juli 17, 2025, 19:15:05 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
På grunn av flytting vil forumet være utilgjengelig 23 Juli.
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Til tilsynet med doble forgassere...?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Til tilsynet med doble forgassere...? (Lest 2489 ganger)
Pboden
Nybegynner
Innlegg: 5
Bosted:
Til tilsynet med doble forgassere...?
«
på:
februar 01, 2023, 16:21:36 pm »
Har en Karmann Ghia -72 mod (prosjekt) som kom med doble forgassere (en på hvert innsug), noe som ikke er originalt på 1600 vil jeg tro og jeg begynner å lure på at dette ikke umiddelbart blir godkjent hos tilsynet.
Noen erfaringer ? Vil jeg måtte bygge denne tilbake men original solex-gasser og tilhørende innsug for at dette skal gå smertefritt ?
«
Siste redigering: februar 01, 2023, 18:23:07 pm av Pboden
»
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5161
Bosted: Tigerstaden
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #1 på:
februar 01, 2023, 18:35:15 pm »
Hvis det ikke er gjort noe mer, som porting, kam, eksos osv, så er vel ikke effekten så mye mer enn originalt. Du kan vel øke hk med 10 % uten godkjenning hvis jeg ikke husker feil.
Loggført
Follo VW Klubb
SCC 14,257
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2446
Bosted: Lørenskog
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #2 på:
februar 01, 2023, 18:48:57 pm »
Hvis du blir stoppet ved en ute kontroll kan du få problemer. Du må da kanskje inn på visning og da forlanger de uansett bremsepapirer på motor. Så like greit og bremse den først som sist og få det inn i vognkortet at bilen er godkjent med doble gassere. Selv om motoren kanskje ikke har mer en 50 hk på rullene.
Loggført
201m 8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pboden
Nybegynner
Innlegg: 5
Bosted:
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #3 på:
februar 01, 2023, 18:55:19 pm »
Ved visning må da kontrolløren hos tilsynet kun gjøre en skjønnsvurdering. Det kreves normalt ikke noen dokumentasjon fra dynobenk vil jeg tro. Det kan jo være masse trim-stæsj i motoren som ikke vises.
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
Innlegg: 994
Bosted: skien
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #4 på:
februar 01, 2023, 19:48:57 pm »
Det finnes et skriv fra H.A Møller som godkjenner effektøkningen av 2 doble 40mm gassere
Loggført
Seaside VW klubb
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6355
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #5 på:
februar 01, 2023, 19:57:59 pm »
Sikkert lurt å få frem bremsepapirer ja.
Hvis du har originale skivebremser foran så er det ikke så vanskelig å få skrevet
inn effektøkning og godkjenning.
Er det 2 enkle forgassere eller 2 doble du har?
«
Siste redigering: februar 02, 2023, 00:13:34 am av Squareback
»
Loggført
Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2446
Bosted: Lørenskog
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #6 på:
februar 01, 2023, 20:34:05 pm »
Sitat fra: Pboden på februar 01, 2023, 18:55:19 pm
Ved visning må da kontrolløren hos tilsynet kun gjøre en skjønnsvurdering. Det kreves normalt ikke noen dokumentasjon fra dynobenk vil jeg tro. Det kan jo være masse trim-stæsj i motoren som ikke vises.
Dessverre det kreves dokumentasjon på effekt fra dynobenk/ruller når bilen vises.
Loggført
201m 8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Pboden
Nybegynner
Innlegg: 5
Bosted:
Sv: Til tilsynet med doble forgassere...?
«
Svar #7 på:
februar 01, 2023, 20:43:08 pm »
Vil du mene at ved første gangs registrering så må alle biler, original oppsett eller modifisert vise til dyno dokumentasjon ?
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...