JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #180 på: september 08, 2010, 20:22:31 pm » |
|
Da tror jeg det holder for denne gang, så skal jeg prøve å bli flinkere til å oppdatere. Kunne skrevet mye til bildene, men mye av det er lenge siden , så jeg lar det være for denne gang. Men fra nå av skal jeg prøve å være flinkere  Som man ser, så er det mye deler som har blitt innkjøpt, og noe av de mange nyinnkjøpte gromdelene er bla. 1:1,25 vipper, Filterking trykkregulator, Facet bensinpump, en morsom 12V Brandpumpe dynamo + mye mye mer. Så Kort oppsumert så begynner ting å falle på plass, men nå som jeg bor på Hybel og går på skole, så blir det lite motorskruing osv. Foreløpig så får man bare skrudd i Helger og Ferier, Men målet er å ha både bil og motor ferdig til våren. Det er ikke bare motoren som skal bli ferdig, listen over ting man vil gjøre på bilen begynner å fylle seg den også, så nå gleder man seg til å få skrudd litt til Helga Se bilder side 6
|
|
« Siste redigering: september 08, 2010, 22:02:36 pm av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #181 på: oktober 04, 2010, 11:29:38 am » |
|
Driver å forsker litt på hvordan man skal kappe Cromoly støtstenger, og hvordan vet man når man har riktig lenge på støtstang, da jeg har laget meg en justarbar støtstang som verktøy. Når vet jeg at støstangen er riktig lengde i forbindelse med geometri osv. Hva skal jeg se etter? Ellers så er målet å kjøre inn motor før snøen kommer, og det er mye som skal gjøres i vinter. Jeg blant annet nevne ord som girkasse, forstilling, lakering, el anlegg +++ 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #182 på: oktober 05, 2010, 15:51:29 pm » |
|
Ingen som kan være behjelpelige med støtstang problematikk? 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #183 på: oktober 06, 2010, 11:37:14 am » |
|
Du skal justere slik at når ventilen er halvveis åpen er flaten på vippearmen jevn med toppen på ventilen. Da blir det like mye utslag på vippearmen begge veier fra halvt åpen ventil.
Skjønte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #184 på: oktober 06, 2010, 22:11:00 pm » |
|
Jeg skjønte det hehe. Men med kapping, så er jeg fortsatt litt usikker, er ikke alle som har tilgang på dreiebenk heller da, men jeg har litt troa på en rørkutter, eller er det bare dumt. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #185 på: oktober 07, 2010, 07:33:21 am » |
|
Rørkutter går ikke da blir ikke enden rett, den blir litt konisk. Ikke noe heft det der Jokke, vi tar det på sykehuset en dag. Driver og skrur som f du nå for det er vel høstferie? Jeg kan ta det klokka 3 i ettermiddag om du skulle ha gjort det veldig fort.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #186 på: oktober 07, 2010, 10:40:54 am » |
|
Rørkutter går ikke da blir ikke enden rett, den blir litt konisk. Ikke noe heft det der Jokke, vi tar det på sykehuset en dag. Driver og skrur som f du nå for det er vel høstferie? Jeg kan ta det klokka 3 i ettermiddag om du skulle ha gjort det veldig fort.
Er ikke høstferie før til uka, så det er ikke noe hast. Men skal begynne med støtstengene osv i høstferien, så hadde det vært mulighet da så hadde hvert supert. Har ikke funnet ut hvor lange de skal være enda heller, så er litt vanskelig å kappe osv nå. Men jeg er veldig takknemlig vis det er muligheter for lån/hjelp med skikkelig utstyr
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #187 på: desember 12, 2010, 13:44:12 pm » |
|
På tide med noe nytt JH!!
