mai 02, 2025, 19:58:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 Soft Targa  (Lest 3214 ganger)
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: januar 22, 2025, 00:25:52 am »

Dette er et prosjekt som jeg importerte fra California høsten ‘20 etter en lang, men hyggelig handel med et voksent medlem av 912 registeret der borte.

Bilen, eller rettere sagt prosjektet, er en 912 Targa produsert 20. mars ‘67 og levert til kunden 27. juni(!) ‘67. En kuriositet er jo at denne, min hvite 912 og ‘67 Zenith bobla alle er levert til kunde innenfor et tidsrom på bare 2 uker Osteaktig

911 og 912 Targa kom offisielt på markedet helt på tampen i ‘66 så dette er en forholdsvis tidlig Targa og har VIN 550147(dvs 912 Targa nr 147 som er laget).

Alt er jo likt som på en coupe bortsett fra taket, bakrute og dørkarmer med vinduer. Til og med frontruta er lik på begge. Targaen er stivet opp noe rundt baksete, under dashbord, ved kanaler bak osv  forøvrig. Alle Targaer produsert i modellår ‘67 og halvparten av de i modellår ‘68 hadde plast bakrute som man åpnet med glidelås og la ned over baksetet. Men dette var nok en dårlig løsning når det gjaldt stivhet, støy, innbrudd og ved kaldt vær så glass bakrute ble levert som option på ‘68 modellene. Fra‘69 modellene (LWB) var plastrute option men få biler fikk dette etter 68. Det er forøvrig produsert ca 500stk ‘67 912 Targa og noe fler ‘68 targa med plast bakrute(Soft Targa).

Min bil er originalt Signal Red med sort innredning og med en del option som radio med høytaler og antenne, kromfelger med emaljeemblem, gummi på fangerhorn, fargede vinduer og spesialfarge(Signal Red var ikke en av standardfargene i ‘67).

Jeg er jo ikke akkurat kjent for å kjøpe de beste og dyreste bilene så denne kjøpte jeg uten motor, innredning, lykter, instrumenter og med litt rust og skader. Men tross dette et bra prosjekt med "kun" rust i bakre gulv og under bensintank (standard plassene).

Brian (selgeren i Clovis litt sør for San Francisco) gjorde bilen klar i løpet av juli og California Shipping hentet den på henger og fraktet den til Long Beach for båtfrakt hjem til Norge. Jeg hentet den hos Holger Fisher på Langhus i oktober ‘20. Frakt innenlands og shipping kom på $1.795. Alt gikk veldig smertefritt så lenge bilen har en Title(vognkort) og Bill of Sale(salgskvittering). California Shipping ordner alt annet og jeg betalte frakt og mva når jeg hentet bilen.

Bilder viser bilen klar for shipping hos Brian i California og etter jeg hadde fått den i hus og komplettert den litt så den ser litt hyggeligere ut.


* Image.jpg (105.1 KB, 800x600 - vist 222 ganger.)

* IMG_2449.jpg (89.24 KB, 800x600 - vist 235 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: januar 23, 2025, 12:34:37 pm »

Hyggelig prosjekt Glad

Hva er planen ang motor i denne?
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2025, 14:17:32 pm »

Spesielle biler dette og kult konsept med «nesten cab». Absolutt en av de mer spesielle modellene.

Foreløpig blir det nok den type1 1600 med webere som satt i min hvite. På sikt så blir det vel å sette sammen en helt standard 912 motor.

Jeg har aldri kjørt en soft Window før så er jo litt spent på hvordan disse er mtp stivhet, støy, skrangling  ol. Blir å gjøre det som trengs nå for å få den Reg og så stake ut veien etterpå etter jeg har prøvd den litt.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #3 på: januar 26, 2025, 16:15:58 pm »

Denne gleder jeg meg til å følge med på!
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #4 på: januar 28, 2025, 09:12:50 am »

Bremser. Nye skiver er på vei og jeg tar en runde på kalipperne. Fikk ut de fleste stemplene med fettpresse men to sitter igjen da de andre smatt ut og trykket forsvant. Sevja kommer ut 10-15mm og det ene får jeg beveget på.
Men er det noen triks uten å ødelegge stempel?
Jeg Ksn jo prøve å sette inn stempel på andre siden igjen og presse ut men redd for å få samme problem med det stempelet etterpå?


