mars 19, 2024, 12:16:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Subasika'en til Dalland  (Lest 47861 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: november 11, 2019, 14:56:53 pm »

Jeg har aldri gått aktivt inn for å kjøpe veteranbiler, som regel er det tilfeldigheter som plutselig gjør at jeg har kjøpt en ny..
Bobla skulle jeg egentlig bare se på for et søskenbarn for 10 år siden, varianten fikk jeg tilfeldigvis høre om fra sviger-besteforeldrene mine at de hadde hatt og viste hvor var og en gang kjøpte jeg en 1303S fordi jeg var på jakt etter to stoler...

Og i tradisjon tro ble det like tilfeldig denne gangen, jeg har alltid vert svak for Bay og når man nærmer seg 190 høy så er ikke splittbuss godt for verken rygg eller lommebok.
Så når en kompis plutselig vurderte å selge bay'en sin ut av landet måtte jeg sette ned foten og kjøpe den.
Kona fikk forklaringen at vi trengte denne fordi vi hadde jo solgt Caravellen og hus oppussingen krever mye frakt av materialer...
Det gikk heldigvis en stund før hun spurte meg hvorfor jeg ikke bare kjøpte en henger, men hu har vel forstått for lengst at jeg bare må få styre på... Gliser

Sika'en er en 73 modell, i rimelig bra stand med noen få krokan punkt som verken er vanskelig eller haster å få ordnet. Den er lakkert i gummilakk i originalfargen, en del senket og det meste mekanisk er meget bra.
Den ble kjøpt uten motor og i all naivitet tenkte jeg at her er det jo bare å sope i hop en 1600 og komme seg på veien igjen, dette vil dere fort se at ikke gikk som planlagt.



Jeg kan ikke si på forhånd hvor vi ender og hva som er den endelige planen med bilen, så dere får bare følge med og gjerne komme med gode forslag til hva vi kan finne på. Blunker

Loggført

Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1650
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #1 på: november 11, 2019, 16:34:28 pm »

Tommel opp for en ny prosjektråd på forumet Glad
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: november 11, 2019, 20:31:49 pm »

Omsider ein Sika-tråd. Gliser
Me gleder oss stort! Kanskje ein kan bli inspirert til å gå på verkstaden igjen......
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #3 på: november 12, 2019, 18:31:02 pm »

Vi trenger flere aktive prosjekter! så bare sett igang! Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: november 14, 2019, 12:30:30 pm »

Det er mye kjekkere med forum tråder som man kan finne tilbake til og søke i, istedenfor facebook hvor alt er et eneste kaos...

Som nevnt innledningsvis så var planen å bygge en 1600 motor og kjøre orginalt.
Etter å ha sett på jalla motorfeste løsningen som må brukes om man ikke har riktig blokk så slo jeg dette fra meg og fikk kjøpt inn en type-4 2,0L.
Dessverre viste det seg at det hadde bodd mus i denne og halvparten av motoren var boss.

Jeg er dessverre alt for glad i å gjøre ting jeg ikke kan og siden jeg er dårlig med ledninger og litt fargeblind så var det vel på tide å utfordre skjebnen.
Etter mye leting kom jeg over en som hadde et påbegynt subaru prosjekt stående. (vistnok en svenske som hadde begynt ombygging for å sette i boble).
Motoren er en 2,5 liter fra en 1998 legacy outback, ledningsnettet var ribbet fra dashboard og frem så her var det en real jobb å slanke det ned.
Dessverre skulle det vise seg å være så å si umulig å finne koblingskjema, men etter to måneder leting og god hjelp av google translate fant jeg et som passet fra google drive kontoen til en på et russisk forum.
Nå er alt som ikke trengs fjernet og testmodus av releer er gjennomført, nå gjennstår oppstart..

Slik kom det..

* 1.jpg (92.24 KB. 800x445 - vist 568 ganger.)


Underveis i slankingen.

* 2.jpg (82.9 KB. 800x447 - vist 541 ganger.)



