JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« på: september 15, 2008, 23:44:23 pm » |
|
Hei,
Tenkte jeg skulle prøve meg på et vinterprosjekt med overhaling av en 1600-motor.
Etter råd fra flere, går jeg for sylindersett fra Mahle.
Men kanskje jeg skulle gå for 1641 mens jeg først er i gang?
Gitt at jeg beholder forgasser, kam, eksos og topper i original-versjonen - hva er det i så fall å hente på å gå for 1641 i stedet for 1600-settet?
Takker for gode råd og forklaringer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: september 16, 2008, 07:35:23 am » |
|
1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #2 på: september 16, 2008, 07:56:45 am » |
|
Det ligger masse tråder om akkurat denne motor-omgjøringen. Seek and yi shall find
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #3 på: september 16, 2008, 08:04:30 am » |
|
1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm  Ikke noe å pese etter med andre ord...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #4 på: september 16, 2008, 08:07:24 am » |
|
Det ligger masse tråder om akkurat denne motor-omgjøringen. Seek and yi shall find
Joda, har søkt både her og der, ja. Masse tråder om 1641 + 110 kam + porting + nytt eksosanlegg, men ikke hva som skjer dersom man bare skifter sylinderne. Tenkte å høre om det var noen som hadde erfaring med dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #5 på: september 16, 2008, 08:13:05 am » |
|
Som sagt, å bare øke sylindervolumet fra 1585ccm til 1641 gir nok ikke mange hestene. Men om du like godt må/skal kjøpe nye sylindre ser jeg ingenting i veien for hvorfor du ikke kan kjøpe 1641-sats, tror ikke prisforskjellen er så stor.
Når du får mer penger kan du jo oppgradere motoren mer, med f.eks forgassere og eksosanlegg, og da vil du få enda flere hester.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #6 på: september 16, 2008, 08:46:57 am » |
|
Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:
Ny sylsats Eksos, 4i1 eller noe som puster godt annet vippestell, 1.25:1 gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.
Men er det dobbelport du har, eller singelport?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen S. Andresen
Supermedlem
    
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo
tlf 94 38 27 88
|
 |
« Svar #7 på: september 16, 2008, 09:15:58 am » |
|
1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm  Hvis vi først skal være pirkete, så er en 1600-motor 1585 ccm, så det blir 56 ccm og ikke 41 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #8 på: september 16, 2008, 10:16:45 am » |
|
Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:
Ny sylsats Eksos, 4i1 eller noe som puster godt annet vippestell, 1.25:1 gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.
Men er det dobbelport du har, eller singelport?
DP, ja. Skal forøvrig åpne blokken. Linjeboring (hvis nødvendig) og bytte lagre og veiv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #9 på: september 16, 2008, 10:24:59 am » |
|
Hvis du skal ha litt ekstra hester uten å åpne blokka:
Ny sylsats Eksos, 4i1 eller noe som puster godt annet vippestell, 1.25:1 gassere fra type 3 eller andre single solex/kadron på hver side.
Men er det dobbelport du har, eller singelport?
DP, ja. Skal forøvrig åpne blokken. Linjeboring (hvis nødvendig) og bytte lagre og veiv. Hvis du skal gjøre det så hadde jeg tatt mer. Legg inn en ny kam( 100 el 110), bytte løftere. Hvis du ikke skal bytte kam, så pass på at løfterne dine kommer på plass der de satt. Disse er tilpasset kammen din når det er brukt motor. Skal du kjøpe ny veiv? Kjøp motvektsveiv. Men det er mange som sier: bruk opp igjen det meste av det som er originalt. Hvis veiva ikke er slitt, så hadde jeg brukt den. Sjekk baner på veiva. Er de stripete må den slipes om. Min mening...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #10 på: september 16, 2008, 10:54:04 am » |
|
1-2 hk kanskje. Må nok gjøre mer enn å øke 41 ccm  Hvis vi først skal være pirkete, så er en 1600-motor 1585 ccm, så det blir 56 ccm og ikke 41  Du har helt rett! Jeg liker at vi er pirkete og korekte. Takk 
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #11 på: september 16, 2008, 14:09:07 pm » |
|
Hvis du skal gjøre det så hadde jeg tatt mer. Legg inn en ny kam( 100 el 110), bytte løftere. Hvis du ikke skal bytte kam, så pass på at løfterne dine kommer på plass der de satt. Disse er tilpasset kammen din når det er brukt motor. Skal du kjøpe ny veiv? Kjøp motvektsveiv. Men det er mange som sier: bruk opp igjen det meste av det som er originalt. Hvis veiva ikke er slitt, så hadde jeg brukt den. Sjekk baner på veiva. Er de stripete må den slipes om.
