juli 01, 2025, 08:48:04 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: JuniorGrelland's '68  (Lest 92775 ganger)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4162
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #240 på: mai 08, 2025, 12:28:20 pm »

Ser veldig bra ut så langt! Husk å prøvemontere bakplaten for å se om flensen går under Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #241 på: mai 08, 2025, 13:42:13 pm »

Det gjør den ikke så det blir scc mode uten bakplate og gatemode med bakplate Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #242 på: mai 08, 2025, 17:49:43 pm »

Rettelse: det går helt fint :

* 20250508_153302.jpg (66.51 KB. 493x600 - vist 87 ganger.)


Det går akkurat ikke på 67n min, og jeg trodde disse grenrøra var like, men det var de altså ikke Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #243 på: mai 12, 2025, 12:13:59 pm »

Atle har brukt mye av helgen på å være elektriker, og sikringsboks og ECU er trygt montert inne bak baksetet, og han har montert en såkalt bulkhead connector i torpedoen, sånn at han bare kan nappe ut en kontakt hvis (når) motoren skal ut.

Her er status lørdag ettermiddag, hvor han har begynt å tilpasse alle ledningen som skal til det forskjellige sensorene på motoren:

* 20250510_161927.jpg (81.09 KB. 775x600 - vist 90 ganger.)


Han tester hver krets etterhvert, og har kontakt med både coiler, dyser og crank trigger, så det går fremover.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #244 på: mai 16, 2025, 10:56:35 am »

Kablingen er ferdig, og det er ikke mye her som skulle tilsi at denne motoren er fullt satt opp med alle sensorer etc til EFI:

* 494866833_675887615251628_8581268450553083535_n.jpg (72.19 KB. 800x558 - vist 65 ganger.)


Tror han skal få jobben med å lage ledningsnett til ghian min når vi kommer så langt Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4162
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #245 på: mai 16, 2025, 13:43:43 pm »

Dette kan man like  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #246 på: mai 16, 2025, 17:19:29 pm »

Ryddig!  Osteaktig

Liker att det Orginale nettet (til dynamo i alle fall) ser "utuklet" ut.
Hva er spec på motoren?
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 879
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #247 på: mai 20, 2025, 18:23:12 pm »

.....og han har montert en såkalt bulkhead connector i torpedoen, sånn at han bare kan nappe ut en kontakt hvis (når) motoren skal ut.

Del gjerne type connector og erfaringer!
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #248 på: mai 21, 2025, 07:23:54 am »

Ryddig!  Osteaktig

Liker att det Orginale nettet (til dynamo i alle fall) ser "utuklet" ut.
Hva er spec på motoren?

Det er en 1915 med w125 kam og porta originaltopper
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #249 på: juni 10, 2025, 23:47:09 pm »

Vi venter på noen smådeler som er på vei i posten, så i mellomtiden sveiset Atle seg et nytt eksosanlegg:

* 20250610_203737.jpg (110.11 KB. 696x600 - vist 47 ganger.)


Dvs det er jo bare potte/enderør som han har laget av 2.5" eksosdeler fra biltema; grenrøret er "vanlig" kjøpt type.

Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 611
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #250 på: juni 11, 2025, 07:14:06 am »

Vi venter på noen smådeler som er på vei i posten, så i mellomtiden sveiset Atle seg et nytt eksosanlegg:
[ Vedlegg ]

Dvs det er jo bare potte/enderør som han har laget av 2.5" eksosdeler fra biltema; grenrøret er "vanlig" kjøpt type.

Brummer nok bra med dette tenker jeg! hvertfall om det er litt godt med komp  Gliser
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #251 på: juni 24, 2025, 08:17:56 am »

OK, her har det ikke vært så mange oppdateringer de siste par ukene, men sånn er det når man ikke bare skal designe og bygge deler til en motor, men man samtidig bygger og oppgraderer maskinen som skal lage delene...

Det dreier seg selvsagt om en 3d-printer, og vi har en printer som har byggevolum på 350x350x350 mm og den har fungert bra i lang tid, men vi begynte å få problemer med at ledningene som går inne i kabelgater begynte å få brudd, så da tenkte vi det var lurt å bygge om til CAN-buss styring av det som foregår på verktøyhodet, og det var ikke bare-bare.... Men etter noen uker med banning over linux og annen sort magi, fikk Atle dette i gang, og vi kunne begynne å sette opp printeren til å printe i det aktuelle materialet. Planen var å printe innsuga i karbonforsterket nylon, og det er et ganske kilent materiale å få til. Både fordi det ikke sitter så godt fast i byggepplata, og fordi det har en tendens til å "warpe" når det kjøles ned.