Etter å få start på motoren så kan jeg gjøre det ferdig, det gjennstår en VSS sensor, innkorting av ledninger, fjerne multikontakt og beskytte det bedre med vevde strømper og Raychem krympestrømper.




Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: november 14, 2019, 12:42:51 pm »

Nå er det jo slik at jeg har tatt litt lærdom fra ombygging og godkjenninga av bobla så før jeg begynte å kaste penger og tid i Subaru motoren så har jeg snakket endel med SFOOR for å finne frem til hvordan vi kan få godkjent en slik oppgradering. Jeg kommer tilbake med detaljer senere i tråden når jeg tar for meg bremseoppgraderingen. Men kort fortalt så er SFOOR positiv til motorbytte (2,5L 150hk), Ventilerte skiver fremme, senking og oppgraderte stabstag.

Men tilbake til motoren, siden jeg kjøpte den som et påbegynt prosjekt viste det seg at den kom uten dynamo, ymse braketter og ekspansjonstanken var plassert der dynamoen skal stå. Siden EJ motorserien til Subaru har hatt ingen ytfra forandringer på blokken fra 1993-2005++ så kjøpte jeg en komplett 2L fra 2005 for 700kr som jeg kunne plukke dynamo, braketter og ymse annet fra. Subaru hadde feks et deksel bak svinghjulet i plast på de gamle motorene, men det ble siden endret til aluminium da plasten sprakk. Dette og noen andre kunne jeg flytte over og sparte derfor endel penger og problemer i fremtiden.

Ekspansjonstanken ble flyttet og nytt vannrør bøyd til.

Før

* 13-11-2019 12-56-03.jpg (81.93 KB. 800x534 - vist 544 ganger.)


Etter

* 13-11-2019 12-57-48.jpg (60.12 KB. 800x483 - vist 531 ganger.)

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: november 14, 2019, 12:57:07 pm »

Neste på lista før prøvestart var innkorting av sump og sugerøret.
Slik sika'en står i dag hadde jeg hatt 1 cm bakkeklaring til original sumpen, og med det som laveste punkt ville vi fort fått en lei situasjon.
Sugerøret ble derfor kortet inn og sølvloddet på ny og sumpen kappet jeg av ca 4 cm og fikk sveist på ny bunn med god hjelp fra en på mekkelokalet
Å korte inn sumpen slik er ikke ideelt, men er en velprøvd løsning og ved å flytte maks/min merket litt opp på peilepinnen beholder man mesteparten av oljemengden uten at oljenivået overstiger skvalpeplatene.
5cm bakkeklaring er jo fortsatt ikke nok så det blir dessverre heving 4cm bak før bilen kommer på veien igjen.


* 3.jpg (58.53 KB. 478x600 - vist 543 ganger.)


I dag ankommer mest trolig en tenningsmodul som ikke fulgte med ledningsnettet så kanskje jeg rekker oppstart ikveld? Øyerulling



Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7097
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: november 14, 2019, 13:15:31 pm »

Det er mye kjekkere med forum tråder som man kan finne tilbake til og søke i, istedenfor facebook hvor alt er et eneste kaos...


Håper flere får opp øynene for dette etterhevrt Glad

Det heies på nye prosjekttråder Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #8 på: november 14, 2019, 14:24:50 pm »

Bare å stå på, herlig lesing! Et uvanlig prosjekt, som kan gi mange ny kunnskap. Osteaktig
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: november 14, 2019, 15:59:35 pm »

Det er mye kjekkere med forum tråder som man kan finne tilbake til og søke i, istedenfor facebook hvor alt er et eneste kaos...


Håper flere får opp øynene for dette etterhevrt Glad

Det heies på nye prosjekttråder Glad

Hadde vi hatt en like knapp så tror jeg det ville vært mer synlig og. Men du ser jo views :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: november 14, 2019, 16:28:04 pm »

Det er mye kjekkere med forum tråder som man kan finne tilbake til og søke i, istedenfor facebook hvor alt er et eneste kaos...