Min mening...
Høres jo ganske fornuftig ut, dette med å bruke eksisterende deler så langt det går, ja Et spørsmål: Hvis jeg da bruker en 110-kam og 1641 ccm, vil det funke greit, eller må jeg følge på med doble forgasser, eksos og topper? Vil det bli en bra bruksmotor? Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å gå for et trimme-prosjekt nå, men heller ta det siden. Trenger først og fremst en harmonisk og god bruksmotor i daily driver'n. Takker for svar - dette forumet er topp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #12 på: september 16, 2008, 15:01:13 pm » |
|
Racebuggy her på forumet er en ræcer til å bygge sånne motorer. Søk på trådene han har laget så finner du masse info.
Og, ja, det vil bli en kurant daily driver. Mange som kjører med org sentermontert gasser, men dyser den opp litt. Toppene er jo "the ultimate place" å henter hester på, men det er ikke must å porte. Men du kan matchporte innsugene dine mot toppene, så henter du litt ekstra der også.
Kost på deg en eksos. Ikke bruk det org. Det vil bremse motoren din. Tri-mill har noen fine som ser ut som org, og stussene på eksos kommer på samme plass. Koster litt men...
Lasse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #13 på: september 16, 2008, 15:24:55 pm » |
|
Jan Fredrik, Jeg ville ha brukt engle100 på dette oppsett. men se å få kjøpt inn et par topper,se på thesamba ,kan hende du finner et sett brukt til en grei pris.
Mags
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #14 på: september 16, 2008, 20:56:00 pm » |
|
Takker tips om kammer og eksos, Lasse og Magne! Det er et eller annet med at det en tar det andre her... jeg ender vel opp med litt trim, etter hvert litt mer...  Tolker rådene jeg har fått dithen at 1641 og litt hvassere kam kan være greit å sette inn for å ha "til senere", men at det ikke er noe spesielt å hente effektmessig. Tolker det også slik at et slikt oppsett vil gi grei bruksmotor, omtrent som en standard 1600. Men er det noen her som faktisk har prøvd dette her? F eks dysing - hvor mye opp? Tomgangsproblemer eller noe sånt? (ille nok som det er med den orginale 1600en med Solex 34 PICT 3...  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: september 16, 2008, 21:40:48 pm » |
|
Hva er man interessert i?
Moment eller hester?
Moment = forbrenningstrykk x stempelflate x arm Hester = moment x vinkelhastigheten
Øke forbrenningstrykk (fylling og kompresjon), stempelflaten eller armen gir økt moment. Det å gi motoren mulighet til å kjøres på høyere turtall er også en måte å hente ut mer effekt på. , men ikke akkurat så interessant for kjøre til og fra butikken. Da er heller det å øke momentet som må satses på.
1) Det å gå fra 1584 satst til 1641 øker også kompresjonen. Der er det kanskje det meste av effekten av 1641/1680 satsene kommer
2) Kammer: hvilket bruk er motoren til? Tenk på hvilket turtall du ønsker å kjøre rundt på. Trim-kammene har som regel et høyere optimalt turtallsområde enn originalkammen. Du vinner noe, men det har en kostnad (hvor stor?)
3) Spander på gassere og eksos hvis du først skal ha noe særlig effekt ut av motoren (les: portede topper, trim-kam etc)
Jeg holder forsåvidt på med samme opplegget, som du kanskje husker. Jeg har valgt følgende oppsett
1584 sats org kam (passer best for mitt optimale turtallsområde, samt gir meg Mexico filterpumpe mulighet) 1,4:1 vipper (gir noe økt durasjon og mer løft) portede topper fra DRD (IKKE kjøp derfra, dårlig! kvalitetskontroll) som er høvlet i tillegg for en komp på 8,5-9:1 Tri-mil eksos med varmepotter 2 x 36 Dellorto Turtallsbegrenset til 5400 RPM mener jeg å huske det var
Du leser vel tysk, og da vil jeg varmt anbefale "Jetz mache ich ihn schneller" boken".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #17 på: september 16, 2008, 23:02:05 pm » |
|
Vielen dank, Jürgen! Sehr gut und informativ!
