april 18, 2024, 06:41:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 107776 ganger)
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« på: august 30, 2008, 12:42:58 pm »

Etter at "Endres engine" prosjektet går mot slutten så måtte vi jo finne noe nytt å sysle med.... Etter at jeg her om dagen fikk en 1600 ad fant vi ut at vi ville overhale denne og samtidig lirke å lure ut noen ekstra hester når vi alikevell plukker den ned.... Etter en vareopptelling så fant vi ut at vi hadde langt på vei det meste liggende til  å få en potensielt fin fin bruksmotor utav rellativt lite penger...

Motivasjonen med tråden er altså å lage en tråd som kan gi andre et hjelpemiddel til å overhale/trimme en orginalmotor, samtidig som vi sikkert kommer til å trenge en del gode råd underveis i prosessen...

Veien kommer nok til å bli til litt underveis i prosjektet, men den foreløpige planen er som følger:

1600 med sansynligvis nytt sylindersett
orginal veiv og råder
engle 110 kam
1,25 vipper
40 solex gassere
pulverlakket orginal kjøletblikk


Alle brukte deler  skal selvsagt kontrolleres før gjennbruk for å sikkre et godt og holdbart sluttresultat...

Siden vi ønsker å gjøre dette til et budsjettbygge så vil vi i størst mulig grad gjøre arbeidet med porting av topper osv selv... Dette er noe som vi har forholdsvis lite førtehåndskunskap omkring så vi håper at det skal bli ett lærerikt prosjekt....


« Siste redigering: september 02, 2008, 13:17:06 pm av Endre D » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 30, 2008, 13:15:19 pm »

Siden garasjen ikke er ryddet etter siste innspurt for å nå årets høydepungt SCC så ble starten av prosjektet flyttet inn på kjøkkenbenken Gliser

Litt drøyt å begynne å plukke ned en motor på kjøkkenet så jeg tok for meg overhaling av solex 40ene som orginalt stod på en 912 motor:



Gasserene ble totalt demontert og puttet i ultralydvaskeren som har vist seg å være en kjempe investering når det kommer til sånne jobber:



Fant ut at Endre hadde vært noe ivrig i bruken av vaskemiddelt som vi har brukt i vaskeren så jeg måtte ty til andre løsninger og etter et lite søk på nettet ble bakepulver løsningen:



Blandet dette litt på slump men det var ikke vaskelig å finne gode oppskrifter heller... vasket først i eddik og såpevann og deretter bakepulver og vann.. Synes dette passet kjempebra med intensjonen av et budsjettbygge Gliser

Da det er litt ventetid når vaskeren gjør sitt så måtte jeg jo finne noe å gjøre i mellomtiden:



Fikk gjordt meg ferdig med rensingen av en gasser i løpet av kvelden og satser på å få den andre ferdig i kveld:

Før og etter bilder:










« Siste redigering: august 30, 2008, 13:17:22 pm av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: august 30, 2008, 14:08:26 pm »

Krabbekoker'n er verdt sin vekt i gull!  Gliser
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 30, 2008, 14:13:27 pm »

Som er kuriositet så nyter jeg synet av "made in W. Germany" på gasserene, betyr sikkert ikke da samme som made in italy for IDA, men morrsomt likevell... Glad Glad




« Siste redigering: august 30, 2008, 14:17:00 pm av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: august 30, 2008, 14:15:45 pm »

jeg sparer deler til en motor jeg bygger en dag . planene er veldig lik dette . jeg har ny engle 110 kam og nytt 1600 sylindersett og noen donor motorer i hus . tenkte på dobble 40 på min og . her skal jeg følge med , blir sikkert masse og lære
Loggført

1 up
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 30, 2008, 14:20:00 pm »

Håper det Anders...!!
Er en tråd vi selv har savnet og derfor en del av motivasjonen til å dele erfaringene... Du er selfølgelig velkommen å komme med innspill og spørsmål etter hvert som prosjektet skrider fremmover...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Elliot
Supermedlem
*****
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND


Tlf 91160684


Vis profil
« Svar #6 på: august 30, 2008, 16:00:34 pm »

Dette tror jeg vil bli et veldig interessant prosjekt, etter som jeg søker motivasjon til å fullføre akkurat det samme. Har en AS nedplukket, og har tenkt å bruke stort sett akkurat samme komponenter som dere foreslår her. Sikkert mange som har gjort dette før meg (og dere), så jeg lurer, hvor mange hester kan man håpe på med dette oppsettet? Med og uten porting? Originale topper? Stå på gutter!
Loggført

'57 T-2 Kombi
'64 T-2 Doka (Castrol)
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: august 30, 2008, 16:37:01 pm »

Dette tror jeg vil bli et veldig interessant prosjekt, etter som jeg søker motivasjon til å fullføre akkurat det samme. Har en AS nedplukket, og har tenkt å bruke stort sett akkurat samme komponenter som dere foreslår her. Sikkert mange som har gjort dette før meg (og dere), så jeg lurer, hvor mange hester kan man håpe på med dette oppsettet? Med og uten porting? Originale topper? Stå på gutter!

