Terje79
Medlem
  
Innlegg: 142
Bosted: Oslo
|
 |
« på: september 18, 2008, 22:15:08 pm » |
|
Da jeg lå under bilen og bytta clutchvaier oppdaga jeg at det lakk olje fra venstre drivmansjett på min 66 boble. Jeg har ikke noen anna plass å mekke på enn fortauet på rodeløkka. Og der orker jeg ikke å begynne med noe sånt. Det lakk ganske mye, men kun når bilen ble heisa opp. Ble vel litt spesielt press på mansjetten når hjulene hang så langt ned. Er også litt bekymra for oljestanden på girkassa da..
Kan noen tipse meg om et verksted i oslo omegn som kan fikse dette for en grei pris? Jeg kunne vel ha fiksa det selv og.. Men som sagt... Fortauet duger ikke til bilmekking av dette kaliberet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: september 18, 2008, 22:18:09 pm » |
|
Vist du berre skal skifte mansjetter, så kan jo den typen som du skrur fast, være eit bra alternativ, ettersom du ikkje må ha av aksel eller noko...
Men du må ivertfall tappe ut olja av girkassa, og inn med ny etterpå!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Knechten
|
 |
« Svar #2 på: september 19, 2008, 10:07:52 am » |
|
Dette er en meget kurant jobb som man også gjør selv. Men skaff delene selv, fra Unneberg el.l. av god kvalitet. Vet at de hadde løftebukker til leie innendørs på Statoil Bjerke for noen år siden, mulig at de har det fortsatt. Om du så leverer bilen og delene til et hvilket som helst verksted, vil ikke dette koste skjorta. Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #3 på: september 19, 2008, 10:20:07 am » |
|
Siden du bor i Oslo, kan du godt få kjøpt en drivakselmansjett av meg. God kvalitet, og koster kun kr. 95,-
Og jeg tror fortsatt at gjør det selv hallen på Bjerke eksisterer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atrox
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: september 19, 2008, 15:30:06 pm » |
|
Mulig jeg kan hjelpe deg med garasjeplass på torshov for en kveld - ta kontakt om interessant så skal jeg sjekke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: september 19, 2008, 17:30:02 pm » |
|
Kan noen forklare dette litt mer, har en 1973 modell 1300s selv som jeg merket i går at har en stor fleng på venstre drivmansjett. Ser at den på høyre siden er "skrue" varianten men den på venstre er en gamme som virker som har sett sin siste dag. Hvordan er det med olje osv, ligger olja kun i girkassa og egent gris på leddet som mansjetten bare skal beskytte eller hvordan er dette  Hva trengs å gjøres for å fikse og er girkassen tom for olje nå? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: september 19, 2008, 17:32:09 pm » |
|
Girkassa er heilt sikkert IKKJE tom for olje, for vanlegvis ligger det ein del i akselrøra +++ Men det er heilt kurant og skifte! Du treng berre ein stor umbrakonøkkel til pluggene 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: september 19, 2008, 18:39:21 pm » |
|
Men skal olja ligge og flyte i drivmansjetten? eller er det simmeringer osv så er bare litt gris på leddet som blir beskytta fra drivmansjettene? Går det fint å bare kutte den gammle rett av og kjøpe di med skrue og "brette" over osv? (pinlig spørsmål) hvor er påfyllings skrua og hvor mye skal på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #8 på: september 19, 2008, 18:48:03 pm » |
|
Olja skal vel ikkje ligge å flyte der, men det er vel berre for att olja som skal ut til hjullageret ikkje skal renna ut... (se for deg ein aksling med solid rør... skal jo ha litt bevegelse, så derfor er dei nødvendige)
Tappe skrua ser du midt under girkassa og ei lenger framme på kassa, når du har fått ut olja, så opner du låseringane på kvar sida av mansjetten og så kutter du den opp... (obs: det kjem heilt sikkert noko olja ut, men ikkje mykje vist du har tappa ut av kassa allerede..)