Håper flere får opp øynene for dette etterhevrt Glad

Det heies på nye prosjekttråder Glad

Hadde vi hatt en like knapp så tror jeg det ville vært mer synlig og. Men du ser jo views :-)

Hehe, selv om det alltid er kjekkest med tilbakemelding uavhenging av om de har noe konkret å komme med så mister jeg heldigvis ikke motivasjonen av å oppdatere da vet hvor godt jeg trives selv med å lese om andre sine prosjekter og regner med andre føler det samme.
Ser at min andre tråd har bikket en halv million visninger så at det er til underholdning er det nok ikke tvil om. Glad
Men det skal vel sies at popkorn faktoren har til tider vert høy på den andre tråden når det kommer inn en jypling som skal vise resten hvordan ting skal gjøres. Gliser

Denne tråden blir nok litt mer "effektiv" da dette skal jo BARE være et lite motorbytte...
SVV har allerede fått søknad om ombygging så hvis "vi" er raske så er denne kanskje ferdig ombygget og godkjent til sesongen og klar for å lasses full av materiale osv. Kult
Loggført

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 932
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: november 14, 2019, 16:32:53 pm »

Nå er det jo slik at jeg har tatt litt lærdom fra ombygging og godkjenninga av bobla så før jeg begynte å kaste penger og tid i Subaru motoren så har jeg snakket endel med SFOOR for å finne frem til hvordan vi kan få godkjent en slik oppgradering. Jeg kommer tilbake med detaljer senere i tråden når jeg tar for meg bremseoppgraderingen. Men kort fortalt så er SFOOR positiv til motorbytte (2,5L 150hk), Ventilerte skiver fremme, senking og oppgraderte stabstag.

...
Supert at noen holder liv i forumet og deler prosjekttråder, veldig inspirerende :thumbs up:

Kan du utdype litt omkring bremseoppgradering mtp SFOOR? Har du presentert noe konkret om ventilerte skiver framme for de, og i så fall, hva snakker vi om? Porsche-bremser?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: november 14, 2019, 17:49:46 pm »

Nå er det jo slik at jeg har tatt litt lærdom fra ombygging og godkjenninga av bobla så før jeg begynte å kaste penger og tid i Subaru motoren så har jeg snakket endel med SFOOR for å finne frem til hvordan vi kan få godkjent en slik oppgradering. Jeg kommer tilbake med detaljer senere i tråden når jeg tar for meg bremseoppgraderingen. Men kort fortalt så er SFOOR positiv til motorbytte (2,5L 150hk), Ventilerte skiver fremme, senking og oppgraderte stabstag.

...
Supert at noen holder liv i forumet og deler prosjekttråder, veldig inspirerende :thumbs up:

Kan du utdype litt omkring bremseoppgradering mtp SFOOR? Har du presentert noe konkret om ventilerte skiver framme for de, og i så fall, hva snakker vi om? Porsche-bremser?

Hei, vi har tatt utgangspunkt i formlene de bruker på dimensjonering av bremser på "amatør bygg" og endte da på samme diameter, men ventilerte skiver fremme. Planen er å modifisere caliper og noen standard skiver fra en bil med riktig diameter og tykkelse slik at vi oppfyller kravene.
Bak får jeg beholde tromlene, men vi skrur ned nyttelasten litt.

Egentlig er bremsene på en latebay bra dimensjonert, da de er større enn på T3 som har endel høyere nyttelast. Men siden det ikke blir en bolt on løsning så må vi ta utgangspunkt i det regnearket og da er det kun snakk om ventilerte skiver. Siden det ikke er snakk om ekstreme effekter så er ikke vridningstivhet osv et spørsmål slik det var på feks bobla.
Loggført

Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 932
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: november 15, 2019, 12:02:30 pm »

Stå på Glad Det blir interessant å følge med på hva du gjør Glad
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #14 på: november 15, 2019, 12:37:43 pm »

Sitat fra: Dalland quote

Hei, vi har tatt utgangspunkt i formlene de bruker på dimensjonering av bremser på "amatør bygg" og endte da på samme diameter, men ventilerte skiver fremme. Planen er å modifisere caliper og noen standard skiver fra en bil med riktig diameter og tykkelse slik at vi oppfyller kravene.
Bak får jeg beholde tromlene, men vi skrur ned nyttelasten litt.

