mai 04, 2025, 19:33:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 915 kasse i T1  (Lest 2026 ganger)
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem

Vis profil
« på: september 08, 2008, 18:41:07 pm »

Kan noen forklare hvorfor "alle" bytter girspak/mekanisme i bobla når de setter inn 915 kasse?  Siden jeg ønsker å beholder hurst spaken min så tenkte jeg å modde orginal mekanismen. Ser de anbefaler å bruke hele sullamitten fra 911..... ev. ny hightech spak som ikke passer inn i mine "gamle" planer.

Noen med erfaring på området her?

Mvh Ola
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: september 08, 2008, 19:26:05 pm »

fordi girvelgeren på 915 kassa sitter i bunn ca 10cm lavere enn t-1
og da sier det seg selv at boblespaken ikke lainer opp. alternativt kan du bøye overførings stanga som en S men det blir problemer med å gire. spesiellt om du skal gire fort og presist. 915 kassa er vanskelig nok å gire fra før
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem

VW 612 RS

Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 08, 2008, 19:49:00 pm »

Det må vel taes hull i bunnen mellom torsjon stavene for å "treffe" gearoverføringen i kassa. På min 1303 med 901 er gearoverføringen flyttet ned i bakkant. En annen ting er at selve kula i bunnen på girstanga sitter under senter på akselen bakover på en vw og over på en Porsche. Jeg fant ut av det når jeg bygde om gear overføringen på min T4. Alt ble motsatt. 1 gir kom på 3dje sin plass osv. Jeg har brukt Porsche spak, men måtte sveise på en kort rørbit slik at kula får vandringen over senter på akslingen bakover. Tror ikke det er noe problem å bruke vw spak. Må bare kortes inn slik at "kula" kommer over senter på akselen. Når det gjelder revers sperre vet jeg ikke. Jeg har 4 trinns 930 kasse så jeg tror den er litt annerledes på revers sperra fordi reversen er et annet sted. Håper jeg har forklart meg rett. Kanskje det er andre måter å gjøre det på også. På denne måten funker det i hvertfall. MEN jeg kan jo ta feil på at T4 og T1 er forskjellig men tror de er like på dette.

« Siste redigering: september 08, 2008, 19:53:04 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: september 08, 2008, 20:09:42 pm »

Glad er klar over at nesekonen er annerledes slik at overføringen kommer ut nede, har jo kassa stående i garasjen Glad   den spaken du har brukt Haraune, er den kurrant å montere?
« Siste redigering: september 08, 2008, 20:27:57 pm av vwracer - Ola Linnerud » Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #4 på: september 09, 2008, 10:43:42 am »

tittet på en sprengskisse over den orginale porsche spaken igår kveld, er ikke mye annerledes enn orginal vw om man ser på hvordan den er konstruert.
Går for å modde den jeg har jeg Glad
« Siste redigering: september 09, 2008, 11:49:15 am av vwracer - Ola Linnerud » Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: september 09, 2008, 18:56:01 pm »

den jeg har var litt vanskelig å få på plass, men lett å justere og tilpasse. den er også meget presis.
Den orginale porsche spaken blir som ei grautsleiv i forhold.

håper du får det til å fungere tilfredsstillende, men jeg tviler på det blir bra uten store modifikasjoner av orginalspaken.(bortkastet tid i mine øyne når noen allerede har laget deler som passer)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #6 på: september 10, 2008, 09:41:58 am »

Ola på denne tråden så virker det som om det faktisk bare er å flytte "korga" på giroverføringen til oversiden av girvelger stangen for å få originalen til å virke.

Jeg bare digger å høre om girspaker som er mer presise...  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #7 på: september 11, 2008, 13:24:35 pm »

vet ikke om jeg skjønte helt hva du mente må, forkjølet og rimelig tett i hue om dagen Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #8 på: september 11, 2008, 13:35:56 pm »

Det var dette jeg tenkte på:

En annen ting er at selve kula i bunnen på girstanga sitter under senter på akselen bakover på en vw og over på en Porsche. Jeg fant ut av det når jeg bygde om gear overføringen på min T4. Alt ble motsatt. 1 gir kom på 3dje sin plass osv. Jeg har brukt Porsche spak, men måtte sveise på en kort rørbit slik at kula får vandringen over senter på akslingen bakover. Tror ikke det er noe problem å bruke vw spak. Må bare kortes inn slik at "kula" kommer over senter på akselen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #9 på: september 11, 2008, 16:52:55 pm »

tok den nå Blunker, men ser ikke at lengden fra øvre kule til nedre kule skal ha noe å si... annet enn om jeg får kort eller lang vandring på spaken, ala 40% girforkorteren jeg monterte i sin tid på min første boble Glad
« Siste redigering: september 11, 2008, 17:01:46 pm av vwracer - Ola Linnerud » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!