Vi har ingen forventninger til antall hk, og det er også litt av poenget med prosjektet.. Hva kan man få til meg originalt volum og relativt enkle midler? Spenningen stiger  Osteaktig
« Siste redigering: september 02, 2008, 12:53:28 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2008, 16:47:46 pm »

Bra tiltak! Det er mangen, inkludert meg sjølv som er intresert i litt fakta omkring trimming av orginalmotorar, utan att det koster ei skjorte, og to bukser...

Stå På! Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #9 på: august 30, 2008, 16:58:07 pm »

1mm vende høyde og høvle toppene 2,5mm og glatte ut portene litt i innsug og eksos 1-5/8 merg og du er på god vei å se 100hk tallet med di gasserne (power pulley) gir også 4-5hk mere.

lykke til gutter blir artig å følge tråden deres
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 30, 2008, 17:04:28 pm »

1mm vende høyde og høvle toppene 2,5mm og glatte ut portene litt i innsug og eksos 1-5/8 merg og du er på god vei å se 100hk tallet med di gasserne (power pulley) gir også 4-5hk mere.

lykke til gutter blir artig å følge tråden deres

He he ja dette er jo kjent terreng for deg Espen... Blunker

 Får vi tilnærmet ditt resultat så tror jeg vi skal være veldig fornøyde Gliser
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #11 på: august 30, 2008, 17:11:20 pm »

1mm vende høyde og høvle toppene 2,5mm og glatte ut portene litt i innsug og eksos 1-5/8 merg og du er på god vei å se 100hk tallet med di gasserne (power pulley) gir også 4-5hk mere.

lykke til gutter blir artig å følge tråden deres

He he ja dette er jo kjent terreng for deg Espen... Blunker

 Får vi tilnærmet ditt resultat så tror jeg vi skal være veldig fornøyde Gliser

hehehe. takk takk. skal selv til på en 1200cc som jeg satser på 60hk +++ i (singel port topper) beach buggy'en min er jo en grei test benk...  Osteaktig
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: august 30, 2008, 17:40:53 pm »

1mm vende høyde og høvle toppene 2,5mm og glatte ut portene litt i innsug og eksos 1-5/8 merg og du er på god vei å se 100hk tallet med di gasserne (power pulley) gir også 4-5hk mere.

lykke til gutter blir artig å følge tråden deres
Veldig optimistisk tror jeg , heller 80-85 HK .. lykke til uansett ...
Mvh
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 30, 2008, 17:53:25 pm »

1mm vende høyde og høvle toppene 2,5mm og glatte ut portene litt i innsug og eksos 1-5/8 merg og du er på god vei å se 100hk tallet med di gasserne (power pulley) gir også 4-5hk mere.

lykke til gutter blir artig å følge tråden deres
Veldig optimistisk tror jeg , heller 80-85 HK .. lykke til uansett ...
Mvh

Espen fikk nesten 100 ut av sin 1680 som var bygget på en 1200....

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=333.60

Men som Endre har komentert så blir det morsomt å se hva vi kan få til.... 85 eller 100... tror vi er happy uansett Gliser Gliser

Forresten synd at du hadde solgt kammen Erich for den mangler vi....  men unneberg har nok en på hylla så vi får få en derifra heller..... Glad Glad
« Siste redigering: august 30, 2008, 17:56:34 pm av Torgeir » Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: august 30, 2008, 20:24:10 pm »

det er litt feil. den ble bygget på en t-3 motor blokk som var 1600cc i utgangs punktet
« Siste redigering: mai 31, 2011, 00:09:44 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #15 på: august 30, 2008, 21:55:17 pm »

Har en C25 cam som bør passe til prosjektet. Kan ta den med til oljebyen om en uke når jeg skal til Erich. Prisen er en godt dokumentert Cheepo-tråd.

Mvh

Pål
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: august 30, 2008, 21:59:47 pm »

Har en C25 cam som bør passe til prosjektet. Kan ta den med til oljebyen om en uke når jeg skal til Erich. Prisen er en godt dokumentert Cheepo-tråd.

Mvh

Pål

SOLGT Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #17 på: august 30, 2008, 22:04:48 pm »

Har en C25 cam som bør passe til prosjektet. Kan ta den med til oljebyen om en uke når jeg skal til Erich. Prisen er en godt dokumentert Cheepo-tråd.