Egentlig er bremsene på en latebay bra dimensjonert, da de er større enn på T3 som har endel høyere nyttelast. Men siden det ikke blir en bolt on løsning så må vi ta utgangspunkt i det regnearket og da er det kun snakk om ventilerte skiver. Siden det ikke er snakk om ekstreme effekter så er ikke vridningstivhet osv et spørsmål slik det var på feks bobla.

Hvor kan man finne denne formelen, har prøvd å kikke litt men finner den ikke. Hadde også vært spennende å se søknaden før man selv setter i gang en tilsvarende prosess. Har selv en 1973-modell, så det skal jo godkjennes etter samme foreskrifter. Min er en 412, så der finnes det ikke noe tilpasset å kjøpe. Tilgangen på slitedeler er også dårlig, så det kan selvsagt være et tilleggsargument for å bygge om til mer tilgjengelige deler.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #15 på: november 15, 2019, 13:34:05 pm »

Sitat fra: Dalland quote

Hei, vi har tatt utgangspunkt i formlene de bruker på dimensjonering av bremser på "amatør bygg" og endte da på samme diameter, men ventilerte skiver fremme. Planen er å modifisere caliper og noen standard skiver fra en bil med riktig diameter og tykkelse slik at vi oppfyller kravene.
Bak får jeg beholde tromlene, men vi skrur ned nyttelasten litt.

Egentlig er bremsene på en latebay bra dimensjonert, da de er større enn på T3 som har endel høyere nyttelast. Men siden det ikke blir en bolt on løsning så må vi ta utgangspunkt i det regnearket og da er det kun snakk om ventilerte skiver. Siden det ikke er snakk om ekstreme effekter så er ikke vridningstivhet osv et spørsmål slik det var på feks bobla.

Hvor kan man finne denne formelen, har prøvd å kikke litt men finner den ikke. Hadde også vært spennende å se søknaden før man selv setter i gang en tilsvarende prosess. Har selv en 1973-modell, så det skal jo godkjennes etter samme foreskrifter. Min er en 412, så der finnes det ikke noe tilpasset å kjøpe. Tilgangen på slitedeler er også dårlig, så det kan selvsagt være et tilleggsargument for å bygge om til mer tilgjengelige deler.

Tingen er at selv om det finnes andre som får gjøre det på denne måten så gir det ingen garanti for at du kan gjøre det samme da det er hver enkelt kontrollør sin bruk av skjønn som bestemmer hvordan man leser regelverket. Og jo mindre kunnskap de har desto mer forsiktig blir de til å vike fra kjente løsninger. Dette er nok også grunnen til at det går rykter om hvilke avdelinger man bør gå til osv. SFOOR blir i slike saker som regel tilkalt for å gjøre sine beregninger og komme med forslag til kontrolløren, men det er alltid kontrolløren som bestemmer om han vil godkjenne ombyggingen. Det er jo feks ikke alltid slik at den fysiske løsningen er tilstrekkelig selv om formlene er riktig..

Grunnformelen er: "minimum dim skive" x (0,3 x Kw)+ (tillat akselvekt - 1000) x 0,05.
Men denne er igjen bare en veiledning og tar endel forbehold og det finnes alternative utregninger så det er ikke en vei til mål her og man kan dessverre ikke vise til andre godkjente biler og forvente at det blir copy paste.
Det å få godkjent andre bremser er egentlig veldig lett, det er først når man skal godkjenne økt effekt at det byr på utfordringer.
Løsningen jeg planlegger å gå for med bredding av caliperet er lik som Kerscher gjør med deres TUV godkjente boble bremser og gjør det derfor mer komfortabelt for SVV å godkjenne.

