Bremser og senkespindler på pre -71 biler, hva får man godkjent her?
Kjell Tormod Brekka:
Jeg vurderer å sette på Empi skiver bak (og standardskiver foran med 5x130) på min 67 1500 T1. Det er jo ikke noe TUV papirer på dette men hvordan stiller BTS og bilverksteder seg til dette? Jeg regner med å ha org eller tilsvarende motor, i allefall ikke mer enn 80-90 hk på sikt.
Forøvrig samme med Puma med senkespindler....
Noen som har erfaringer med godkjenning av dette?
En annen ting er jo selvfølgelig ved uhell/ulykke, hva kan skje hvis/når det oppdages at bil er ombygd?
Jens-Ole aka 'Dansken':
I de "gamle" dage var der Møller skriv på det ene og det andet. Der var der en anbefaling fra VW i Tyskland sammen med TÜV der sagde god for 90-100 heste på standard 1303 skivebremser.
Det samme var der med pumaforstillingen, men bare i standard bredde.
Men, pre 71 biler skal jo egentlig ikke have andet dokumentation end at delene du bruger på bilen ER til den bilen. Altså at man ikke bruger dele der er produsert til andre biler, men rent faktisk kan dokumenteres som via et delekatalog. Jeg havde med CSP-boken og VW Heritage kataloget til type 1 når jeg var på Biltilsynet med min '55.
Jeg fik ikke brug for noget af det jeg havde med, men det er nu som det er. Hellere være godt forberedt, og helst forhåndssøk på det du vil. Jeg aftalte med tilsynsmesteren her lokalt at jeg skulle gøre bilen færdig og kommer og vise den da det var import fra Sverige og totalt sat i stand.
BERGER:
Det blir stadig litt lettere med slikt. Det viktigste er at delene du benytter er fra en seriøs produsent og at du har kvittering på kjøp av delene. Søke først er alltid best.
Her er info plukket opp på nett nylig, ikke en sikker kilde, men det ligger vel noe bak som det sikkert er noe i ;)
47063516_564850563940227_4886562666945970176_n.jpg (40.18 KB. 450x600 - vist 433 ganger.)
TrettenNullTo:
Har akkurat snakket med en inspektør hos SVV.
Han sa følgende: Senkespindler er å foretrekke fremfor Puma, da styregeometrien forblir original.
Har noe skriv fra Møller som omhandler skivebremser, bytte av motor fra 13-1600, Puma.
Kan og sende deg kontaktinfo til en på SVV som kan svare på det du lurer på.
Men det er nok stor forskjell på de forskjellige kontrollstasjonene.
Send meg en mail, eller en PM med mail adresse så skal jeg sende deg div info.
Kjell Tormod Brekka:
Tusen takk folkens for konstruktive innspill!! Det er alltid best å få ombygginger godkjent så vil prøve å gå den veien.
:) :)
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side