JF
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #18 på: september 16, 2008, 23:36:27 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:34:57 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #19 på: september 17, 2008, 00:46:50 am » |
|
Hva er man interessert i?
Moment eller hester?
Moment = forbrenningstrykk x stempelflate x arm Hester = moment x vinkelhastigheten
Øke forbrenningstrykk (fylling og kompresjon), stempelflaten eller armen gir økt moment. Det å gi motoren mulighet til å kjøres på høyere turtall er også en måte å hente ut mer effekt på. , men ikke akkurat så interessant for kjøre til og fra butikken. Da er heller det å øke momentet som må satses på.
1) Det å gå fra 1584 satst til 1641 øker også kompresjonen. Der er det kanskje det meste av effekten av 1641/1680 satsene kommer
2) Kammer: hvilket bruk er motoren til? Tenk på hvilket turtall du ønsker å kjøre rundt på. Trim-kammene har som regel et høyere optimalt turtallsområde enn originalkammen. Du vinner noe, men det har en kostnad (hvor stor?)
3) Spander på gassere og eksos hvis du først skal ha noe særlig effekt ut av motoren (les: portede topper, trim-kam etc)
Jeg holder forsåvidt på med samme opplegget, som du kanskje husker. Jeg har valgt følgende oppsett
1584 sats org kam (passer best for mitt optimale turtallsområde, samt gir meg Mexico filterpumpe mulighet) 1,4:1 vipper (gir noe økt durasjon og mer løft) portede topper fra DRD (IKKE kjøp derfra, dårlig! kvalitetskontroll) som er høvlet i tillegg for en komp på 8,5-9:1 Tri-mil eksos med varmepotter 2 x 36 Dellorto Turtallsbegrenset til 5400 RPM mener jeg å huske det var
Du leser vel tysk, og da vil jeg varmt anbefale "Jetz mache ich ihn schneller" boken".
Noen spørsmål: Hvor får du tak i denne boken? Må du shimse ut vippetøy og endre lengde på støtstenger med 1,4:1 vipper? Har du noe info om effektforskjell på 1,25 vipper kontra 1,4 - alt annet like (feks. på en 1600)?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: september 28, 2008, 16:59:10 pm » |
|
http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=119959&highlight=explanation+camshaftsVeldig fin forklaring på kamakseler og vipper. 1) Boken er kun tilgjenglig brukt såvidt jeg vet. Fant min på amazon 2) Av det jeg har lest så er 1,4 vipper på original kam best, 1,25 sies å ikke være noe å bry seg om. Ref div poster på thesamba og på aircooled.net artikler. Kan ikke vise til noen forsøk. 3) Vippetøyet må shimes slik at det treffer riktig på vippene uansett, og lengden på støtstengene sjekkes/bestemmes deretter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #21 på: oktober 01, 2008, 14:45:20 pm » |
|
Flott tråd dette http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=119959&highlight=explanation+camshaftsSer det står noe om vippetøy her - når regner man det som "high lift", 1:1,25 eller 1:1,4? "Good point. Use high lift ratio rockers only with cams that were designed to run them. Reason many manufacturers make cams like this, is they can control the valvetrain better when the cam does the duration, and the rocker does the lift. If you try to get both BIG duration and BIG lift from the cam alone, it stresses out all the valvetrain components much more. The large, rapid movements need to move the mass of the lifter and the pushrod and the rockers themselves back and forth with much greater force and momentum, than a setup that uses shorter movement between the cam and the rocker. In other words, when the big lift is achieved with ratio rockers, you can rev higher, quicker, and use less spring pressure, or heavier parts. If you use ratio rockers with a cam that was designed for stock ratios, the cam will operate beyond the designed range of what the manufacturer intended. Sometimes you may gain something, sometimes nothing, and sometimes you can even lose." Konklusjonen til "Bugfuel" er at det virker som et sjansespill om man bruker originalkam da? Så kommer tilsvaret fra en annen: "The only exception to this rule is when using a stock cam with high lift rocker arms. Even though the stock cam was designed to run with 1:1.1 rocker arms, the ramps are so mild that you can get by installing high lift rocker arms and they will work fine. Scott Novak" Ikke helt enkelt å bli klok på dette utfra en sånn diskusjon... uansett, det er ikke bare å montere og kjøre, det ligger vel endel arbeid i dette om det skal fungere
|
|
« Siste redigering: oktober 06, 2008, 07:15:33 am av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
|