Reparasjon / feilsøking på ladesystemet

<< < (21/23) > >>

JFP:
Sitat fra: SveinT på mai 22, 2016, 09:37:44 am

Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme.
Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?

Ja det høres fornuftig ut.

Ny Bosch-regulator (ett år gammel), ikke opplevd noe tull med den før. Men for å være sikker satt jeg inn en original VW-regulator fra 1972. Sikkert Bosch som har laget den også, men det er ett eller annet med kvaliteten på det man laget før.

Takk for svar, og takk igjen for denne utrolig bra tråden!

FooZ:
HHeisann, jeg kobler opp det elektriske i bobla nå, 1972 1300, med 1600AD motor,
nesten ubrukt 12v vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, og likestrøm laderelè.
Ledningsnettet er nytt, og til 1972 1300 12v boble, men med annen type dynamo enn jeg har.

Jeg ser at det er div videoer på youtube der de kobler utenom laderelèet,

der alle 3 røde kabler som skal innom releèt kobles sammen og videre til batteri,
jordkabel festes på orginal plass, mot venstre kanal,
og grønn kabel fra motorrommet kobles sammen med blå kabel fram til idiotlampa.

Høres dette rett ut, eller kommer jeg til å svi ledningsnettet om jeg prøver dette?

Ingen har nevnt noe om kobling via startmotor i disse videoene,
er det bare å koble + fra batteri gjennom bærebrua under baksete og bak til startmotor?

Er ganske grønn på elektronikk, og mener å huske at det gikk en + kabel fra batteri, via startmotor,
videre bak i motorrommet til + på dynamoen, og videre rundt til venstre side, framover igjen og innom ladereleèt,
men syns det høres litt ut som potensiell kortslutning,
siden + kabelen i ladereleèt fortsetter tilbake til batteri igjen..?

Hehe, 6 år med boblemekking, og fremdeles helt fersk på det elektriske,
man utsetter kansje det man ikke er helt trygg på her ja  ::) ;D

SveinT:
Den som går fra dynamo til startmotor er nok noe som ikke er originalt, så den kan fjernes, men den gjør ikke noe galt heller når den først er der og du har denne type dynamo.
Ellers er det riktig som du har forstått, med at de tre tykke røde skal kobles sammen under baksetet og inn på plusskruen på dynamoen. Jordledning til karosseri, og koble sammen grønn og blå ledning.
Bak på dynamoen bruker du da den grønne inn på stikka for ladelampe.
Og da kan du fjerne hele releet under baksetet  :)

FooZ:
Supert! Da skal jeg prøve  :)

FooZ:
Har tatt bilder av hvordan det nå er koblet.
Det kommer en tykk rød kabel fra dynamoen, den kobles sammen med en tykk og en medium rød kabel,
som går videre fram til sikringsboksen.
Er det ingen av disse som skal innom batteriet først?  ??? ::)
Grønn kabel fra dynamo er koblet sammen med blå kabel som fortsetter framover i bilen.
Brun jording står på sin faste plass.  :)

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side