* IMG_6657.jpg (119.49 KB, 800x600 - vist 89 ganger.)

* IMG_6674.jpg (69.33 KB, 800x600 - vist 85 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #5 på: februar 05, 2025, 01:17:46 am »

Bilen ble i fjor vinter demontert og jeg lagde en krybbe med vipp som gjør at jeg kommer ok til under bilen. Ikke ideelt men har ikke plass til karrosserisnurre med fester foran og bak.

Etter demontering begynte jeg å slipe rent områdene som skulle repareres, hele gulvet inni og litt under samt i bagasjerom under og rundt bensintank.


* IMG_6748.jpg (84.38 KB, 800x600 - vist 112 ganger.)

* IMG_0944.jpg (116.17 KB, 800x600 - vist 94 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #6 på: februar 06, 2025, 20:15:44 pm »

Ser jo levelig ut, hvis det er det meste av rust?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #7 på: februar 06, 2025, 21:31:51 pm »

Absolutt overkommelig for hobbymekaniker som meg. Msnge av disse bilene har levd et dårlig liv med utett tak/bakrute og har mye rust overalt men denne er ganske solid utenom bakre gulv og under bensintank heldigvis.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #8 på: februar 14, 2025, 22:16:22 pm »

Da har det blitt litt fremdrift på targaen. Bakre gulv og « front suspension pan» samt «tank support» er boret, meislet og kuttet bort.
Kanten ned til gulvet var dårlig va 30-40% så dette ble erstattet i ca 5cm høydenes frisk plåt. Dette området er nå klart til montasje av ny bakre halvdel av gulvet. Jeg vil også erstatte endel av gulvet mellom pedaler og sete på førerside, men her vil jeg felle inn en bit istedet for å bote ut punkter og skifte hele da dette er mye jobb samt at gulv er bra langs kantene her. Feller inn og sveiser kant i kant er planen.


* IMG_6415.jpg (112.42 KB, 800x600 - vist 80 ganger.)

* IMG_6598.jpg (108.17 KB, 800x600 - vist 76 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #9 på: februar 14, 2025, 23:11:52 pm »

Så ble fokus flyttet nordover til området som framstilling er festet i og bensintank ligger på. Dette består av en stort panel under som går fra frontplate og ca halvveis under tank. Oppå denne ligger det et mindre panel som blir punktet oppå det store under og forsterker dette området samt danner en sarg som tanken er festet på. På førersiden av det øvre panelet er det også feste til batteriet, som ofte er synderen for rust skader i dette området.

Jeg må reparere litt på hver side her før jeg får montert de ferdige panelene.

* IMG_0848.jpg (109.34 KB. 800x600 - vist 79 ganger.)


* IMG_6513.jpg (95.67 KB, 800x600 - vist 83 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: februar 15, 2025, 22:03:38 pm »

Se her ja. blir moro å følge med videre
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #11 på: februar 23, 2025, 02:38:57 am »

Tilpassing av deler. Framstilling er jo blant annet festet i denne plata så greit å få denne sånn noenlunde riktig. Måler avstand i lengderetningen, diagonalt og med vater. Jeg bøyde et par gjengestag med en hettemutter på i hver ende som jeg bruker til å måle med. Kulehode passer oppihull til boltene så da er det enkelt og kjapt å se om det er likt på begge sider.

Mye måling, banking, justering og skruing med selvborende skruer før man blir fornøyd.



* IMG_6822.jpg (85.96 KB, 800x600 - vist 64 ganger.)

* IMG_6831.jpg (98.44 KB, 800x600 - vist 66 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #12 på: februar 23, 2025, 02:45:56 am »

Omsider får jeg målene til å stemme på hver side og jeg kan kappe der den nye delen overlapper den gamle. Jeg skrur en blikkbit i skjøten her mens jeg finmåler og justerer.

Jeg flytter også over  den originale slepekroken til den nye plata. Enklere å gjøre nå enn under bilen etterpå.

Jeg klipper og borer hull for "punktsveising" og smører med Volvo sveisegrunning der platene skal ligge oppå hverandre.


