Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« på: mai 27, 2018, 19:22:58 pm » |
|
Da har jeg målt på batteriet før start ; på tomgang; og når jeg gir mye gass. Men virker ikke som noe forskjell, og spenningen ligger på ca 6,25 hele tiden... Lader den i det hele tatt tru? Hvilespenning på batteriet før jeg startet bilen var 6,3V. Jeg lånte en 6V lader fra naboen, og den lada mye mer enn den laderen jeg hadde. Denne ladet opp til 7,6 Volt , men batteriet hadde en hvilespenning på ca 6,45 volt etter oppladingen. Men den gamle laderen min lå den på ca 6,3V på hvilespenningen. Merket på bilen at den var mye mer velvillig til å følge med når jeg ga gass på lavt turtall, jukset ikke som tidligere. Noen som kan si meg om regulatoren ser ok ut?
|
|
« Siste redigering: mai 27, 2018, 19:27:15 pm av Fanntomas »
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #1 på: mai 27, 2018, 22:33:36 pm » |
|
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #2 på: mai 27, 2018, 23:13:44 pm » |
|
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand  Gjorde det tidligere før jeg målte på batteriet. Når jeg måler med voltmeteret på regulatoren ved der den rød ledningen er festet(se bildet), og til jord en plass på motoren, så måler jeg 6,25V på tomgang og gir jeg gass så synker den til 6,07 ca,, dette er vel feil kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #3 på: mai 28, 2018, 09:17:55 am » |
|
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand  Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt. Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #4 på: mai 28, 2018, 11:52:54 am » |
|
SveinT forklarte hva jeg tenkte bare mye mer pedagogisk og forståelig:) tror ikke det var første gangen det har skjedd heller. Hatten er i allefall av!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #5 på: mai 28, 2018, 22:06:46 pm » |
|
Prøv å mål inn på regulator og ut fra regulator mens bilen går, de tallene burde gi den en indikasjon på tilstand  Skal være samme spenning inn og ut av regulator. Regulatoren regulerer feltspenningen, slik at dynamo leverer ut riktig volt. Jeg hadde heller koblet bort regulatoren og koblet et voltmeter til D+ ut av dynamo, og resten av ledningene til minus for å se om den leverer nærmere 20volt under en rask test uten batteri tilkoblet. Kobles som bildet "Generator kontrolleres uden relæ (kort prøve)" her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html Viss dynamo leverer en så høy spenning er den etter all sannsynlighet i orden og regulator er trolig defekt. Ofte er det en trådviklet motstand på undersiden av regulatoren som er i stykker. Kan også være dårlig kontakt på et av kontaktsettene inni regulator, som kan files forsiktig med en tynn fil. Okei, masse nyttige opplysninger, takk skal du ha! Da får jeg prøve litt👍
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #6 på: mai 28, 2018, 22:08:51 pm » |
|
SveinT forklarte hva jeg tenkte bare mye mer pedagogisk og forståelig:) tror ikke det var første gangen det har skjedd heller. Hatten er i allefall av!
