyden til venstrer side av motoren (motsatt side av siste når ventilen bøyde seg pent for stemplet) og garasjeporten ble lukket og låst. Etter alle andre hadde gått og lagt seg endte jeg i garasjen og fandt raskt feilen. https://youtube.com/shorts/PfsjBEhbUo4?si=tTCgFLPUbKNAU3KGLitt roting i en gammel post kasse og alt er på stell igjen, montert og deksel på plass med ny kork pakning. Bilen startet pent og fint her til morgen og fungerer som den skal igjen  S¨da er jeg på jakt etter et sett skrudde vippearmsaksler til å bytte ut de originale som står i nå, og en eller to " ball style swivel feet" justerskrue(r). Noen som har liggende? Det er jeg ganske sikker på at jeg har hengende på veggen. Skal sjekke i ettermiddag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #194 på: oktober 24, 2024, 21:08:27 pm » |
|
 hva som finnes her i strøket
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #195 på: november 21, 2024, 15:25:20 pm » |
|
Etter noen goe dager (et par uker) på sykkel har det blitt til at ovalen har stått fint parkert i garasjen, men nå ser det ut til at vinteren er på gang og da må det skiftes sko. Så en liten oppdatering fra "stress" hjulene jeg har hatt på tidligere, blir dette et forsøk på å leke litt med utseende og ikke bare få montert fæle vinterhjul som man gjorde i gamle dager. Så her blir det litt kulør og 5,5" felger bak i stedet for 4".
 IMG_20241121_114027.jpg (61.07 KB. 450x600 - vist 968 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #196 på: november 21, 2024, 23:32:18 pm » |
|
Testing av hjul er en høyst undervurdert og morsom øvelse, er jo det på bilen, sammen med senk, som har mest å si. Jeg ønsker meg dekkmaskkn for enklere å også prøve div dekkdimensjoner.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #197 på: november 25, 2024, 14:07:02 pm » |
|
Helt enig! Når det kommer til dekkdimensjoner er det en tråd på thesamba som har stort sett alle kombinasjoner av dekk / felg og høyde på bilen her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735 Det hjelper å ha dekkmaskin tilgjengelig her på jobben, værre med priser på dekkene hvis man har lyst å teste litt forskjellig. Så selvom jeg synes bakdekk helt skal være 215/65-15 ble det ikke helt så galt det her heller.
 IMG_20241121_185203.jpg (79.32 KB. 800x600 - vist 948 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #198 på: november 25, 2024, 22:36:18 pm » |
|
Helt enig! Når det kommer til dekkdimensjoner er det en tråd på thesamba som har stort sett alle kombinasjoner av dekk / felg og høyde på bilen her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735 Det hjelper å ha dekkmaskin tilgjengelig her på jobben, værre med priser på dekkene hvis man har lyst å teste litt forskjellig. Så selvom jeg synes bakdekk helt skal være 215/65-15 ble det ikke helt så galt det her heller. [ Vedlegg ] Det ble veldig kult 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #199 på: november 25, 2024, 23:20:48 pm » |
|
Ser bra ut! Hvilken dim har du på der?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #200 på: november 26, 2024, 11:07:14 am » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 879
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #201 på: desember 20, 2024, 22:40:16 pm » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #202 på: desember 21, 2024, 15:40:42 pm » |
|
Kult med litt farge på hjulene og dekk sitter perfekt på felgene!
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #203 på: desember 27, 2024, 12:20:09 pm » |
|
Det der ble sykt kult! Jeg skal ta et bilde eller to og poste opp her av fremhjulene. De jeg har er ikke verdens beste.. 175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #204 på: april 03, 2025, 16:03:19 pm » |
|
Hvis det er noen som ligger inne med et bolt-on stag sett som dette til overs kan jeg være interessert.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 605
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #205 på: april 03, 2025, 18:14:01 pm » |
|
Skal det satses tungt på stripa i år? 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #206 på: april 03, 2025, 22:08:14 pm » |
|
Jeg satser alt hver gang  Men det hadde vært fint å få strammet opp bak så jeg kan bli mer kvitt hjul hopp.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #207 på: april 06, 2025, 17:51:12 pm » |
|
175/55 foran på standard 4" felg og 185/65 bak på 5,5" 356 kopi felg.
