Du kan fint dytte inn en sprekere motor baki bilen din. Det har ikke noe å si for stress i karosseriet, da det eneste motoren sitter skrudd fast i er girkassa. Som igjen sitter skrudd fast i ramma. Men husk på at noen motorer har større svinghjul enn det 1300 motoren har, og kan komme fra en bil med 12 volt. Men det er fortatt fullt mulig og få det til å fungere.
Det dukker heldigvis stadig vekk opp gode motorer til salgs her på siden.
Når du sier 6volts lader, mener du en vanlig batterilader? Biltema selger en rimelig batterilader som kan lade både 6 og 12 volts batterier.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-2000030702/En motor som ikke starter kan ha mange årsaker. Men flatt batteri gjør aldri starten lettere. Er ikke uvanlig at batteriet mister litt futt etter å ha stått lenge.
Hvis motoren dør ut og ikke vil gå på tomgang kan det være en justeringssak. Ventiler, stift, tenning og forgasser må samarbeide skikkelig for at motoren skal gå ordentlig.
Dette er heldigvis en veldig grei jobb å få til hjemme i garasjen og kan gjøre underverker.
Når du sier at det lekker bensin fra toppen foran, mener du forgasseren da?
A!, takk for svar- Svinghjul + 12 volt "problematikk" med kjøp av ny motor, notert

Klarer nok ikke sette i motor alene, så blir vel til at jeg må få en mekaniker til å måttte gjøre det for meg, men fint å vite litt om hva som "ikke går"

Fikk denne i gave nå i går.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-2000031643/Så da står batteriet og lader. Så får jeg håpe....
Det er litt merkelig, jeg ser ikke noe dato på batteriet jeg har og -
Når jeg titter nedi så ser jeg svarte,hvite og grå skiver.
Jeg leste at om batteriet sulfaterer så kan det være et grå og hvitt belegg på skivene. Men jeg vet ikke helt om de skivene som er hvite og grå skal faktisk være hvite og grå. Det ser ikke ut som at det er belegg på dem. At det hvite og grå er heldekkende.
(Redigert:Men blir usikker når jeg ser mitt eget bilde nå etterpå.)

Kan jo tenkes fra det jeg har lest at batteriet blir umulig å lade opp med den laderen jeg har, at den ikke er kraftig nok, vet ikke.
Den registrerer at batteriet ikke er fult ladet i hvertfall!
Gikk en runde i motoren nå, tørket den der jeg kom til. Prøvde å presse inn alle kabler.
Det lekker ikke bensin når jeg trykker inn gassen et par ganger nå som bilen har stått en ukes tid i ro. Jeg får prøve å bare være litt obs så jeg kan registrere meg hvor det faktisk er veske - for jeg er usikker nå hvor eksakt det er nå, annet at det var på øvre midt av motor.
At verkstedet sier du trenger ny motor, behøver ikke være sannheten. Nyere verksteder har ikke så god greie på gamle motorer som mange her inne har. Viss du skriver hvor du holder til i landet, er det også mulig at noen med boble erfaring kan hjelpe deg litt. For meg høres det ut som flere småfeil som ikke behøver motorbytte, men det kan selvfølgelig være større slitasje som de har avdekket.
Overhaling av forgasser og gjennomgang av litt elektrisk og ,som Jubaluba sier, justeringer av motoren vil løse mye.
Jeg tror de har veldig god peil generelt om eldre biler der jeg var