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #188 på: desember 13, 2010, 09:25:13 am » |
|
Mye skjer i garasjen, og jeg skal få oppdatert tråden snart. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #189 på: desember 13, 2010, 19:46:44 pm » |
|
Nå har jeg vært sløv med oppdatering, men nå skal jeg ta en liten oppsummering på hva som er gjordt på motr og bil den siste tiden, og hva som foreløpig er den fremtidige planen. Rett etter forige oppdatering så motoren slik ut:
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #190 på: desember 13, 2010, 20:14:36 pm » |
|
Det jeg så gjordet i tilegg til små ting som veivhuslufting ol, var å gå løs på vippearmene og vippearmsgeometrien. Har også fått kappet C-moly støtstengene, og ved god hjelp og råd fra Tekken og lån av hans dreiebenk, så ble disse supre. Oppsettet var: Scat vippearmsakslings kit, stock style 1:1,25 vipper, Scat swivel feet og C-moly støtstenger. Da det kom til vippearmer og vippearmsgeometri så skulle dette vise seg å bli noe vrient og en oppgave som vred hjernen litt da jeg ikke har gjort dette før. Det som gjorde det vrient var Swivel feet, da disse bygger ut, og jeg bygge ut akslingen maks av det jeg kunne men dette var ikke nok til at det såkalte geometrien med 90grader på 50% løft skulle bli riktig. dette er jo i hovedsak for at vippen og støtstangen skal ha like mye bevegelse i form av grader helling ut i fra 90grader (rett opp) på 50%løft. Vis man setter motor som har riktig geometri i 50% løft, så kan man se at støtstang ståt vinklerett inn i vipperarm, og derfor får støtstang og vippearm like mye bevegelse begge veier ut i fra 50% løft(90grader). Noe komplisert, men har desverre ikke beskrivende bilder. Etter mye om og menn, så kom jeg frem til at jeg bare måtte shimse maks, slik at det ble best mulig. Dette gikk da fint, fordi støtstengene mine hadde en kule i hver ende, som gjørde at støtstangen ikke ''tok tak'' i vippearmen på 0% løft, og støtstangen hadde fri bevegelse, selv om den ikke var vinkelrett i vippearmen på 50% løft. Men alt ordnet seg til slut, og toppene er nå ferdig satt sammen. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #191 på: desember 13, 2010, 20:27:18 pm » |
|
Etter dette, så var de store tekniske og mekaniske utfordringene borte, og jeg gikk nå løs på kjøleblekkene som trengte noen modifikasjoner. En av modifikasjonene var å gjøre plass til 90 graderen til fullflowen. (Vet at reimhjulet sitter feil vei på bildene, men dette var kun for å se om jeg hadde klaring nok  )
|
|
« Siste redigering: desember 13, 2010, 20:29:42 pm av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #192 på: desember 13, 2010, 20:40:28 pm » |
|
Etter litt kjøleblekk og annet småtteri, gikk jeg løs på gasserene. Dissetrengte noen nye pinnebolter, montering av flotørkammer, og en gennerell overgang av gasser pluss montering. Jeg har også dyset op gasserene etter weber håndboken. I tilleg så fikk jeg god hjelp av min far til å match porte innsug med topper. Har også sett litt på csp stag. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #193 på: desember 13, 2010, 20:52:29 pm » |
|
Helt til slutt nå så har jeg da begynt å sette sammen motor for å se at alt passer sammen, noe som skulle vise seg å være viktig, da alt ikke passe sammen. Har også fått montert en TIG sveiset og ballansert vifte. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #194 på: desember 13, 2010, 21:04:56 pm » |
|
Jeg har også fått inn litt annet snacks som: CSP girspak, CSP 12 - 6V Vindusviskermotor motstand med trinnløs regulering, CSP toppdeksler og mer. Noen av tankene og planene videre nå er: Få ferdig motor med lakk, innkjøring, justering osv, få bilen opp i luften slik at jeg får hatt på gearkasse avstiver som hindrer vridninger i motor og gearkasse, girkasse foringer (Gul uretan), få overhalt forstilling med støvtettinger osv, få bygget om bilen fra 6 til 12 volt, få lakket opp igjen motorrom og laget avtagbar bakplate og noe mer som giroverføring, glider til giratag i tunell, girstang, turteller +++. Noen videre ønsker er å få tak i 5/205 T3 bremser, 2 krets bremsesystem/pumpe og skivebremser foran. Så man får se hva litt hardt arbeid og tiden bringer. 
|
|
« Siste redigering: desember 14, 2010, 08:58:29 am av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #195 på: januar 29, 2011, 05:18:34 am » |
|
JIPPI Motoren startet og kammen er nå kjørt inn. Nå skal man få justert den skikkelig, og få lakkert alle deksler. Når dette er gjort, så gjenstår alt som skal gjøre med bilen, og dette er MYE!  Kommer Film. (Vis jeg forstår hvordan jeg gjør det) Her er et bilde rett før oppstart.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #196 på: januar 29, 2011, 09:55:19 am » |
|
Gratulerer unge mann!