Mvh

Pål

SOLGT Osteaktig

Regnet med det  Gliser Gir en lyd når jeg er i byn. Mulig jeg har litt andre vitale deler liggende også.  Dere får se over hva dere mangler.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: august 30, 2008, 22:19:34 pm »

Har en C25 cam som bør passe til prosjektet. Kan ta den med til oljebyen om en uke når jeg skal til Erich. Prisen er en godt dokumentert Cheepo-tråd.

Mvh

Pål

SOLGT Osteaktig

Regnet med det  Gliser Gir en lyd når jeg er i byn. Mulig jeg har litt andre vitale deler liggende også.  Dere får se over hva dere mangler.

Strålende, vi legger ut en ønskes-kjøpt (evt ønskes donert..) liste så snart vi har fått oversikten  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #19 på: august 30, 2008, 22:22:16 pm »

Må bare si tusen takk for tilbudet!!!

Lover at det ikke bare skal komme oss til gode!!!

Må også få takket Kjartan for sin donasjon av motoren som startet hele tåden Glad Glad Glad
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #20 på: august 30, 2008, 22:33:55 pm »

Kan bli en dugnads-tråd dette. Er nok mye deler som kan gjøre mer nytte for seg her enn som hyllevarmere.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: september 02, 2008, 13:10:51 pm »

Det skjer ting på cheap'o-fronten Osteaktig. I går fikk vi utgangspunktet i hus og begynte nedplukking.. Dette er en Dobbeltporta 1600 AD motor.
Her er vi i gang;


Motorn har utrolig lite endeslakk og er overraskende ryddig rundtomkring. Blir virkelig spennende å se hvordan det står til i de indre gemakker.. Alt skal måles opp etter alle kunstens regler Glad

Mer plukking;











Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #22 på: september 07, 2008, 11:30:43 am »

hvordan går det med motor prosjektet deres gutter
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: september 10, 2008, 21:08:54 pm »

Jajamennsann.. Siden noen tar sin hatt og reiser til Toten for å slukke brann og grave diker så må andre ta ansvar i cheapon's navn  Gliser. Jeg fortsatte derfor nedplukking i dag. Det blir mer og mer tydelig at dette blir like mye en "overhaling av 1600" tråd som en trimme-tråd, men det er sikkert noen som syns det er interessant alikavæl..

Sylindre, stempler og pinnebolter borte - shortblock;


Av med svinghjul;


Jeg leste en plass at en enkel test på om lagrene er helt skutt er å trekke de 6 stor mutrene til med 32-35 lb.ft moment før man splitter blokka - og så se om veiva snurrer lett. Det gikk strålende;


Etter litt lirking kom oljepumpa;


Og etter MYE lirking kom blokkhalvdelene;



Nå har jeg aldri åpnet en gammel motor før, men jeg må si at jeg synes ting ser uforskammet bra ut  Glad.

Løftere;



Veiva tatt ut;


Kammen så også ok ut;



Lagerbukkene;


Før jeg demonterer rådene sjekker jeg slark mellom råde og veiv. Alle 4 klokket inn på 0,20mm. Toleransegrense er mellom 0,10 og 0,40 så dette burde være bra.


Råder demontert;


Og oljetrykksventiler ute;



Neste skritt blir grundig rengjøring av alt og måling av alle deler som kan gjenbrukes  Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #24 på: september 10, 2008, 21:21:06 pm »

Ha, skulle nesten tro det var min motor. Har en 1600 stående som er delvis nedplukket, mangler kun å ta ut stempler og splitte blokka. Så denne tråden passet meg fint, kanskje jeg får gjort noe med min også nå da, den har jo bare stått slik den gjør nå
i ca.2 år! Nå er jo ikke veien lang til deg heller dersom jeg skulle trenge info.  Blunker
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: september 10, 2008, 21:36:46 pm »

Dette ser bra ut!

Kjekt å ha ein backup-tråd når eg skal begynna på motoren Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 11, 2008, 09:18:36 am »

Virker som den har klart seg fint den motoren ja, har sett mye mer slitasje på f.eks. kam enn det den der har. Regner med at dere nummererer alle delene så de kommer på igjen på samme plass selv om det ikke fremgår av bildene?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: september 11, 2008, 09:25:32 am »

Andy, det meste her av plasseringsbetydning skal vel byttes allikevel..kam, løftere, stempler, sylindre...
arrester meg hvis jeg sier feil endre
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 11, 2008, 10:15:33 am »

Stemmer det Trond vi kommer til å bytte alle de tingene du nevner, men alikevell fint at det blir nevnt.... Er jo ofte slik at en åpner kun for å overhale og da kan man jo fortsatt benytte de delene som er brukbare...


Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: september 11, 2008, 10:44:21 am »

og da er plassering og tilhørighet til hverandre veldig veldig viktig...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Sider: [1] 2 3 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!