Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: juni 10, 2019, 01:16:33 am » |
|
Heisann.
Jeg har flere ganger stusset over at motorblikket mitt ikke tetter helt mot "hylla" rundt motoren, og nå som jeg er i ferd med å ta motoren ut (igjen) la jeg merke til at motoren tilsynelatende ikke er parallell med "hyllene" langs sidene i motorrommet. Jeg har en sånn digital vinkelmåler, og ser at det er ca 5 grader forskjell mellom motorblokka og hyllene.
Litt trigonometri fra ungdomsskolen skulle tilsi at hvis det er ca 50 cm fra det bakre girkassefestet og til pakningen rundt motorblekket, så utgjør 5 grader nesten 5cm, og det kan stemme.
Kan det være at jeg har feil fremre girkassefeste eller nesekon?
Tror bunnplata er fra en '71 i utgangspunktet, og det sitter nå en IRS kasse i bilen.
En enkel løsning er å lage nye bakre motorfester, nå som motoren er på vei ut, men hadde vært moro å vite hvorfor det er sånn..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: juni 11, 2019, 08:53:49 am » |
|
Ingen som har noen erfaringer rundt dette?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: juni 11, 2019, 09:19:28 am » |
|
Tipper rammegaflene har gitt seg litt. Sett det før.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: juni 11, 2019, 10:29:40 am » |
|
Tipper rammegaflene har gitt seg litt. Sett det før.
Det kan selvsagt være en mulighet. Når jeg bygde opp denne bilen for en mannsalder siden, lage jeg ekstra plass til større drivknuter oppå gaflene. Kan jo hende at de trakk seg litt oppover ifm sveising. Men hva anbefalses som løsning ? Tenkte å modde de bakre motorfestene litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: juni 11, 2019, 10:40:50 am » |
|
Tipper rammegaflene har gitt seg litt. Sett det før.
Det kan selvsagt være en mulighet. Når jeg bygde opp denne bilen for en mannsalder siden, lage jeg ekstra plass til større drivknuter oppå gaflene. Kan jo hende at de trakk seg litt oppover ifm sveising. Men hva anbefalses som løsning ? Tenkte å modde de bakre motorfestene litt. Jeg ville: Forsikret meg om at endene på rammegaflene stod på 1 sted til en hver tid. Altså: avstivere rett opp til gulvet. Enten sveist rett i rammegaflene, eller med boltbare flenser av noe slag. Husk å stive av gulvet så det ikke flekser. F.eks et rør på tvers av hjulbuene, med 2 stumper som går ned igjennom gulvet. De kan boltes til rør som går opp fra rammegaflene. Deretter ville jeg kappet, skjøtet og sveist bakre feste sånn at den nye høyden kompenserte for vinkelen i motorrommet. Vinn, vinn og vinn.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: juni 11, 2019, 11:50:02 am » |
|
Joa, men nå er denne bilen sånn ca i daglig drift (hver gang ikke motoren har rasa), så usikker på om jeg skal ta jobben med å lage avstivere nå. Kjører med triangelstag, så det er jo "ganske" stivt allerede. Kanskje (nok et) vinterprosjekt dette da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: juni 11, 2019, 11:51:36 am » |
|
Triangelstag virker ikke 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: juni 11, 2019, 11:57:44 am » |
|
Triangelstag virker ikke  Hmm, interessant. Nå er ikke jeg en mekanisk ingeniør, men poenget mitt var at det skal jo en del til å bøye rammegaflene. Og med triangelstag, så er det i alle fall stivere enn uten... Men nå det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg å bli kvitt de stagene; da det er ganske trangt oppunder der med fuelsystem, oljekjøler og diverse annet, så hvis jeg går for en løsning med å stive av opp i gulvet, vil jeg ta de bort. Men vi kan være enig i at i utgangspuktet skal motoren og hyllene i motorrommet være parallelle?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: juni 11, 2019, 12:31:33 pm » |
|
Har du ettermarkeds bakre girkassefeste så kan dette også være utenfor spec. Noen av disse har i tillegg til "skeive" hull også for store hull slik at man faktisk klarer å flytte det noe. Noen mm her og der kan utgjøre en del når man glor på motoren.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: juni 11, 2019, 14:44:07 pm » |
|
Har du ettermarkeds bakre girkassefeste så kan dette også være utenfor spec. Noen av disse har i tillegg til "skeive" hull også for store hull slik at man faktisk klarer å flytte det noe. Noen mm her og der kan utgjøre en del når man glor på motoren.