Takk for tips👍 Ja det var flott forklart, jeg må ha det inn med teskje, alt annet er sjanseløst😂😂
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #7 på: mai 29, 2018, 19:37:31 pm » |
|
Når det gjelder ladelampa så slukker den etter start, og lyset heller ikke under kjøring eller på tomgang.. Er ikke det litt rart, når jeg ikke måler mer enn 6,25 på batteriet under kjøring?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #8 på: mai 29, 2018, 21:54:45 pm » |
|
Ladelampen slukker med en gang tilbakestrømsreleet i laderegulatoren slår inn, og indikerer dessverre ikke at ladespenningen er så høy som den burde. Viss regulator er fornøyd med 6,25V slukker lampen, selv om vi ikke er fornøyd. 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #9 på: mai 29, 2018, 22:38:41 pm » |
|
Ja da skjønner jeg:-) Har polarisert dynamoen i kveld, fikk den ihvertfall til å gå rundt ved å kople ledninger direkte på noen punkter. Men den lader ingenting fremdeles.. Det er heller ingenting som beveger seg i regulatoren (heller ingen gnist der) når bilen går. Har finni bare 1 børste, men det er kanskje en til? Fant også 2 ledninger som var koplet sammen under/inni dynamoen,, hvordan skal dette egentlig være tru?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #10 på: mai 29, 2018, 22:39:32 pm » |
|
Her er bilde av ledningene som er tvinnet sammen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #11 på: mai 30, 2018, 15:28:46 pm » |
|
Er nok en børste til. Den er i hullet på undersiden, der du fant de sammentvinnede ledningene. Siden den sveiv ved polarisering, har nok begge børster kontakt. De tvinnede er enden av de to feltviklingene. De skal være slik, men må isoleres slik at ikke de kommer til jord eller annet.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #12 på: mai 31, 2018, 17:40:19 pm » |
|
Okei,,jeg fant den underste børsten.. tok den ut å den så grei ut. MEN, så klarte jeg å dra fjæra ut av festet, og den får jeg ikke på plass igjen på riktig måte.. trangt som f... Passer dynamo/luftkjøler fra en 1200 på en 1300?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #13 på: juni 01, 2018, 16:20:28 pm » |
|
Det passer viss dynamo har samme diameter, og det har de fleste 6voltere. 90mm er vanlig for 6volt og 105mm for 12V, men finnes enkelte som er motsatt. Sjekk for sikkerhets skyld bredden på vifteblader også, men det kan du flytte over fra det du har. Har først fjæra løsnet fra holderen kan det være greit med noen ekstra ledd på fingene som kan bøyes sideveis, ja 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #14 på: juni 01, 2018, 20:41:33 pm » |
|
Okei,, har kjøpt en «ny» brukt dynamo.. Selger hadde kjøpt/fått den fra Forsvaret,, ser så og si ubrukt ut.. så nå prøver jeg å få ut den gamle. Men hvordan får jeg ut dynamoen når jeg ikke får dratt eksosen langt nok tilbake pga. «beinet» til dynamoen.. Får ikke beinet langt nok over boltene pga høyda på vifta😕😕 Så det ene ødelegger for det andre... Har løsna reima som holder dynamoen til beinet men enda er det for trangt til å få det ut😦
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #15 på: juni 01, 2018, 23:35:36 pm » |
|
Jeg pleier løsne viftehuset og løfte det opp med dynamoen, evt løsne innsuget vis det er nødvendig, husker ikke
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #16 på: juni 02, 2018, 21:07:55 pm » |
|
Jeg pleier å løsne 36mm mutteren på vifta først. En fordel å være to slik at den ene kan holde igjen dynamo mens den andre løsner mutter. Da trenger du kun løsne spennbåndet i tillegg til de fire skruene som holder den fast i viftehuset. Da tar du ut dynamo og viften blir stående igjen i viftehuset. Bare pass på og ikke miste noen av shimsene som ligger mellom vifte og hub.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #17 på: juni 02, 2018, 22:16:08 pm » |
|
Akkurat, var omtrent sånn jeg gjorde det, bare at jeg løsnet eksosen i tillegg, men det vet jeg ikke om jeg hadde vært nødt til å gjøre når jeg fikk delt vifta fra dynamoen, så hadde det sikkert vært plass nok... Men fikk det sammen, dynamoen fungerte og ladet 7,1V med litt turtall. Bilen gikk i et drøyt minutt, og så kom det noen ulyder. Jeg stoppa bilen, skulle starte den igjen men da sto motoren bom fast. Får ikke beveget på reimhjulet i det hele tatt. (Har tatt av reima) Vifta og dynamoen går helt fritt)
Har hatt litt klakkelyder i den ene sylinderen innimellom, så med min flax då har kanskje denne skjært seg:-( Tenker å at det kan ha skjedd noe med starteren??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #18 på: juni 02, 2018, 23:21:16 pm » |
|
termostaten og spjeldene beveger seg fortsatt fritt og åpner ved varm motor? spjeldene hender at kommer litt i klem når viftehuset blir satt på plass og da kan de henge seg i lukket stilling
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #19 på: juni 02, 2018, 23:25:05 pm » |
|
Motoren gikk bare 1 min ca, så ville tro det var for kort tid til varmkjøring?
Opprettet et nytt innlegg da problemet ble annet en ladeproblem:-)
|
|
« Siste redigering: juni 02, 2018, 23:31:22 pm av Fanntomas »
|
Loggført
|
|
|
|
|