* IMG_6906.jpg (94.93 KB, 800x600 - vist 81 ganger.)

* IMG_6916.jpg (97.88 KB, 800x600 - vist 71 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: februar 23, 2025, 19:33:51 pm »

Vakkert Glad
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #14 på: februar 23, 2025, 21:39:57 pm »

Ble en bra økt lørdag og et par mindre økter i dag og nå er framstillingspanna sveiset inn og sveiser slipt. Veldig deilig å få tettet dette store hullet! Mye arbeid med denne og jeg mistenker at denne plata ikke har 100% passform, og da blir det plutselig mer arbeid. Bilen har også hatt en sideskade på venstre side så kan nok være litt skjev.


* IMG_6926.jpg (101.23 KB, 800x600 - vist 66 ganger.)

* IMG_6927.jpg (85.81 KB, 800x600 - vist 68 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #15 på: februar 23, 2025, 22:50:30 pm »

Da var det å  begynne tilpassingen av "gas tank support" som skal danne en forsterkende profil oppå framstillingspanna som nå er montert. På denne hviler også framkant av bensintanken. Men profilene på hver side har litt rustangrep så disse må repareres først.

Der er litt rustporer som jeg ikke har fått fjernet så jeg sprøyter på litt ferro bet rustfjerner. Dette blir også penslet med sveisegrunning før jeg tetter igjen og vil bli sauset inn med hulromsmasse til slutt. Inni disse profilene har det nok vært dårlig med lakk etter produksjon og med kondens, batterisyre mm i over 50 år så tærer det på stålet etterhvert.


* IMG_6929.jpg (85.53 KB, 800x600 - vist 80 ganger.)

* IMG_6930.jpg (110.14 KB, 800x600 - vist 64 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 26, 2025, 00:42:24 am »

Bra tråd!

Godt å se at andre også bruker Ferrobet.

Kjøpte 25 Liter for noen år siden - og det kan anbefales

Hvilket stoff bruker du i hulrom?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #17 på: februar 27, 2025, 12:26:57 pm »

Jeg sprøytet ferrobet under på bensintanken på bobla mi der den var nokså rusten og den ble jo overraskende bra så har trua.
Inni hulrom bruker jeg er eller annet tunnstoff. Har noe fra tidligere som jeg bruker men husker ikke hva det heter.
Jeg ville jo helst ha behandlet med noe lakk først men det er vel vanskelig å få til.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 28, 2025, 16:22:05 pm »

Jeg sprøytet ferrobet under på bensintanken på bobla mi der den var nokså rusten og den ble jo overraskende bra så har trua.
Inni hulrom bruker jeg er eller annet tunnstoff. Har noe fra tidligere som jeg bruker men husker ikke hva det heter.
Jeg ville jo helst ha behandlet med noe lakk først men det er vel vanskelig å få til.

Firmaet som eier Ferrobet skriver jo følgende på sin hjemmeside: "Fjerner overflaterust, pore/gravrust og flakrust, og preparerer ståloverflaten før maling. Den forandrer også aktiv rust til passiv jernfosfat (magnetitt) og hindrer videre rustutvikling /korrosjon"

Tror vel faktisk delvis på dette Glad

Når det gjelder tynnstoff så har jeg stort sett brukt Hagman sin tynneste eller Tectyl ML.  Har vurdert Fluid film - når jeg snarlig skal behandle litt hulrom på en 62 Dobbelkabin jeg jobber litt med nå, men usikker på det er bedre eller lurere... Tvilende     Tenker jeg kun skal la "magnetitten" være bar - i hvertfall i samme som rom som bensintanken sitter på disse...
« Siste redigering: februar 28, 2025, 16:25:15 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #19 på: februar 28, 2025, 23:28:33 pm »

Ja, er vel ikke feil å bruke ferrobet.

Dette er jo biler som stort sett opplever tørt vær og aldri salt samt får stå tørt om vinteren så tipper at de fleste tynnstoff funker ok hvis man bare får det inn der det trengs. Er vel absolutt viktigst der det kan legge seg vann og tar lang tid å tørke opp.