Gullfelger er gull! Kan du dele noen flere bilder av framhjula dine? Jeg har 175/55 dekk liggende, men felgen såg så utrolig smal ut og jeg tenkte dette kom til å bli rart ... Vrengte derfor 145/65 på 4" fremme og 205/55 på 6" bak Her er et veldig sent svar med bilder av framjhjulene 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4177
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #208 på: august 17, 2025, 12:15:18 pm » |
|
No news is old news - eller hva man sier  så her er en lenge ventet oppdatering på forummet også. Årets SCC var jo en fantastisk opplevelse, og mulig det beste SCC jeg har vært på. Ikke bare startet jeg med en "rolig" tur på stripen og kjørte 14,7 hvor fjorårets beste var 14,8. Listen var lagt og det ble til et hav av 14,6 - 14,5 og ikke minst 14,4. Årets beste, og personlig beste: 14,41Ingen hjulhop i år men jeg må jobbe litt mer med burnout, ikke fordi det var nødvendig å varme dekkene mer, men bare fordi det er kult  60 fot lå fast på 1,9noe og med en enkelt på 1,90 201 meter var også konsekvent 9,1 med hastighet på 119 / 120 km/t. På 402 meter var hastigheten på 143 - 145 km/t når jeg holdt bilen i 3. gir og passerte på cirka 6500 omdreinger. Skiftet jeg til 4. gir var hastigheten oppe på 146 og 147 km/t, men fortsatt samme tid på kvartmilen. Ellers må jo et av de absolutte høydepunkter være å havne i kvartfinalen i Cash Days, at mine motstandere ikke kom i mål må de selv stå til ansvar for  Men da jeg trakk en viss brun oval fra andre siden av landet var det nok. Men så fantastisk å bli møtt med smil, latter OG klapp på skulderen for å dra bilen helt dit og være den eneste riktige gatebil i det selskapet! det kan jeg klappe meg selv på skulderen for. Og det beviser jo det fantastiske i drag racing: to finish first, first you have to finish. Når man så er taknemmelig for alt dette over, skal man ikke glemme alle de herlige og skønne folk som er enda en grunn til at vi drar på SCC. Jeg kan ikke nevne alle for da fyller man raskt al server kapasitet hjemme hos Trond  men har vi talt sammen, har jeg smilt til deg når jeg har gått forbi, har jeg hilst i ræser-ekstase fra inne i bilen med hjelmen på, pratet piss og biler seint torsdag, fredag kveld i det diskrete deport, eller på annen måte hatt kontakt? TUSEN TAKK for å gjøre mitt SCC enda bedre i år, OG gjøre meg ikke bare sikker men også veldig tilfreds med beslutningen om ikke å selge ovalen. Men selv om vi alle var forundret over at ingen kjørte i stykker (jo da, Anders og Olav var flinke der) men av oss i gjengen som skulle kjøre både opp, på stripen og hjem igjen. Så forlater nok ingen helt SCC uten å bli skadet  Så med en pllutselig plystrelyd fra høyre side av motoren, litt feilsøking med yngste mann til hjelp, fant vi en lekk på innsugspakning på sylinder 2 på grunn av de store porte i toppene, og små flenser på innsugene. Enkel løsning vil man da tenke, men nei da. Espen Waters (eller Walters som han heter i spion oppdrag for å få bukt med amerikaner V8ere på street legal Øra) var med på melding via Theodor, og han syntes det så rart ut på innsiden av innsugsmanifolden.. "Se om dere har en løs ventil styring" skrev han, og jammen om ikke der er det. Så nå blir det motorbytte til den gamle 1200, og så demonteres 1904en for videre inspeksjon og oppgradering. For under 14 sekunder det skal vi! Og neste år håper jeg enda fler kommer innom i i depotet og at enda fler får bilene ut på stripen og har det like morsomt som vi andre har! Fler oppdateringer følger  .jpg?etag=%2260f92-689a48f3%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&quality=85)   
|
|
« Siste redigering: august 17, 2025, 12:20:31 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' »
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7655
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #209 på: august 18, 2025, 08:56:08 am » |
|
Flott oppsummering, men synd med ventilsyringen da. I feel you... Og oppfordringen til å stille med gatebil på stripa deles. Det er utrolig moro, og hurna vokser ut i panna selv med en moderat trimmet 1600, så jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor ikke flere henger seg på dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|