Heisann.
Kult med wbx / Oxyboxer interesse.
T4 topper passer overhodet ikke på wbx blokk. Har studert dette for sikkerhets skyld selv for noen år siden, da jeg trodde at "det kan vel ikke være sååå mye om å gjør". Men det er det. Støtstangsproblematikken er den minste, selv om den er stor nok. Senteravstanden mellom sylindrene er større på T4 enn wbx, som igjen er den samme som T1. ( wbx/T1 = 112mm? Og T4 125mm eller noe slikt. Husker ikke i farten )
Da må det i tillfellet kappes, sveises og styres på noe hinsides før du i det heletatt er noenlunde på rett vei.
Ang. sylindre, så er mulighetene formidable, men alle løsninger krever tilpasning på den ene eller andre måten, alt etter hva du går for, og ikke minst hvor store sylindre du går for.
Om en leter etter en mest mulig "bolt on" sats, så ville jeg tro at T4 sylindersats er veien å gå hvis du ikke absolutt vil forandre boltmønsteret til T1 mønster, og da bruke T1 sylindre og topper. Skulle tro at T4 sylindrene krever minst tilpasning, uten at jeg har vært borti dette selv. Adapter ring ved sylinderfoten må en vel lage uansett om det er T1 eller T4 sylindre ved bruk av 94m sats (?)
Ved bruk av T4 syl/stempel sats kan du bruke std. wbx råder, da dem begge har 24mm kryssbolter. Ved bruk av T1 sats, må du enten fore om wbx rådene, eller bruke T1 råder, som igjen passer på wbx veiva. T4 råder passer ikke på veiva sånn helt uten videre.
Knasten, det hadde vært flott om du kunne tatt deg bryet med å oppgitt hva 94mm T4 sylindrene måler i std utførelse, spesielt med tannke på yttre diameter nederst på sylinderen? Andre som sitter på mål på diverse T4 sylindersatser kan også tilføye dette, da det er flere som lurer på de samme spørsmåla, meg inkludert. F.eks hvilken sats er den største ( 96? ) som smyger ned i wbx blokka uten å maskinere blokka som måler 100mm i "vinduene".
De mye omdiskuterte CE toppene fra CB uten pinnbolthull har jeg forsøkt å få kjøpt av CB de siste 2-3 åra uten hell. Dem selger dem ikke slik får jeg bare svar om, selv om flere "Yanks" får kjøpt dem. Handla til slutt mine av Rocky Jennings. Han får tak i dem, men det er da mer enn bare hulla som mangler da dem er tatt ut av produksonen på et tidlig stadie, så det kreves "noe" maskinering for å få topper av dem. Han gjorde det meste for meg på mine, men dersom du skal ha dem helt ferdige fra ham, "ready to bolt on" så koster det en neve dollar mer.
JPM`s MS230 topper kan fåes med wbx boltmønster og frest opp til å ta opptil ca. 101,6mm sylindre.
Knall topper, men bra pris på dem også. Ikke noe for et low budget bygge.
GWD i Tyskland selger gatevennlige T1 lignendes topper ( Sauer greier er det vel ) med da større kjøleribber enn std T1 topper, med wbx boltmønster, som også kan tas opp til ønsket borring. Disse er ikke så effektgivende som JPM`s topper, og er også kostbare.
Litt tilbake til det du i utganspunktet har spurt om, så bruker da jeg 101.6mm / 4" sylindre med kjøleribber, som krever at blokka tas opp ca. 6,5mm i "vinduene" for å få dem nedi.
Andre bruker f.eks modifiserte Volvo lastebil sylindre ( da uten ribber, kun for race eller ved bruk når en bygger stor vannboxer ), noen bruker Deutz luftkjølte sylindre, som igjen er veldig populære i T4 verden osv.
Dette er bare noen tips og litt info ang. emnet som jeg kommer på i farten.
Få fart på vinkelsliperen å bygg deg en Oxyboxer