Autopluggen på Brobekk I Oslo.
Det var nok endel de forklarte meg om den som jeg ikke kan videreformidle her ordentlig. De kunne ikke si hvor lenge motoren ville vare, kunne være fra 1 mnd til 10 år var vel de siste de sa. Og at den burte overhales men helst da se etter ny motor kunne være billigere.
Får bli litt bedre kjent med bobla og se hva som skjer:)
Du må komme i kontakt med en erfaren bobleeier.
Overhale forgasser og bensinpumpe, bytte stift og kondensator, justere tenning og ventiler, og avslutte med å justere tomgang på forgasser.
Startproblemer: 6V boble kan med fordel få satt inn et hjelperele på innslaget til starteren. Videre må batteriet være bra. Lades med ekstern lader f.eks. fra Biltema med jevne mellomrom. Også når bilen ikke brukes. Hvis batteriet lades ut og står sånn noen uker, dannes det belegg på blyplatene og motstanden i batteriet øker. Da reduseres evnen til å levere høy strøm og det blir vanskeligere å starte selv om batteriet er fulladet.
Mest sannsynlig er det bare bagateller som gjør at motoren fungerer dårlig/ikke starter.
Lykke til med en hyggelig hobby!!
Håper du motstår fristelsen til å bruke bobla på vinteren. Intensiv salting vil raskt redusere bobla til rust.
Jeg tror faktisk et hjelperele er satt inn. jeg er litt usikker. Det ble satt inn noe som skulle få den lettere igang i fjor - men dette er øverst til høyre på motor da.
Skal få tatt bilde så du kan se.
Her:

Takk, ja, det er ganske så kos !

Hvis det bare kommer et klikk fra bakenden eller ingenting i det hele tatt når du vrir på nøkkelen så betyr det at strømmen har problemer med å komme seg ordentlig fram til og gjennom starteren. En av ulempene med el-systemet i bobla er at både batteriet, starteren og dynamoen sitter plassert langt bak i bilen, og tenningslåsen sitter plassert foran.
Så strømen må ta seg en tur rundt nesten hele bilen når vi vrir på nøkkelen. Hvis vi legger til at biler med 6volts anlegg takler spenningsfall og møkkete/slitne koblinger relativt dårlig så kan det fort bli problemer.
Hvis starteren krangler så kan man ta en kikk på koblingene på den. Det aller første man gjør da er å løfte opp baksetet og koble fra batteriet. Starteren er koblet rett på batteriet, og det finnes ingen sikringer i ledningsnettet til starteren.
Så løsner man ganske enkelt alle ledningene som sitter montert på starteren, pusser ren alle kontaktflater, eventuelt bytter utslitte koblinger, og sørger for at alt havner på riktig plass når man er ferdig. Det sitter også en jordingsledning mellom girkassa og ramma (ser nesten lik ut som jordingsledningen på batteriet). Denne må være hel og ha god kontakt med både girkassa og ramma. Av og til kan det også være dårlig kontakt mellom selve starteren og girkassa. Det kan også lønne seg og løsne den og pusse rent mellom der.
Man kan også ta en kikk på ledningene i seg selv og se til at de er hele. 63 modellen vår hadde en ganske kranglete starter som var veldig av og på. Av og til fungerte den som bare det, av og til bare klikket det, og noen ganger var det helt dødt. Det viste seg at ledningen som går rett fra tenningslåsen og inn på starteren nesten hadde røket av. Et par kabelsko fra den lokale bensinstasjonen reddet nok en gang dagen der.
Takk da skal jeg ta meg en runde og pusse litt mer og følge oppskriften din

Jeg hadde akkurat samme symptomer på min 1200. Den stoppet på tomgang, ble vanskeligere og vanskeligere å starte på trillen desto lengre jeg kjørte på samme turen.
Dette var batteriet som var tomt for strøm(4V).
Merket det også ved lavt turtall da bilen begynte å rykke og så stoppet den til slutt. Jeg måtte ha høyt turtall for at den skulle gå.
Og gikk den tilfeldigvis på tomgang, stoppet den når jeg skrudde på lysa.
Ladet batteriet til 7,4 Volt, og da var problemet borte, men den rykker fremdeles ved litt lavt turtall, så mulig det er kondensatoren,feil tenning,forgasser,,, har ikke fått sjekket dette ordentlig enda.
Prøv å lad opp batteriet, forhåpentligvis forsvinner problemet

Ja, det er det samme her, må ha høyt turtal ofte!
Kveles veldig fort.
Håper det bare er batteriet for meg også...for nå...

Må få kjøpt meg en sånn voltometer så jeg kan få sjekket batteriene jeg har. De har jo være veldig lite i bruk, selv om jeg tror de er nokså nye. Forje eier hadde et upakket batteri som jeg tror det er det jeg lader opp nå - men det ble jo aldri brukt så mye... Vært veldig lite i bruk siste to årene.