juni 16, 2024, 14:44:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nødvendig med papir fra Møller ved ombygning til skivebremser og større motor?  (Lest 1614 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: september 18, 2008, 22:22:17 pm »

Har kjøpt meg skivebremser fra en 1303S, og har planer om å sette inn en Type 4 2.0 liter motor i bobla mi, og har i den forbindelse vert i kontakt med bilbilsynet.

Sendte først en mail med spørsmål om å få godkjent effektøkning i boble (jeg har ingen papirer fra Møller selv), og fikk dette svaret:

Sitat
Hei

Kjøretøy id: SN XXXXX

Ombygging av bil reguleres av Kjøretøyforskriften kap.7.
Det må gjøres en helhetlig vurdering av bilen og dokumentene før noe endelig svar kan gis.
Generelt ved ombygging tillates det effekt opp til hva bilen ble levert med som største alternativ fra fabrikk dersom
bilen bygges lik denne utgaven.
Vi innehar dokumenter fra importør som tillater inntil 100hk og maksimalt 165km\t toppfart for VW 1303 dersom
den utstyres med skivebremser foran. Ved motoreffekt utover dette må det fremlegges dokumentasjon fra
fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som garanti for at kjøretøyet etter ombyggingen har
tilfredsstillende kjøreegenskaper og kan tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for KTK § 4 pkt.7.
Ombyggingen må være fagmessig utført og motoreffekten må dokumenteres.
Det må påses at bilen etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller det gjeldende avgasskravet og at det benyttes
eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

Sendte så en mail hvor jeg spurte om å få godkjent opptil 100 hester med de bremsene jeg har kjøpt og godkjenning av senkefjører, og fikk dette svaret:

Sitat
Hei

Kjøretøy id: SNXXXXX,  chassinr: 111XXXXXXX

For godkjenning må bilen fremstilles for kontroll i om og oppbyggingsgruppen. Det må fremlegges dokumentasjon
på motoreffekt og dokumentasjon på senkesettet.
Forutsettingene for godkjenning er at ombyggingene er
fagmessig utført og dersom bilen bygges om som beskrevet og nevnte dokumenter kan fremlegges ved kontrollen
vil ombyggingen kunne aksepteres.
Time for kontroll bestilles på tlf: 06650.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

Har jeg forstått det rett om alt av papir jeg trenger er: dokumentasjon på motoreffekt og TÜV-papirer på senkefjørene?

Veldig greit om dette er tilfellet, og at jeg ikke trenger å få tak i skrivet fra Møller som sier at det går greit med inntil 100 hester med de bremsene, da dette forstår jeg pleier å ta veldig lang tid å få tak i.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #1 på: september 23, 2008, 21:55:42 pm »

ring meg.

Mvh Lars Johansen, 95868832

Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: september 29, 2008, 19:25:06 pm »

Bumper denne.

Spørsmålet er altså (for de som ikke gidder å lese hele den lange førsteposten): Er det nødvendig å ha med papirer fra Møller som sier at de godkjenner inntil 100hk med skivebremser fra 1303S, når jeg skal godkjenne bilen med større motor hos Biltilsynet? Biltilsynet selv "inrømte" i en mail jeg fikk fra dem at de har disse papirene det er snakk om.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!