Reparasjon / feilsøking på ladesystemet

<< < (7/23) > >>

SveinT:
Sitat fra: StigP på juli 13, 2010, 17:31:01 pm

Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen :( Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator :)

Høres absolutt ut som det er regulatoren som tuller det til for deg. Viss du ser på undersiden av regulatoren er det en vikling ute til høyre på bildet. Ofte er det denne som er brent i stykker, eller på annen måte ødelagt.
Husk også at regulatoren må være godt festet til gods.

Overhead:
Laddings problem...

1302S med 1600  motor, likestrømsdynamo... ladderele under baksete... dette gikk til sweedn her en dag.. bestillte nytt fra Unneberg.. fikk dette her om dagen og monterte dette... tok en kjøretur... når mørke trengte på merket jeg at oisann... xenon lys på bbobla gitt!!! sjekket ladde spenning i dag... 17V!!! ka faen sjer?

Det nye laddereleet er ca samme som det gamle (istål) bare at det nye er "støpt" i nå svart greier.. og litt stål...

Hjelp? er det nye også ødelagt??

SveinT:
Sjekk at ledningene mellom laderele og dynamo er hele og at releet er festet godt til gods/jord. Viss DF ledningen kortslutter til jord vil du få høy spenning, og viss releet ikke er jordet kan du også få høy spenning.

Tistlo:
Hallo Svein,

Eg har eit lite-stort ladeproblem som gjer meg håvegalen..

Er snakk om ein 1303 74 modell. vekselstraum med ekstern regulator. bilen vart kjøyrd opp til meg, sveist på og bytta motor til ein trimma. Etter motorskifte so begynner problemet... Sett inn nylada batteri, og med samma eg sett på jordingen so begynner ladelampen å lysa.. tenninga står ikkje på. Når eg so vrir tenninga på so forsvinn ladelyset og oljelyset kjem på.
Ka so skjer??
Begynnar då ein enorm feilsøking, måler spenning inn og ut diverse plassar og konkluderar med att motorola laderegulatoren er dau.. ny regulator vart kjøpt inn på scc og i stor glede montert heima etter scc. Gleden vart fort sorgen då det var sjitt da samma problemet etterpå!! Lyser i ladelampen uten tenning på.
Da nya ladereleet har kun 3 kontaktar. D+ D- og DF mens den andre kontakten frå bilen har 4 kontaktar, for der kjem den blå ledningen frå ladelyset og. Lagar då ein jumpeledning frå DF ledningen på regulatorledningstumpen og over til den ledige plassen i kontakten. sånn att den blå ledningen skal kunna få straumen sin frå DF når tenninga er PÅ.. men no good shit..
Tar då og målar litt meir.
Bakpå dynamoen; B+ har batterispenning heile tida batteriet er tilkobla. Da samma gjeld D+. er dette rett? det står no altso straum til D+ på regulatoren heile tida.
DF har straum heile tida solenge det er kobla til ved regulator og dynamo.

Altso DF og D+ har alltid straum. med og utan tenning. Er detta rett??
Men detta vert påvirka av ladelampen.

Ledning frå ladelampe; Tenning av= o volt. tenning på = batteri volt. Er detta rett?? skal ikkje denne jorda/0volt ved tenning på?
Tenkte etter den målinga att tenningslåsen var bås. hadde ein lik liggande og prøvde....nada. heilt likt.

Koblar eg so ladelampe ledningen inn på stikk kontakten ved rele som då er kobla ilag med DF so har DF 0volt ved tenning på og 12 volt ved Tenning AV. Detta kjem av att ladelyset har 12volt når tenninga er på og ilag med DF sine 12 volt vert da då 0volt ved tenning på. Og når tenninga er av so er det jo kun DF som har straum og ikkje ladelampen. dermed vert da då 12 volt når den er av.

Noko seier meg att detta er heilt hakkande motsatt av da som er rett ??????
Ligg feilen då i att DF får straum heile tida sånn att ladelampen lyser når den ikkje skal lysa ?

Nokon som har tips? :)

SveinT:
For det første skal den blå ledningen fra ladelampen til D+ viss ikke det er en egen plass til den som heter 61.
Viss du leser første post i emnet her under ladelampen, vil du også se et par bilder av hvordan du måler for å sjekke at f.eks. tenningslåsen leverer riktig, (Skal levere 12V ved tenning på, til kontaktflaten for pære i speedo)
Tar du ut ladelampen skal du måle 0V ved død motor, og 12V ved livlig motor, på blå ledningen fra 61/D+
Vet også at noen dynamoer tar lett skade viss de kjøres uten regulator, men vet ikke om det gjelder din.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side