Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« på: juni 09, 2018, 14:34:26 pm » |
|
Har oljelekasjer litt rundt omkring, og lurer på om den ene plassen er fra delingen på blokka.. Lurer på om jeg skal splitte motorblokka og prøve å få det tett.. Er det mye å passe på ved demontering/montering?med tanke på målinger og nøyaktigheten ved montering igjen,, eller er det bare å skru sammen igjen så lenge jeg ikke gjør noe med lagre eller andre ting. Har kikkket noe på youtube.. Etter det jeg har sett er det ingen pakning imellom blokkene men det brukes bare pakningsstoff? Stemmer dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #1 på: juni 10, 2018, 08:46:33 am » |
|
Ingen pakning, nei. Selv bruker jeg Loctite 518 som tetningsstoff og så lite som mulig. Når det strammes sammen vil overskytende masse skvises like mye inn som utover, og derfor ønsker du ikke silikonbiter som kan løsne på innsiden  Ellers er det jo noen ting å passe på. Når du bruker alt om igjen er det jo en fordel at alt kommer tilbake på samme plass, så lurt å låse ventilløfterne før du splitter. Ellers vil de fort falle inn i blokka uten at du vet hvor de stod. Ved montering er det jo bl.a. viktig at kamdrev havner på riktig tann på veiva, og at styretapper på lagerne treffer i hullet på lager.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #2 på: juni 10, 2018, 19:53:07 pm » |
|
Ja da er det noe å passe på for en uerfaren motormekaniker🙄 Jeg får vurdere det litt,, er det i tilfelle en hurtigløsning å tette det fra utsiden med noe slags stoff?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #3 på: juni 10, 2018, 21:42:52 pm » |
|
Ofte når lekkasje ser ut som blokkskjøt, er det andre steder det lekker, men olja følger skjøten. Kan det være simmerring bak svinghjul som lekker?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #4 på: juni 10, 2018, 22:06:36 pm » |
|
Ja det er jo sant,,jeg ser at det er olje ved bolten som sitter under svinghjulet, så det er godt mulig det er simringen.. jeg skal se litt på det👍
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: juni 10, 2018, 22:24:49 pm » |
|
Simmering bak svinghjulet, og eventuelt O-ringen hvis det er en 12 volt motor, er ofte årsag til en del hovedbry  Husk at få montert simmeringen ordentlig på plads hvis du skal bytte den. Jeg kan absolut anbefale det "værktøj" man bruger til at skrue den på plads med svinghjulsbolten.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: juni 10, 2018, 23:05:31 pm » |
|
Når ny simmerring skal monteres, bør den ikke ligge likt som den gamle, men flyttes litt ut eller inn. Dettd fordi veiva er lite slitespor etter den gamle simmerringen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: juni 11, 2018, 14:54:04 pm » |
|
Simmeringen skal monteres helt i bund i blokken, men puds gerne over svinghjulet med smergel og lidt tyk motorolje på hvis du ser antydning til slitekant/grad.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #8 på: juni 11, 2018, 18:55:30 pm » |
|
Okei,, nei det er 6v på bilen,, har den ikke O-ring der da eller? Jeg skal se litt på det når jeg får demontert clutch og svinghjul.. Fikk kjøpt meg motorbukk i dag, så da vlir det å få tilpasset denne til motoren,, er stort sett lengre bolter jeg mangler i tilfelle:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #9 på: juni 13, 2018, 21:48:41 pm » |
|
Ifm. slitasje på kamaksel,veivaksel,råder og annet, er eneste mulighet å dele blokka for å sjekke dette, eller kan det måles uten å måtte dele den?? Drev immelom kam og veiv, ventilløfterene osv....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: juni 21, 2018, 09:21:07 am » |
|
Da må blokken deles og så er vi igang med resten av boken, større sylindre og stempler, annen kam, nye topper, større gassere osv osv  Med andre ord, det er bare å kjøre på og åpne opp blokken 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: juni 21, 2018, 10:32:24 am » |
|
Da må blokken deles og så er vi igang med resten av boken, større sylindre og stempler, annen kam, nye topper, større gassere osv osv  Med andre ord, det er bare å kjøre på og åpne opp blokken  Du glemte smidde stempler, datasprut, turbo og intercooler på lista di.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: juni 21, 2018, 10:54:54 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #13 på: juni 21, 2018, 21:51:56 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|