Uansett, det er liten vits i å bruke tid på å tråle forumer for godkjenningsløsninger.
Ta tidlig kontakt med SVV og SFOOR og vær tålmodig og løsningsorientert så går det seg til. Blunker
Men om du vil kan du ringe meg hvis du gruer deg litt til å starte prosessen så skal jeg dele det jeg har av råd og tips.
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #16 på: november 15, 2019, 22:00:48 pm »

Har en løsning på gang i form av calipere og skiver fra Porsche  Boxster, så bremseeffekten er det ingen tvil om at er mer enn god nok.

Tvilen på om det vil kunne bli godkjent ligger i at det ikke er adaptere til caliper og få kjøpt som er tilpasset godkjent til VW 412. Foran så vil det være bolt on med rett adapter. Bak vil det det også være det, med bakplate/håndbrekk fra 944, med en «spacer» mellom originalt 412 nav og Boxster skive. Det ligger noen bilder i tråden 412 Carrera Coupe.

Beklager litt off-topic, gleder meg til å følge tråden din!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: november 16, 2019, 10:26:09 am »

Har en løsning på gang i form av calipere og skiver fra Porsche  Boxster, så bremseeffekten er det ingen tvil om at er mer enn god nok.

Tvilen på om det vil kunne bli godkjent ligger i at det ikke er adaptere til caliper og få kjøpt som er tilpasset godkjent til VW 412. Foran så vil det være bolt on med rett adapter. Bak vil det det også være det, med bakplate/håndbrekk fra 944, med en «spacer» mellom originalt 412 nav og Boxster skive. Det ligger noen bilder i tråden 412 Carrera Coupe.

Beklager litt off-topic, gleder meg til å følge tråden din!

Selv designa adaptere er ikke noe problem så lenge du har arbeidstegning, brukt s355 stål eller bedre og den er produsert hos et firma.
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #18 på: november 16, 2019, 14:40:00 pm »

Selv designa adaptere er ikke noe problem så lenge du har arbeidstegning, brukt s355 stål eller bedre og den er produsert hos et firma.

Selve produksjonen er grei, men godkjenner SVV et adapter uten TüV? Reglene er kanskje lempet litt på de siste årene.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #19 på: november 16, 2019, 18:37:40 pm »

Selv designa adaptere er ikke noe problem så lenge du har arbeidstegning, brukt s355 stål eller bedre og den er produsert hos et firma.

Selve produksjonen er grei, men godkjenner SVV et adapter uten TüV? Reglene er kanskje lempet litt på de siste årene.

Det har de full mulighet til hvis de har tro på at den er produsert med tilstrekkelig styrke.
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #20 på: november 16, 2019, 20:19:53 pm »

Artig prosjekt å følge med på, å intressant å se at du får til godkjenninger osv, (en kompis viste sin bil sist uke, med 2,0l motor istedetfor 1,6, økte effekten med ca 18hk, fikk ikke godkjent, da det satt en orginal WEBER forgasser der... det var i kontrollantens øyne trimming, og kunne ikke godkjennes) FLOTT MED EN NY BYGGETRÅD HURRA !!! :-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: november 18, 2019, 15:46:09 pm »

Huff, det er jo bare trist lesing, mtp at man har 10% slingringsrom på effekten i forhold til hva de opprinnelig kom med og hvis dette er en latebay skulle ikke dette by på noe problem. Feks. hadde det ikke vert for denne 10% grensa hadde tesla eiere vert ille ute nå når de plutselig fikk 5% effektøkning over natta...

I dag nådde motorprosjektet en milepel!
Etter litt startmotorknot fikk jeg start på motoren, men uten kjøling ble det bare noen 20 sek tester.
Til å begynne med gikk den på 1 sylinder og etter noen oppstarter går den på 3, så en dyserens hadde nok ikke skadet etter å ha stått i 10-15 år..

