sussebass
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg
Den aprikosmelerte typen.
|
 |
« på: oktober 09, 2008, 17:27:28 pm » |
|
Skal lufte bremsene på bobla nå. Det er ikke veske i systemet nå. Er det bare å bruke en sprøyte for å fylle hovedsylinderen først, å så bare begynne å pumpe. hvilket hjul begynner man på? Det blir vel hjulet nærmest pumpa? Har det noe å si hvilken krets jeg begynner på?
|
|
|
Loggført
|
Mor hvordan lager man øllebrød?
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: oktober 09, 2008, 17:34:48 pm » |
|
Såvidt eg veit så skal du alltid ha denne rekkefølga:
HB -> VB -> HF ->
Altså den siste er nermast pumpa...
Men har du ikkje ein bremsevæskebeholdar? eller er karosseriet av bunnplata?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
sussebass
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg
Den aprikosmelerte typen.
|
 |
« Svar #2 på: oktober 09, 2008, 18:27:00 pm » |
|
ok. joda bilen er i ett kolli. Har hørt det er vrient å få veska ut i røra når alt er tomt.
|
|
|
Loggført
|
Mor hvordan lager man øllebrød?
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 18:31:15 pm » |
|
 Biltema Art nr Pris Antall 19-146 49,90 kr eller om du har tilgang på kompressor  Bremselufter, trykkluftdrevet Trykkluftdrevet. Rask og effektiv funksjon. Enkel bruk. Beholder: 2,0 liter. Arbeidstrykk: 5,5–12 bar. Tilkobling: R 1/4". Universaladapter med oppsugingsslange av PVC. Art nr Pris Antall 19-1271 649,00 kr
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2008, 18:33:12 pm av RZR-Andy »
|
Loggført
|
|
|
|
sussebass
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg
Den aprikosmelerte typen.
|
 |
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 18:44:59 pm » |
|
Har da presse. Men kjøpte bare de slangene med ventil. så for meg at ikke sånn trøkkluftsgreie var nødvendig. Men da er det ikke noe problem å fylle systemet bare med pedalen?
|
|
|
Loggført
|
Mor hvordan lager man øllebrød?
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 20:02:39 pm » |
|
Har egentlig stussa på at det er mye styr med å lufte bremsene, spesielt ved bytte av hovedsylinder. Husker da jeg fikk bytta hovedsylinder hos Møller for noen år siden, så var det hele ordna på et kvarter-tjue minutter. Ikkeno trykkluft, ikkeno annet hokus pokus enn vanlig lufteprosedyre med pedalen hvor man begynner på hjulet lengst unna hovedsylinderen og avslutter nærmest.
Mulig jeg bare hadde flaks, eller at nesten-pensjonisten som jobba på bilen kunne noen gamle triks?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 21:07:11 pm » |
|
Jeg har også samme opplevelsen.
Fylte opp, ventet litt så det renner nedi og så lufte på vanlig måte. Har hard pedal etter første forsøk.
Hvordan fylles mastersylinderen opp? Er det kun tyngen av væsken som leder den ned i?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 22:10:27 pm » |
|
bare og pumpe og skru men begyn alltid på det hjulet som er lengst unna hoved sylinderen  har akkurat gjort det selv og man kan bli litt slitten i beina av og sitte og pumpe i 1 time 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
sussebass
Nybegynner

Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg
Den aprikosmelerte typen.
|
 |
« Svar #8 på: oktober 12, 2008, 17:33:01 pm » |
|
Kan melde om at det gikk glætt. Takk for hjelp.
|
|
|
Loggført
|
Mor hvordan lager man øllebrød?
|
|
|
Are
Medlem
  
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2008, 20:41:08 pm » |
|
jeg jobber på bilverksted, og vi har utstyr til å sette på trykk på beholderen osv, men det bruker vi aldri. Det er helt vanlig pedalpumping det går i. Fungerer fint uavhengi om du bytter hovedsylinder, eller bremserør eller hva det måtte være 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: oktober 12, 2008, 21:08:27 pm » |
|
Eg kan bekrefte det Are sa! På jobben te pappa bruker dei aldri den vakum-pumpa.. ein veit aldri om det er pumpa eller bremsene som leker/læker/lekker luft  Vanleg pumpemetode er best.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #11 på: oktober 13, 2008, 16:50:11 pm » |
|
Såvidt eg veit så skal du alltid ha denne rekkefølga:
HB -> VB -> HF ->
Altså den siste er nermast pumpa...
Men har du ikkje ein bremsevæskebeholdar? eller er karosseriet av bunnplata?
Har den rekkefølgen noe å si? ingen har fortalt meg... at det var viktig
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: oktober 13, 2008, 16:51:18 pm » |
|
Den er viktig vist du vil ha ut all lufta!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #13 på: oktober 13, 2008, 16:54:46 pm » |
|
åja..da får jeg bare gjøre det sånn neste gang jeg lufter bremser...
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
v14127
Medlem
  
Innlegg: 129
Bosted: Høylandet
|
 |
« Svar #14 på: oktober 13, 2008, 19:57:30 pm » |
|
Må henge meg på gode råd. Bremsevæskebeholder er alltid øverste punkt i bremsesystemet. Regner vi med gravitasjonskrafta skal alt nedover  Som en førstegangs rutine for å slippe å jobbe for mye, åpnes lufteventil på et hjul. Vent til det drypper fra den ventilen. Start så den "vanlige" lufteprosess: åpne ventil, trykk pedal og hold inne pedal, skru igjen ventil. Repeteres fortløpende til det ikke er antydning til luft. Luft i bremsesystem ser du best hvis du kobler en tynn gjennomsiktig slange til lufteventil. Gjentas på alle hjul. PÅSE at beholder ikke går tom. Da må du starte på nytt. Hvilke hjul som må luftes først står i tidligere svar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|