Porsche var ikke spesielt flinke til å rustbehandlet bilene før ut på
70-tallet og noen biler ruster på steder som inni takstolper og andre rare steder pga manglende lakk og annen behandling under produksjon.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #20 på: mars 02, 2025, 12:44:32 pm »

Da er sidedelene og tank support tilpasset og sveiset fast. Var litt jobbing for å få tilpasset dette slik at tank passet som den skulle.

Jeg har også boret noen 10mm hull for å få sprøytet med tynnstoff etter lakk. Hvor har de fine sorte plugger til dette?

Da venter jeg på ny brakett til spylervæskebeholder og pumpe.


* IMG_6999.jpg (113.9 KB, 800x600 - vist 55 ganger.)

* IMG_6997.jpg (105.67 KB, 800x600 - vist 49 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: mars 02, 2025, 14:46:36 pm »

nice

jeg har et sånt kit, og der ligger det noen tette plugger som jeg har brukt.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/festeelementer/sortimentsett/gummigjennomforinger-125-stk-2000033228
Loggført
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #22 på: mars 02, 2025, 21:54:34 pm »

Takk for tips, fine plugger! Får kjøpe et sett neste gang jeg er forbi!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #23 på: mars 03, 2025, 12:32:47 pm »

Først og fremst, takk for spennende lesning. Kanskje en rusten 911 kan være min inngang til Porsche-verdenen, da har jeg fin læring av å lese her!

Biltema har også karosseriplugger som er beregnet for å tette hull benyttet til rustbehandling av hulrom.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/karosseritilbehor/karosseriplugger-20-stk-2000016737

Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #24 på: mars 05, 2025, 02:08:54 am »

Takk for tips og hyggelige ord! Ja spennende biler dette og bra konstruksjon. Dette er jo en 912, men de har jo ksnskje mer sjarm enn en 11’er selv om de mangler endel vedr hk og lyd. Og så er det jo et nært slektskap med vw!
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #25 på: mars 05, 2025, 02:13:42 am »

Dagens runde gikk ut på å skrape understellsmasse fra gulvet som skal beholdes (høyre hjørne fram). Varmepistol og skrape samt stålbørste etterpå.
Det som jo er underlig er at understellsmasse er lagt rett på stålet uten grunning eller lakk i mellom? Det er jo et under at det har gått så bra som det har gjort, hjelper nok med fravær av salt samt mye tørt, varmt vær.


* IMG_7016.jpg (120.05 KB, 800x600 - vist 60 ganger.)

* IMG_7017.jpg (89.05 KB, 800x600 - vist 45 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #26 på: mars 09, 2025, 23:49:42 pm »

SWB 911/912 har av en eller annen grunn klønete innfestinger til sikkerhetsseler. Her sitter det org gjenger til øyebolter under baksetene samt et feste til skilderfeste under sidevindu bak. LWB (69 mod) fikk et feste i B-stolpen til skulderfeste som jo er en klar forbedring.

Jeg kjøpte for noen år tilbake noen festeplater til seler fra Lloyd(tror jeg). Disse har jeg montert på targaen, en stor på innsiden av targabøylen med samme plassering som LWB og et feste i kanalen til nedre ytre selefester. Enklere nå når gulvet er borte og jeg kan stikke opp brikka og sveise fast.

Jeg monterer alltid 3-punktsseler med ruller i bilene mine så har man en liten sjangs hvis uhellet er ute. Og ikke minst er det jo enklere og mer komfortabelt i bruk.


* IMG_7101.jpg (64.5 KB, 800x600 - vist 43 ganger.)

* IMG_7100.jpg (88.19 KB, 800x600 - vist 47 ganger.)
« Siste redigering: mars 10, 2025, 00:14:38 am av Kjell Tormod Brekka » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #27 på: mars 13, 2025, 17:58:56 pm »

Da har bremsekalippere ligge i diesel et par uker og jeg avfetter, leggerbi varmt vann og høytrykksspyler. Ser ikke spes fine ut men stemplene er ok så bør nok funke dette.

Jeg tenker å lakke kalipere med et eller annet så de holder seg litt bedre. Så blir det nye ATE  pakningsett og klosser.


* IMG_7140.jpg (74.12 KB, 800x600 - vist 50 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
‘67 T1 1500
‘67 912 Coupe
 +Div andre ‘67 prosjekt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!