Etterpå monterer du ny mansjett med skruer også to nye låseringer !
Påfyllings-skrue er på venstre side av kassa (sett bakifrå) den står midt på sida, i framkant av kassa.
Trur (men ikkje sikker) att det er 4 liter..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: september 19, 2008, 19:00:44 pm » |
|
2,5 liter som skal på. Lekk drivakselmansjett gjør at kassa mister olje. Hvor mye avhenger selvsagt av lekkasjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: september 19, 2008, 19:20:14 pm » |
|
2,5... bomma litt, men nå veit du det ivertfall 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #11 på: september 19, 2008, 21:20:29 pm » |
|
Må man ta ut girkassa eller kommer man til med den i? (beklager til "topic skriver" vis jeg har "ødelagt" topicen for mye) Men tenker du og trenger lærdomen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: september 19, 2008, 21:35:22 pm » |
|
Dette skal du kunne gjøre fint med kassa i bilen, men du må/bør ha ein jekk for å heve bilen litt, sånn att du kjem under og får opna tappepluggen osv Også må venstre bakhjul av når ny olje skal inn 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
Wheeler
Supermedlem
    
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: september 19, 2008, 22:22:08 pm » |
|
Bruk en 10 mm mutter mellom fjærplata og bunnstopper punktet slik hindrer du at akselrør henger ned og det blir vanskligere å få sammen mansjetten ved sammenskruingen. Etterfyll girolje til slutt. Husk å ha en bukk under bilen i tillegg til jekken.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #15 på: september 19, 2008, 22:48:09 pm » |
|
Var ikke helt med på ideen med mutteren.... Fungere vel like så greit å ta en jekk under hjulet og heise det opp i "normal" stilling? Leste nettopp at olje pluggene kan sitte veildig hardt, har allerede efaring med 36mm til trommlene som jeg ikke får av så lurer på hvordan dere har gjort for å få ut pluggene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: september 19, 2008, 22:52:08 pm » |
|
Eg har hatt av ein del sånne plugger, og eg har ikkje hatt noko problem... Men nå skal det seiast att eg ikkje bruker ein umbrako-nøkkel, men ei 3/8" pipa som har umbrako ende.. og dermed kan eg bruka latmansarm som er perfekt for late folk som ikkje vil slita seg ut 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #17 på: september 19, 2008, 23:04:11 pm » |
|
Ok, har bare erfaring fra mopeder at umbrakoer blir runde... Men supert! Takker veldig for hjelpen og sender avgårde bestilling så fort som mulig 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: september 19, 2008, 23:08:20 pm » |
|
Klua med umbrako og plugger, er å få ut absolutt all driten som er i pluggen, sånn att du får umbrakoen heilt inn i den 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: september 20, 2008, 15:25:45 pm » |
|
1) Ta bilen til en vaskehall der du kan spyle selv. Vask og spyl vekk mest mulig skitt rundt hele bakstillingen. Dette kommer du til å være takknemlig for når du skal skru etterpå
2) Kjøp inn delte mansjetter og hvis du ikke har så må du låne/kjøpe 17mm umbrako til påfyllings/tappeplugg
3) Ideelle er en smøregrav etc, slik at bilen kan stå på hjulene mens du monterer de nye mansjettene. Slik unngår du at de står i en stilling som er ugunstig etter å ha sluppet bilen på hjulene igjen.
4) Skjær vekk de gamle mansjettene. Det kan renne litt olje ut, så legg gjerne noen filller/aviser under.
5) Vask rent med fille og noe avfetting
6) Plasser mansjettene med splitten riktig vei (mener det var horisontalt bakover), og monter som anvist
7) Etterfyll olje på girkassa. Evt tapp ut den gamle og hell på ny hvis du mener det er en fordel å bytte først som sist.
Det er det... En enkel jobb, trenger kun basic verktøy og kunnskap. (sikkert noe jeg har glemt her, andre får korrigere)
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|