Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« på: juni 21, 2017, 00:40:38 am » |
|
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?
Kjell
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #1 på: juni 21, 2017, 02:05:34 am » |
|
Spennende løsning, men blir den sterkere (og billigere) enn en ettermarked alu blokk av god kvalitet ? Her kommer det nok en del svar :-)
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2 på: juni 21, 2017, 07:02:38 am » |
|
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?
Kjell
Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt? -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #3 på: juni 21, 2017, 11:18:29 am » |
|
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?
Kjell
Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt? -BB- jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #4 på: juni 21, 2017, 12:22:45 pm » |
|
Spennende løsning, men blir den sterkere (og billigere) enn en ettermarked alu blokk av god kvalitet ? Her kommer det nok en del svar :-)
jeg aner ikke hva maskineringsarbeidet vil koste, magnesiumstilsett koster en del. jeg ser for meg at det totalt sett vil koste rundt det samme som en autolinea blokk, tåle mindre men også veie ca halvparten  men det er jo flere som kjører mye hk gjennom orginalblokk, men har ikke peiling hva folk gjør med blokkene for å få dem til å holde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: juni 21, 2017, 13:04:08 pm » |
|
Ordentligt grundarbejde med linieboring, planing af blokken samt montering af case savere tror jeg skal holde langt. Med mindre du tænker utrolig mange turbo heste? Og gør du det har nok den lille ekstra vægt Autolinea blokken har ikke stort at sige i vægt / effekt forholdet Udfordringen her ligger vel i at finde en brugbar original blok. Hvis du skal gå til indkøb af et objekt kan det være lurt at se under bunnlokket om blokken er hel eller begynder at tære op.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: juni 21, 2017, 13:32:35 pm » |
|
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?
Kjell
Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt? -BB- jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt. Man kan lade opptil 3 bar på en original blokk. Over det så begynner toppene å flytte på seg. Det er overhodet ingen grunn til å forsterke en original blokk før man har ambisjoner om å nå 500+ hk. Jeg hadde bygget en 1835ccm motor basert på en bra 69mm veiv, AA thick wall sylindre med 92/94mm, Mahle 92mm stempler og CB Mini Wedgeport topper. Jeg hadde brukt 10mm originale pinnebolter evnt RaceWare 8mm og noen kvalitetsråder. Deretter hadde jeg kjørt på med ladetrykk til jeg var fornøyd. 450hk på 2 bar burde være fullt mulig med en slik kombinasjon av deler. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #7 på: juni 21, 2017, 14:33:22 pm » |
|
heisann. hva alternativer har man egentlig hvis man skal forsterke orginal as41 blokk. planen min er å få satt inn styrehylser til rammeboltene, og gjennomgående bolter, samt å sveise opp bak sylinder nr3. er det hensiktsmessig å gå for 6 sylinderbolter?
Kjell
Hvorfor ønsker du å gjøre noe slikt? -BB- jeg skal bygge en 1776 så jeg trenger ikke blokk som har plass til større veiv, og orginalblokka veier rundt halvparten av ei autolinea blokk. men jeg tenker at hvis jeg plutselig får lyst å montere turbo så hadde det vært greit å ha tillit til at blokka holdt. Man kan lade opptil 3 bar på en original blokk. Over det så begynner toppene å flytte på seg. Det er overhodet ingen grunn til å forsterke en original blokk før man har ambisjoner om å nå 500+ hk. Jeg hadde bygget en 1835ccm motor basert på en bra 69mm veiv, AA thick wall sylindre med 92/94mm, Mahle 92mm stempler og CB Mini Wedgeport topper. Jeg hadde brukt 10mm originale pinnebolter evnt RaceWare 8mm og noen kvalitetsråder. Deretter hadde jeg kjørt på med ladetrykk til jeg var fornøyd. 450hk på 2 bar burde være fullt mulig med en slik kombinasjon av deler. Mvh BB men hvor holdbart blir et slikt oppsett til gatebruk og bøllekjøring? har ingen ambisjoner om så mye hk, tenker mer i 200hk området. planen er å gå for ei 69mm dpr motvektsveiv, muligens knife edge, jeg har helt nye CB h-beam råder som jeg vil bruke. 90.5mm AA sylindere. men, som en digresjon uten å trå noen på tærne. hvorfor velger så mange å gå for nye dyre blokker hvis den orginale holder til så mye ladetrykk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: juni 21, 2017, 14:38:03 pm » |
|
Jeg ville nok stole blindt på det Kalle skriver 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Randeberg
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland
|
 |
« Svar #9 på: juni 21, 2017, 15:09:19 pm » |
|
Jeg ville nok stole blindt på det Kalle skriver  Ja han har jo absolutt bevist at det funker
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #10 på: august 09, 2017, 21:40:57 pm » |
|
Yo Kjell.. Har du kommet noe videre med planene dine her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|