-BB-
er std girkassefeste og sorte "heavy duty" gummier
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: juni 11, 2019, 17:11:31 pm » |
|
Triangelstag virker ikke  Proof? Har også hørt dette men ikke sett noe håndfast testing/resultater på det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #11 på: juni 11, 2019, 20:07:25 pm » |
|
Hvis du kom og så hvordan min motor står i ovalen er det nok ikke umulig at det er en standard som er for Tønsberg byggede biler  Men er det ikke sådan man stræber efter at ha motoren lidt højere for at få bedre start?  Jeg havde gule rhino fester tidligere og troede det var problemet, men efter å ha byttet til CSP heavy duty sorte gummier sidder motoren akkurat lige så højt nu.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: juni 11, 2019, 20:17:53 pm » |
|
Triangelstag virker ikke  Proof? Har også hørt dette men ikke sett noe håndfast testing/resultater på det Har noen bøyde bakoverstrevere ja.. Vinkelen er altfor liten mot kreftene, og de er som regel for lite dimensjonert
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #13 på: juni 11, 2019, 21:44:13 pm » |
|
Hvis du kom og så hvordan min motor står i ovalen er det nok ikke umulig at det er en standard som er for Tønsberg byggede biler  Men er det ikke sådan man stræber efter at ha motoren lidt højere for at få bedre start?  Jeg havde gule rhino fester tidligere og troede det var problemet, men efter å ha byttet til CSP heavy duty sorte gummier sidder motoren akkurat lige så højt nu. "Tønsberg-stuk" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: juni 11, 2019, 21:45:33 pm » |
|
Triangelstag virker ikke  Proof? Har også hørt dette men ikke sett noe håndfast testing/resultater på det Har noen bøyde bakoverstrevere ja.. Vinkelen er altfor liten mot kreftene, og de er som regel for lite dimensjonert Nå kan vi ikke helt sammenlikne kreftene i min oxy med det du vanligvis kjører med, da Erlend 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: juni 11, 2019, 21:49:11 pm » |
|
Triangelstag virker ikke  Proof? Har også hørt dette men ikke sett noe håndfast testing/resultater på det Har noen bøyde bakoverstrevere ja.. Vinkelen er altfor liten mot kreftene, og de er som regel for lite dimensjonert Nå kan vi ikke helt sammenlikne kreftene i min oxy med det du vanligvis kjører med, da Erlend  De bøyde seg med 2110 NA motor... Turbomotoren hadde 32mm rør rett opp. 3mm veggtykkelse, det holdt
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #16 på: juni 12, 2019, 10:02:08 am » |
|
Triangelstag virker ikke  Proof? Har også hørt dette men ikke sett noe håndfast testing/resultater på det Støtdempertårna er ikke dimensjonert for triangelstag. To myke rammegafler forankret med triangelstag i to myke støtdempertårn = dårlig funksjon. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: juni 12, 2019, 11:41:15 am » |
|
Man skal ikke ha mye risting i motor/gir opp- og nedover før rammegaflene bøyer seg.
Så om man skal "begynne på nytt" med en bil som kun har trultet til butikken, for så å få seg en motor med litt effekt, så burde man stive av rammegaflene før man får motorhopp første gang..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #18 på: juni 12, 2019, 12:29:05 pm » |
|
Ok, jeg er i alle fall overbevist  Avstiver opp i bagasjeromsgulv er herved på planen. Man dersom vi antar at rammegaflene allerede er bøyd, burde jeg jo rette de opp før jeg stiver av... Er det noen som har gode forslag til hvordan det gjøres? I mellomtiden modder jeg bakre girboksfeste slik at motoren kommer omtrent riktig, og kjøleblekka tetter der de skal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|