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #197 på: januar 29, 2011, 13:48:33 pm » |
|
Morro Jokke.... Hvordan gikk den? Pent og rolig? 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #198 på: januar 29, 2011, 20:06:20 pm » |
|
Gratulerer!! Må være en herlig følelse når den startet  Får si ifra hvis du vil være med å jobbe med litt motor en kveld hvis du kjeder deg på hybelen da 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #199 på: januar 31, 2011, 10:50:15 am » |
|
Gratulerer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #200 på: februar 01, 2011, 01:21:02 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #201 på: februar 01, 2011, 08:58:28 am » |
|
Nå er dette feil luke til min bil, så det går dårlig. hehe. Har ikke stutt tupp jeg vettu. 65 modell med spiss tupp  Men har funnet donor for å lage min egen, men for tiden er ikke dette prioritert.
|
|
« Siste redigering: februar 01, 2011, 09:13:02 am av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #202 på: februar 19, 2011, 13:02:43 pm » |
|
Her er filmen av første oppstart..... 
|
|
« Siste redigering: februar 28, 2011, 23:33:21 pm av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #203 på: februar 19, 2011, 19:05:00 pm » |
|
Gratulerer! Også hvit duk på bordet da, mann! Ingen rom for oljelekkasjer her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #204 på: februar 19, 2011, 19:32:46 pm » |
|
Ingen oljelekasjer her nei. hehe. Var så vidt det kom en liten dråpe på en oljekobling, så den fikk en liten etterstramming, så var alt tipp topp.  Nå har jeg hvert borte en stund, men neste på listen nå er å få justert inn motoren, før man får tatt siste finish ned lakk osv. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #205 på: februar 19, 2011, 20:43:28 pm » |
|
Grattulerar ja, motoren din er kjempebra! og oppstarts utstyret var veldig sofistikert 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
MLH
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #206 på: mars 10, 2011, 13:25:18 pm » |
|
Dukket opp tomgangsdyser i postkassa mi idag Joakim. Regner med du kommer hjem i helga for å skru litt da? 
|
|
|
Loggført
|
1200 Jeans 1974,kræsjet... 1200 T 1 1955 "Dragon Wagon" gitt bort til kjerringa 1600 Variant 1971, grønn. 1600 Variant 1970 "panel" Rusten!!! 1500 T 1 1969 Muggen 1600 TL 1971 (solgt)
|
|
|
eWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 515
Bosted: Hamar
think small
|
 |
« Svar #207 på: mars 10, 2011, 16:55:26 pm » |
|
Ser bra ut! 
|
|
|
Loggført
|
eWolf - Part of the AirWolfs crew
psssssst! AirWolfs er på Facebook!
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #208 på: mars 10, 2011, 19:33:45 pm » |
|
 Dyser. Da får man sjå da vettu...... Når det kommer til oppstartsbenken, så valgte jeg å gjøre det på en slik måte å lage en boks hvor alt man trenger er. Blir veldig oversiktlig, også er boksen veldig enkel å koble av, og ta med seg videre til feks andre benker. Nå skal det jo sies at delene på denne boksen skal inn i bilen etterhvert, men det var en super løsning for å sjekke at alle inngående deler fungerte, og at jeg fikk justert bensintrykk og lignende. Var fint med innstrumenter også, slik at man alltid kunne holde ett lite øye med olje trykk, temp og turtall. Har også montert en sikringsholder, slik at komponenter som krevde sikring fikk dette. Fikk også begynt å justere tenning og gassere forrige helg, og fant da ut at jeg trengte større dyser for å få det mer optimalt. En ting som er veldig morsomt er det at motoren virker veldig potent, og veldig responsiv på gassen. Så det som står for tur nå, er å få grunnjustert motoren ferdig, demontere kjøleblekk osv, gå over motor utvendig, sjekke moment, ventilklaring osv, for å så få gjort grunnarbeid på belkk for å få på noe blank svart lakk. Prøver å få en enkel og simpel look på motorrommet. Kan også slenge med at straight cut BRÅKER og er musikk i ørene hehe  Kommer mer info og update etterhvert.  Weeheee............ 
|
|
« Siste redigering: mars 10, 2011, 19:37:30 pm av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #209 på: mars 10, 2011, 19:58:25 pm » |
|
En beta ta kaka 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
|