Så det ble et par runder med resultater som dette:


* 20250614_083224.jpg (51.3 KB. 486x600 - vist 38 ganger.)


Til slutt begynte vi å få kontroll på det, og i forrige uke fikk vi de første innsuga som så ut til å være bra nok for å teste i alle fall:

* 20250615_171138 (1).jpg (35.07 KB. 448x600 - vist 35 ganger.)


De hadde løftet seg litt fra byggeplata i endene, men vi slipte flata mot toppene slett, og håpet det skulle bli bra.

Utfordringen med nybygget motor er at kammen skal kjøres inn ved første oppstart, så det er litt viktig at alt funker sånn nogenlunde med en gang.

Og det gjorde det forsåvidt. Atle hadde laget komplett nytt ledningsnett som koples i en "bulkhead" konnektor og etter mye testing av at alle sensorer gir fornuftig signal, fikk han start og kjørt inn kammen.

Når det var gjort, begynte han å se på de siste detaljene med å få tunet inn sånn nogenlunde, men mye tydet på at det var en del falsk luft, da han ikke fikk tomgangen ned, og lamda vart litt "all over the place".

Og ganske riktig hadde begge innsugene sprukket nede ved flensen mot toppene.

« Siste redigering: juni 24, 2025, 09:06:30 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #252 på: juni 24, 2025, 08:27:45 am »

Så da satt han seg ned med PCen igjen og laget en V2 av innsuga med en avstiver for å redusere momentet på overgangen mellom flens og innsug, og en mye større fillet i overgangen for å redusere stress-oppbygging:

* 7f810ebe-3c20-44d4-981b-bec4878a758f.jpg (15.44 KB. 523x600 - vist 14 ganger.)


Vi har også maskinert et par peek-spacere mellom topp og innsug for å redusere temperatur-gradienter i selve plasten

Disse gikk det relativt greit å printe, og når alt var sammen igjen, funka det fint en stund, men så begynte han å få falsk-luft-symptomer igjen, og det viste seg at også de nye innsuga hadde sprukket.

Så vi har nok litt å lære med tanke på temperaturgradienter og fintuning av printer for å få optimal lagbinding.

Siden vi nå er ved sankthans-tider begynner suget etter å få bilen på veien å bli stort, så da tok vi en sjefsavgjørelse og plukket opp innsug og spjellhus fra ghia-boksen min (den kommer ikke på veien i år uansett) og monterte det på Atle sin motor. Da får han både testet og tunet inn sitt sprut, og ikke minst kommet seg på veien Glad

Så da var det i gang med å skru igjen Glad Mine innsug er såkalte big-beef fra CB, så da måtte han låne kjøleblikk fra min 1600; de hadde jeg allerede "modda" for å få plass til innsuga, og etter en kvelds skruing var alt på plass.

Men da opplevde han andre problemer; både gnist og dyser jukset, noe som tydet på elektriske problemer, og ganske riktig, det var brudd i et par kabler inn på konnektorene. CB sine innsug er mye kraftigere enn de han har printet pluss at dysene sitter litt forskjellig plassert, så han måtte strekke litt i det nydelige ledningsnettet sitt for å få det på plass, og da hadde noen ledninger røket...

« Siste redigering: juni 24, 2025, 09:30:52 am av Roy Grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7628
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #253 på: juni 24, 2025, 09:05:00 am »

Så da måtte han splitte opp ledningsnettet sitt og feilsøke en del, og fant to steder hvor det var løse ledninger.

Det ble fikset, med enda flere deler fra min Ghia-boks, og til slutt var alle elektriske koplinger ok.

Han fikk start men den gikk ikke pent, og det viste seg at den ene kanalen som driver injektorene på ECUen var død. Enten var det problemet hele veien, eller så har vi tatt livet av den med en kortsluttet ledning, men et nytt dykk i min ghia-boks for å låne min ECU måtte til, og sent i går kveld virker det endelig som at alt spiller som det skal:

https://youtube.com/shorts/3y0XJya6d4g?feature=share

Han har ferie denne uka, så nå er planen å få ferdig alle smådetaljer og få den på veien så han kan tune inn sprutet og få kjørt litt Glad

Når jeg satte i gang med EFI for sånn 10-15 år siden brukte jeg vel 1-2 år på samme læringskurven han har tatt nå på 2-3 uker, så det er sikkert en fordel at jeg har gjort alle feila i boka en gang før, så han kommer seg kjappere gjennom Glad
Loggført
Sider: 1 ... 7 8 [9]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!