Men dette betyr at en lettere fargeblind ledningsnoob har klart å slanke ned fra nesten 200 til 50 ledninger uten å klipt feil.  Gliser Gliser
Så da vil jeg påstå at dette er en overkommelig jobb for hvem som helst. Kult
Loggført

tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #22 på: november 18, 2019, 20:40:01 pm »

Artig prosjekt å følge med på, å intressant å se at du får til godkjenninger osv, (en kompis viste sin bil sist uke, med 2,0l motor istedetfor 1,6, økte effekten med ca 18hk, fikk ikke godkjent, da det satt en orginal WEBER forgasser der... det var i kontrollantens øyne trimming, og kunne ikke godkjennes) FLOTT MED EN NY BYGGETRÅD HURRA !!! :-)

går det ikke an og bremse motoren få papirer på dette og så vise igjen ?
Loggført

Vw 1302
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #23 på: november 18, 2019, 20:42:04 pm »

her er det komplett ombyggings sett til vw med subaru bremser
men dette er jo ikke tuv godkjent

http://subarugears.com/subabrakes/index.html
Loggført

Vw 1302
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: november 18, 2019, 21:02:53 pm »

her er det komplett ombyggings sett til vw med subaru bremser
men dette er jo ikke tuv godkjent

http://subarugears.com/subabrakes/index.html

Fiffi di bremsene der, men synes det er nok subaru deler allerede. Blunker
I tillegg er de ikke for Bay og koster endel mer enn de 800kr min ombygging kommer på. Glad
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #25 på: november 18, 2019, 23:28:46 pm »

Artig prosjekt å følge med på, å intressant å se at du får til godkjenninger osv, (en kompis viste sin bil sist uke, med 2,0l motor istedetfor 1,6, økte effekten med ca 18hk, fikk ikke godkjent, da det satt en orginal WEBER forgasser der... det var i kontrollantens øyne trimming, og kunne ikke godkjennes) FLOTT MED EN NY BYGGETRÅD HURRA !!! :-)

går det ikke an og bremse motoren få papirer på dette og så vise igjen ?
selvfølgelig kan man bruke 3500kr på en slik bremsing, men det er fullstendig unødvendig, da weberforgasseren er levert av opel som orginal erstatningsdel.. å treffe på en slik inkompetent kontrollør i disse dager er jo smått utrolig mener jeg... men, beklager Dalland, skal ikke rote til mer her for deg. flott at du hat fått liv i maskinisten, det gir litt mere interesse/glød når man kommer dit i prosjektet at det durer :-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: november 20, 2019, 22:11:44 pm »

Hehe, ja vi får hoppe tilbake til noe festligere!

Etter litt rengjøring av plugger og dyser ble det gnist på alle fire! Siden ecuen ikke har hatt strøm på mange år trenger den litt læretid så går ikke helt på tomgang enda, men det kommer seg. Nå får jeg begynne å se på hvordan det skal kjøles..

Loggført

Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #27 på: november 21, 2019, 15:22:52 pm »

Høres jo jækla bra ut det der, Dallis!  Kult Kult Kult

Spennende med SVV/SFOOR -kontakt, kanskje en annen fyr skulle våge seg utpå med å få kjerra godkjent også...  Øyerulling
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #28 på: november 21, 2019, 17:12:37 pm »

Høres jo jækla bra ut det der, Dallis!  Kult Kult Kult

Spennende med SVV/SFOOR -kontakt, kanskje en annen fyr skulle våge seg utpå med å få kjerra godkjent også...  Øyerulling

Ja det var bra bøllete lyd.  Blunker
Er jo alltid mer behagelig å kjøre rundt i noe som er godkjent.
Loggført

Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: november 21, 2019, 19:46:05 pm »

De her på Risløkka er meget hyggelige og løsningsorienterte. De har en egen fyr som tar av seg vw og luftkjølt. Selv ting som kan være i gråsonen mtp. sporvidde og sånt kan vurderes og ende opp med godkjenning
Loggført
Sider: [1] 2 3 ... 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!